Har börjat fundera lite på vart Mini ska få åka på sommarbete i år. Jag har två alternativ, hur skulle ni resonera?
1) Bete på 8-10 haa, rätt kuperad, mycket skog/träd, gödslat naturbete. Flock på 7-8 valackar i blandade åldrar + någon unghingst (max 10 hästar tror jag).
Mkt bra tillsyn, betesansvarig kollar hästarna noggrant och tar hand om småskador, dom som behöver får täcken vid dåligt väder och kan komma in vid t.ex. sjukdom (mot extra kostnad givetvis).
Ligger 1-1,5 timmes bilresa från mitt hem.
2) Bete på drygt 4 haa, relativt öppet och platt men finns någon backe + ett litet "fjäll" (som dels är stupbrant, går inte att gå upp/ner på ena sidan utan att bryta nacken) samt kring 0,5 haa furuskog. I huvudsak naturbete men med inslag av gammal åkermark. Flock på 5-6 hingstar och valacker.
Hästägarna byter på att kolla till hästarna och fylla vatten (de kollas dagligen).
Detta bete ligger 5-10 min körning från mitt hem.
Minis kompis som han står på lösdrift med kommer mest sannolikt att åka på bete 1). Betessäsongen kommer dock troligen vara kortare på 1) än 2).
Vad skulle ni valt?? Har sån beslutsångest! Mini ska antagligen stillast på rådgivande bedömning i slutet på augusti, så han bör se så bra ut som möjligt mtp hull, muskler etc. tills dess.