Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fritidsryttare - jag såg din fundering i Födda -14 - tråden, angående at flytta Anton till en lugnare flock, tänkte svara här istället för att använda deras tråd.
Han låter ganska lik min Mini, som har varit minst och lugnast i våran flock ända tills för en månad sedan. Jag har haft lite liknande bekymringar som dig, att han inte har varit så förtjust i sitt sällskap då de andra har varit mycket buffligare och lite större än honom. De har dock varit goda bussar, men det har kännts som att deras lek ofta blev voldsammare än vad Mini egentligen tyckte om.

Efter att det kom in en ny åring som är mindre och yngre än Mini, och sedan även en minishettis på 5 år, så märkte jag dock hur trygg och självsäker min lilla kille faktiskt är ändå. Och ännu tydligare blev det nu då han släpptes på bete ihop med 8 främmande hingståringar. Vad jag sett på de två dagarna som gått hittils, så är det endast en annan häst som Mini flyttar sig undan i sin nya flock, även om de flesta är äldre och maffigare än honom.
Han har även släppt ner båda kulorna nu, jag har ingen aning om det spelar någon roll, men jag märkte att han började bli hingstigare de sista veckorna innan betet.

Det finns ju ingen facit, men jag tror att dom mognas olika snabbt, och någon måste alltid vara minst, se bara till så att han inte blir direkt "mobbad" av alle de andra. Håller med dig i att i 9 av 10 fall så är det besta att få gå på lösdrift med jämnåriga när dom är i den här åldern. Men om du hittar en annan bra lösdrift där han inte är minst, så skulle jag nog överväga att försöka flytta honom dit, i fall du fortfarande inte tycker han är nöjd i sin nuvarande flock efter sommaren. Eventuelt kan det även räcka att han får gå ett litet tag tillsammans med någon som är lägre i rang, för att "boosta" hans självförtroende... Det ser iaf ut att ha fungerat för Mini. :)

@Fritidsryttare - jag såg din fundering i Födda -14 - tråden, angående at flytta Anton till en lugnare flock, tänkte svara här istället för att använda deras tråd.
Han låter ganska lik min Mini, som har varit minst och lugnast i våran flock ända tills för en månad sedan. Jag har haft lite liknande bekymringar som dig, att han inte har varit så förtjust i sitt sällskap då de andra har varit mycket buffligare och lite större än honom. De har dock varit goda bussar, men det har kännts som att deras lek ofta blev voldsammare än vad Mini egentligen tyckte om.

Efter att det kom in en ny åring som är mindre och yngre än Mini, och sedan även en minishettis på 5 år, så märkte jag dock hur trygg och självsäker min lilla kille faktiskt är ändå. Och ännu tydligare blev det nu då han släpptes på bete ihop med 8 främmande hingståringar. Vad jag sett på de två dagarna som gått hittils, så är det endast en annan häst som Mini flyttar sig undan i sin nya flock, även om de flesta är äldre och maffigare än honom.
Han har även släppt ner båda kulorna nu, jag har ingen aning om det spelar någon roll, men jag märkte att han började bli hingstigare de sista veckorna innan betet.

Det finns ju ingen facit, men jag tror att dom mognas olika snabbt, och någon måste alltid vara minst, se bara till så att han inte blir direkt "mobbad" av alle de andra. Håller med dig i att i 9 av 10 fall så är det besta att få gå på lösdrift med jämnåriga när dom är i den här åldern. Men om du hittar en annan bra lösdrift där han inte är minst, så skulle jag nog överväga att försöka flytta honom dit, i fall du fortfarande inte tycker han är nöjd i sin nuvarande flock efter sommaren. Eventuelt kan det även räcka att han får gå ett litet tag tillsammans med någon som är lägre i rang, för att "boosta" hans självförtroende... Det ser iaf ut att ha fungerat för Mini. :)
Tack för ditt svar! Jag kände också att jag kapade deras tråd lite men det är verkligen skönt att veta att jag inte är helt ensam om att ha en lite försiktigare kille.

