Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lilleman börjar växa upp
Visa bifogad fil 96591
Så fin han är!Lilleman börjar växa upp
Visa bifogad fil 96591
Löshoppar han okej? Ett alternativ kan ju vara att löshoppa med ryttare, då är det ju en situation han känner igen och det kanske går lättare att koppla vad han ska göra?Vi hoppade igår. Ingen av oss är några stjärnor och jag behöver hjälpa honom mer än vad jag är van vid. Jag tycker han är vansinnigt svår att följa rätt. Men det kommer nog bli bättre med tiden. Lyckas inte länka in inlägget men här finns en länk:
Han tar inte tag i hindren och jag måste rida varje steg fram och över. Lättar jag och lägger ner handen när jag tycker att vi ligger rätt så smiter han bredvid. Och han kliver inte av om jag inte trycker av honom. Han blir också lite väl hög i nacken och då river han lätt med bak. Det blir så klart bättre mot slutet av passen, men jag längtar till han fattar hur bra han faktiskt är.
Han löshoppar likadant. Fick tipset på treårs (där han hoppade 7-7,5) att hoppa studs med honom för att han ska komma upp mer med ryggen. Han blir väldigt het och struntar fullständigt i om han slår sig när man löshoppar så det tyckte inte Micke Nolin att vi skulle göra ”i onödan”.Löshoppar han okej? Ett alternativ kan ju vara att löshoppa med ryttare, då är det ju en situation han känner igen och det kanske går lättare att koppla vad han ska göra?
Ah, då var ju inte det ett alternativ, synd!Han löshoppar likadant. Fick tipset på treårs (där han hoppade 7-7,5) att hoppa studs med honom för att han ska komma upp mer med ryggen. Han blir väldigt het och struntar fullständigt i om han slår sig när man löshoppar så det tyckte inte Micke Nolin att vi skulle göra ”i onödan”.
Vad duktiga ni är!Förra helgen var vi iväg på vår andra tävling och Merida var så duktig. Stod snällt hela vägen, 2,5 timme, så långt har hon aldrig åkt förut. Dressyrstaket och domarkur verkar hon tycka är helt självklart redan, men slog i staketet några gånger, när jag inte var tillräckligt snabb att styra. Red ihop 69,1% i dressyren. Hoppningen var svår tyckte jag, med första hindret precis vid staketet bredvid domaren, och flera relaterade avstånd. När vi red in på hoppbanan kände jag hur hästen taggade till lite och det kändes som hon tänkte: Det Här vet jag hur det funkar! Vart är första hindret? Felfri hoppning blev det, och vi låg på andra plats inför terrängen.
Skrittade terrängbanan, inga problem med vattenhindret som på just den banan är ganska mörkt och geggigt. Djupt var det också.
Sen stod hon supersnällt i släpet och åt hö i flera timmar medan vi väntade på terrängen.
Terrängen gjorde hon också jättebra, och det kändes som att hon tyckte att det var roligt! Sen är hon ju ganska långsam så vi drog på oss en hel hög med tidsfel, men hon var felfri på hinder och kom i mål glad och nöjd.
Sprang in i släpet för att äta sin mash och stod lugnt och fint hela vägen hem igen.
Nu har hon vilat förra veckan och nu har vi satt igång igen. Planen är att gå upp i H90 denna säsongen, är några tävlingar kvar.
Mirre är också vår trygga uterittskompis. Den som går först i alla lägen. Det är mysigt att ha hästar som är så tryggaIgår var Fille draghjälp och trygg täthäst åt en av stallets fyraåringar som skulle övas i skogen (och den andra var vi ute med en annan dag).
Haha, han har nu uppnått farbrorstatus vid den mogna åldern av 5
Förra helgen var vi iväg på vår andra tävling och Merida var så duktig. Stod snällt hela vägen, 2,5 timme, så långt har hon aldrig åkt förut. Dressyrstaket och domarkur verkar hon tycka är helt självklart redan, men slog i staketet några gånger, när jag inte var tillräckligt snabb att styra. Red ihop 69,1% i dressyren. Hoppningen var svår tyckte jag, med första hindret precis vid staketet bredvid domaren, och flera relaterade avstånd. När vi red in på hoppbanan kände jag hur hästen taggade till lite och det kändes som hon tänkte: Det Här vet jag hur det funkar! Vart är första hindret? Felfri hoppning blev det, och vi låg på andra plats inför terrängen.
Skrittade terrängbanan, inga problem med vattenhindret som på just den banan är ganska mörkt och geggigt. Djupt var det också.
Sen stod hon supersnällt i släpet och åt hö i flera timmar medan vi väntade på terrängen.
Terrängen gjorde hon också jättebra, och det kändes som att hon tyckte att det var roligt! Sen är hon ju ganska långsam så vi drog på oss en hel hög med tidsfel, men hon var felfri på hinder och kom i mål glad och nöjd.
Sprang in i släpet för att äta sin mash och stod lugnt och fint hela vägen hem igen.
Nu har hon vilat förra veckan och nu har vi satt igång igen. Planen är att gå upp i H90 denna säsongen, är några tävlingar kvar.
Usch ja, då var hon tre dagar gammal och både mor och dotter försvann i skogen efter att ha klättrat över en stenmur.Det var ju nyss du beskrev hur fröken Rödluva skrämde slag på sin stackars mamma när hon hoppade/tog sig över något stenröse in i en annan hage eller liknande som föl. Om jag inte minns helt fel?!