Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för ditt svar! Jag kände också att jag kapade deras tråd lite men det är verkligen skönt att veta att jag inte är helt ensam om att ha en lite försiktigare kille.@Fritidsryttare - jag såg din fundering i Födda -14 - tråden, angående at flytta Anton till en lugnare flock, tänkte svara här istället för att använda deras tråd.
Han låter ganska lik min Mini, som har varit minst och lugnast i våran flock ända tills för en månad sedan. Jag har haft lite liknande bekymringar som dig, att han inte har varit så förtjust i sitt sällskap då de andra har varit mycket buffligare och lite större än honom. De har dock varit goda bussar, men det har kännts som att deras lek ofta blev voldsammare än vad Mini egentligen tyckte om.
Efter att det kom in en ny åring som är mindre och yngre än Mini, och sedan även en minishettis på 5 år, så märkte jag dock hur trygg och självsäker min lilla kille faktiskt är ändå. Och ännu tydligare blev det nu då han släpptes på bete ihop med 8 främmande hingståringar. Vad jag sett på de två dagarna som gått hittils, så är det endast en annan häst som Mini flyttar sig undan i sin nya flock, även om de flesta är äldre och maffigare än honom.
Han har även släppt ner båda kulorna nu, jag har ingen aning om det spelar någon roll, men jag märkte att han började bli hingstigare de sista veckorna innan betet.
Det finns ju ingen facit, men jag tror att dom mognas olika snabbt, och någon måste alltid vara minst, se bara till så att han inte blir direkt "mobbad" av alle de andra. Håller med dig i att i 9 av 10 fall så är det besta att få gå på lösdrift med jämnåriga när dom är i den här åldern. Men om du hittar en annan bra lösdrift där han inte är minst, så skulle jag nog överväga att försöka flytta honom dit, i fall du fortfarande inte tycker han är nöjd i sin nuvarande flock efter sommaren. Eventuelt kan det även räcka att han får gå ett litet tag tillsammans med någon som är lägre i rang, för att "boosta" hans självförtroende... Det ser iaf ut att ha fungerat för Mini.
Är det någon som hade tänkt börja löshoppa sina framåt senhösten? Förhoppningsvis flyttas våra hem till lösdriften i oktober, sen börjar det bli dags att hantera herrn lite. Typ ta in, ställa upp och binda upp, gå lite promenader och sen hoppas jag kunna löshoppa honom ihop med kompisarna. Han står i ett stall med alla faciliteter och de har en massa egna unghästar så det är perfekt.
Är det någon som hade tänkt börja löshoppa sina framåt senhösten? Förhoppningsvis flyttas våra hem till lösdriften i oktober, sen börjar det bli dags att hantera herrn lite. Typ ta in, ställa upp och binda upp, gå lite promenader och sen hoppas jag kunna löshoppa honom ihop med kompisarna. Han står i ett stall med alla faciliteter och de har en massa egna unghästar så det är perfekt.
Det negativa med islandshäst! Här blir det flock i 2-3 år till innan allvaret börjar... Det känns som evigheter just nu.Mina kommer fortsätta att gå i flock och vara småttingar tills nästa höst. Då börjar allvaret.
Jag är lite förtjust i din kille, får man fråga hur det gick för honom väl på plats?Idag släpptes Love på bete utan mamma Lite sen avvänjning men jag tycker det har fungerat bra att ha han i flocken.
Tänkte köra han redan igår men han tänkte inte kliva på transporten trots att vi har tre personer som försökte .
Men skam den som ger sig! Tre timmar senare gick han på och stod snällt. Och imorse gick han direkt på transporten utan att bråka
Och jag saknar bild för att se om han spruckit upp mer.(i färgen)Idag släpptes Love på bete utan mamma Lite sen avvänjning men jag tycker det har fungerat bra att ha han i flocken.
Tänkte köra han redan igår men han tänkte inte kliva på transporten trots att vi har tre personer som försökte .
Men skam den som ger sig! Tre timmar senare gick han på och stod snällt. Och imorse gick han direkt på transporten utan att bråka