Innan Anton flyttade till denna flocken så gick han ju på en annan lösdrift, med bara en jämnårig och resten vuxna hästar. Där upplevde jag nästan som att han for mer illa, då den jämnåriga var på honom konstant och de vuxna verkade inte erbjuda allt för mycket stöd heller det lilla jag var där och såg.
Nu är det mer utspritt när de är flera men jag kan tänka mig att Antons försiktighet kanske förstärktes i den förra flocken där han blev mer av en hackkyckling p.g.a sin ålder och storlek. När han bodde kvar hemma har jag inget minne av att han var så här alls, men det kanske var i en mer hemtam miljö förvisso...

Över lag tycker jag att det ändå funkar bra i flocken han går i nu, jag ser liksom inte att beteendet hos dem andra är avvikande mot honom eller så utan det är samma jargong mot alla men Anton är vekare.
Han verkar faktiskt ha fått ner bägge kulorna nu till slut, så min förhoppning är att han stärker upp sig mer här framöver, annars kanske möjligheten finns att låta honom gå med 1-årshingstarna nästa år också. Men tack för ditt svar, verkligen! Om det inte är bättre tills i höst får jag börja fundera på en alternativ lösning. :)

Bjuder på en liten bildbomb från betesläppet i lördags, min kille fick sin 3-åriga kompis med sig, på bilderna har bara en annan åring hunnit komma, i jämförelse med Drutten så tyckte jag den var himla liten, även om det nog är min som är stor :angel:

Sammanlagt är de 11 grabbar i flocken och ett gäng kor, åkte ut igen igår och kollade till dem och de verkade ha funnit sig väl tillsammans :love:

b192673.jpg

b192674.jpg

b192675.jpg

b192676.jpg

b192677.jpg

b192678.jpg

b192679.jpg

Har hämtat en kompis till Rut. Ett två årigt welsh cob sto. Funkar super men första timmen igår sprang hon bara efter staketet och skrek på maaamma:D!!!
Tror det kan vara nyttigt. Men så olika poppisar. Min är lite älgig medans den andra är nallerund..
13321686_1143474752340709_3691772764093266005_n.jpg

Ser extremt tuffsig ut iom hon legat ner i det fuktiga gräset, töntfia:love:..
13315761_1143507615670756_4558808172872868843_n.jpg

Å så vackra Wilja
13325692_1143505852337599_6599683818866398335_n.jpg

Härligt med alla betesbildar! :love: Bjuder på lite nyare bilder på Mini och hans kompisar med.

Deras bete är så fantastiskt fint, jag är överlycklig över att jag fick ha honom där. :love: Är borta och tittar till honom nästan värje dag, och de verkar vara riktigt bra kompisar hela gänget på 10 stycken åringar. :)
De rör sig även massor, upp och nerför backarna, så jag hoppast att jag får hem ett riktigt muskelpaket till hösten! ;)

13267788_621542814664140_5218756523853923579_n.jpg

13325502_621542811330807_8155022588246121363_n.jpg

13319850_621542817997473_5573009244042325405_n.jpg

13310489_623083831176705_2084838747810147357_n.jpg

Hämtade hem min fröken strax efter årsskiftet. För ett par veckor sedan fyllde hon ett. :heart
Hon har verkligen växt till sig och känns inte alls "fölig" längre.

Vad har ni för planer för era små? Både långsiktigt, men kanske framförallt detta året?

Vi har varit ute och promenerat, både med kompis och själv. Miljötränar mycket, både runt nya hästar (står på en större anläggning) och kravla sig fram överallt i skogen. Och så hänger vi bara i hagen emellanåt och myser.
Tanken är även i sommar att åka iväg med kompis och besöka ny miljö och promenera. Annars så ska vi öva, öva, öva på att bli riktigt säker på uppbindning och kunna bindas upp mer eller mindre överallt.

Snart är det dags för betessläpp även här, än så länge går de i vinterdriften men har inte behövt grovfoder på ett par veckor nu. Till helgen får de gå ut på vallen med kvigorna! Lär inte hända så mycket mer än enstaka promenader i sommar, till hösten tänkte jag tömköra henne lite på gården, lär inte vara några bekymmer.

Sprang som dårar igår när jag bara hade mobilen med, tar man med kameran händer absolut ingenting. Typiskt.

1zfugbr.jpg

352en2u.jpg

123r5ls.jpg

Är det någon som hade tänkt börja löshoppa sina framåt senhösten? Förhoppningsvis flyttas våra hem till lösdriften i oktober, sen börjar det bli dags att hantera herrn lite. Typ ta in, ställa upp och binda upp, gå lite promenader och sen hoppas jag kunna löshoppa honom ihop med kompisarna. Han står i ett stall med alla faciliteter och de har en massa egna unghästar så det är perfekt.

Är det någon som hade tänkt börja löshoppa sina framåt senhösten? Förhoppningsvis flyttas våra hem till lösdriften i oktober, sen börjar det bli dags att hantera herrn lite. Typ ta in, ställa upp och binda upp, gå lite promenader och sen hoppas jag kunna löshoppa honom ihop med kompisarna. Han står i ett stall med alla faciliteter och de har en massa egna unghästar så det är perfekt.

Jag tycker det är lite tidigt att direkt löshoppa, men jag kommer nog introducera Mini för bommar, lösgaloppera lite på ridbanan, samt låta honom skutta över de minsta stockarna, små diken och sådant på terrängbanan under hösten.

Så som det ser ut nå kommer jag ha honom uppstallad hos grannen från betet ät slut och ut november, sedan åker han iväg på lösdrift en dryg timme hemifrån i början på december, då grannen kommer behöva boxen åt sina årsföl.
Så under oktober - november blir det en period där han kommer hanteras lite oftare iom att jag då har honom "hemma". :)

Han var redan innan betet van att stå uppbunden, vara själv inne i stallet, och vi hann även promenera ut själv och med kompisarna. Men jag bortser inte från att han kommer ha glömt bort allting tills han kommer hem.... :p

Min tjej kommer förhoppningsvis stå kvar där hon står nu, stora hagar o gruppbox på natten. Kommer inte göra så mkt med henne, tycker de får vara små ett tag till. Stället hon står på håller i löshoppningar så till nästa år kommer hon att få börja hoppa, i höst kanske vi låter dem galoppera i ridhuset o ta nån bom om tillfälle ges.

Min har helt kravlöst fått skutta över cavalleti när jag haft honom på ridbanan, vilket har varit max en gång i månaden nu under våren..
tror på att introducera småsaker av "vuxengrejer" odramatiskt och tidigt för unghästarna.

Han kan stå uppbunden, vara själv och lyfter snällt alla benen. (Ja, förutom sist hovslagaren var på besök och han slet ner inredningen från väggen :angel:)

Långsiktigt är målet inför nästa betessläpp att han ska vara tränsvan, ha blivit lite longerad, lastad och körd ensam, samt promenadvan utan kompis, sen kanske han inte är alls redo för det och då får jag tänka om :)

Idag släpptes Love på bete utan mamma ;) Lite sen avvänjning men jag tycker det har fungerat bra att ha han i flocken.
Tänkte köra han redan igår men han tänkte inte kliva på transporten trots att vi har tre personer som försökte .
Men skam den som ger sig! Tre timmar senare gick han på och stod snällt. Och imorse gick han direkt på transporten utan att bråka :)

Idag släpptes Love på bete utan mamma ;) Lite sen avvänjning men jag tycker det har fungerat bra att ha han i flocken.
Tänkte köra han redan igår men han tänkte inte kliva på transporten trots att vi har tre personer som försökte .
Men skam den som ger sig! Tre timmar senare gick han på och stod snällt. Och imorse gick han direkt på transporten utan att bråka :)
Jag är lite förtjust i din kille, får man fråga hur det gick för honom väl på plats? :D

Och jag saknar bild för att se om han spruckit upp mer.(i färgen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama