Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår skulle jag miljöträna Rangi lite och gå på presenning. Började med att släppa honom lös så att han skulle få busa av sig lite innan vi började. Det första han gjorde var att gå raka vägen bort och ställde sig på presenningen och nosade på den :laugh: Söthästen tyckte det var jättekul att gå på den!

Idag var jag iväg och kollade på ett hingstbete för ett- och tvååringar. Han är ju visserligen valack men han blir den enda tvååringen där verkar det som, så han får ta rollen som "ansvarsfull äldre". Passar ju bra till den buspållen :rofl: Jättefina hagar iaf och bra folk som ser efter hästarna :D

"överhanterat och så blir hästen för kaxig mot människor och ser dem som underordnade flockmedlemmar." - Det är så jag tolkar att folk oftast använder begreppet "överhantering". Och för mig låter inte det så mkt som att man hanterar unghästar för mkt som att man gör det på ett dåligt vis. För mig kan detta hända även om man inte hanterar sin häst mkt alls, men att man på den tiden man umgås med hästen inte sätter upp gränser. Utan att jag precis har någon större erfarenhet ifrån så här unga unghästar så vågar jag säga att det inte finns ett direkt rakt samband mellan mkt hantering=påstridig häst bara genom att titta på flockarna som finns där jag har mina hästar. Två av de mest påstridiga unghästarna i sto resp hingstflocken är båda sådana som inte hanteras mkt alls, utan snarare skulle behöva hanteras mer av det lilla jag har sett.
Jag tänker att man även kan "överhantera" sin unghäst så att den tröttnar på människor, att man arbetar ungt djur för mkt eller felaktigt så att den inte är motiverad av att umgås/jobba. Igen; för mig har det väldigt mkt att göra med hur och vad man gör. Man kan lika gärna möta hästen sällan; är man dålig i sitt bemöttande varje gång hästen träffar människa kommer den knappast vara glad och arbetsvillig senare utan ha tröttnat på vad människor har att komma med.

Min går på lösdrift med hel bunt andra slynglar om du missat det ;) är inte som att han inte har ett hästliv.
24373660909_c94a71f60f_c.jpg

Jag säger inte att jag skulle göra lika dant med ett annat föl/unghäst, tycker att jag upprepat ett par gånger i denna tråd att Räka har rätt svagt/dåligt psyke och att jag ibland är rätt frustrerad över hur tidskrävande allt blir med honom. För att all hantering inte ska bli sådan som han upplever som negativ så försöker jag även lägga ner tid på göra saker som han tycker om, för att det ska vara kul och avslappnat att umgås med människor även.

Tycker inte att jag sagt/rekommenderat något annat än att se till att hantera sin häst så att den kan vara ensam och normal hantering/vård? Är rätt trist att få in unghästar ifrån lösdrifterna som man knappt kan sköta sår på utan att vara rädd för att skada sig eller traumatisera hästen eller behöva ge lugnande för att det ska gå vägen.

Jag vet att din häst går i stor flock och jag skrev - flera ggr - att du inte har fel eller att just du gör fel. Jag ville bara poängtera att det finns flera aspekter.

Idag har vi haft bästa tömkörningen hittills. :love: tränade på stallplanen och ut på bygatan lite, övade på halter och att svänga. I början är hon ivrig men efter att ha fått gå av sig lite och konsekventa krav på halterna så gjorde hon väldigt fina halter på slutet. Så himla duktig! Det bästa är att hon älskar det. Tuggar och tar stöd mot bettet, spetsade öron, lätt sänkt huvud och tuffar på energiskt. Hon hade hur kul som helst. :) Tycker hon är mycket mer fokuserad än när jag leder henne, detta är ju jobb! Hon känns verkligen som gjord för att dra, tror hon kommer älska det.

Lillstumpan här har inte gjort något på en månad, mer än att bli vardagshanterad och löshoppad en gång samt lite visningstränad. Hon är lika trygg för det, bara att kliva ut i hagen och dra på grimman :)
Hoppas få gjort lite mer med henne i morgon om orken och inspirationen infinner sig hos den här matten ;)

Lite skillnad i temperament på mina två, damen på 2 är lugn som en pensionär och herrn på 12 år är hyperkänslig och i går var det 190 och full gas när jag skulle dressyrtömköra på banan. Fick i stället lägga all fokus på att få honom att trava lugnt utan att vara spänd som en stålfjäder och fara i väg i galopp så fort jag viskade "trav".. :p Ja överskottsenergi var det ja..

Har bestämt mig för att visa på sommarpremiering i Smålandsstenar, samt delta med båda hästarna i en utställning i höst och ev någon till i sommar med lilla damen beroende på vad som erbjuds.

Sedan blir det en träningstävling/visning som en bekant anordnar i juni, jättekul initiativ med udda klasser typ visning vid hand och agility :)

Tömkörning idag igen. :) drog fram en rockard och bekantade oss med den, sen övade vi på att gå över skaklarna. Både vid hand och på töm. Det är hon van sedan tidigare men det var första gången hos mig, och hon var jätteduktig med allting. :) tog någon vända på bygatan och övade en del på halter och halvhalter. I helgen kommer jag troligtvis få hem en loksele till henne vilket känns grymt kul! Nu får det nog bli lite vila i några dagar, bara ut och beta lite gräs i grimma.

@Egonson_ vad kul med sådana udda klasser! Roligt att du också ska visa i sommar. :)

Fina Aragorn fortsätter imponera med sin vänlighet och sitt lugn :love: Trots att han får dåligt med aktivering nu pga min brutna handled och geggiga vårhagar så är han ändå alldeles lagom lätthanterlig för mig med en hand. Man blir riktigt glad av att mötas av en gnäggande häst som galopperar emot en när man kommer till hagen :heart

Undra om en sån här liten häst verkligen kan vara så snäll och lättsam, eller om vi bara har en smekmånad än så länge som snart går över.. :angel:

Tömkörning idag igen. :) drog fram en rockard och bekantade oss med den, sen övade vi på att gå över skaklarna. Både vid hand och på töm. Det är hon van sedan tidigare men det var första gången hos mig, och hon var jätteduktig med allting. :) tog någon vända på bygatan och övade en del på halter och halvhalter. I helgen kommer jag troligtvis få hem en loksele till henne vilket känns grymt kul! Nu får det nog bli lite vila i några dagar, bara ut och beta lite gräs i grimma.

@Egonson_ vad kul med sådana udda klasser! Roligt att du också ska visa i sommar. :)

Ja det är det, googla på "Slättåkra alla kan" så finns proppen där på Bårarps Hereford hemsida :) Kanske lite långt att åka för din del? :p

Fina Aragorn fortsätter imponera med sin vänlighet och sitt lugn :love: Trots att han får dåligt med aktivering nu pga min brutna handled och geggiga vårhagar så är han ändå alldeles lagom lätthanterlig för mig med en hand. Man blir riktigt glad av att mötas av en gnäggande häst som galopperar emot en när man kommer till hagen :heart

Undra om en sån här liten häst verkligen kan vara så snäll och lättsam, eller om vi bara har en smekmånad än så länge som snart går över.. :angel:

Nejdå - han ÄR lätt och jag tror han kommer förbli lätt. Såklart kommer det komma perioder med svårigheter men i grund och botten är han otroligt trygg i sig själv och en otroligt vänlig själ. <3 <3

Nejdå - han ÄR lätt och jag tror han kommer förbli lätt. Såklart kommer det komma perioder med svårigheter men i grund och botten är han otroligt trygg i sig själv och en otroligt vänlig själ. <3 <3
På tal om aktivering - här hemma gjorde vi ju ofta saker i perioder. Ibland hände inget alls på flera månader :) så det lär inte vara någon fara att du vilar din hand tills den blir bra.

På tal om aktivering - här hemma gjorde vi ju ofta saker i perioder. Ibland hände inget alls på flera månader :) så det lär inte vara någon fara att du vilar din hand tills den blir bra.
Jag tänker lite så jag också. Han är uppväxt på lösdrift i flock och inte dagligt hanterad hos dig. Skillnaden är ju att han hade lite roligare jämnåriga lekvänner som säkert stimulerade honom en del och större ytor att röra sig på förut. Nu tas han in varje kväll, borstas och övar på lite olika grejer tex. att inte gå ut ur boxen om dörren är öppen, bli sprayad i svansen med pälsglans, inte sno mat ur höpåsarna osv. Inga stora utmaningar men ändå någonting liksom. Frågan är hur snabbt det blir en vanesak för honom? Nu såhär i början kan jag tänka mig att han blir lite trött bara av allt som fortfarande är ganska nytt.

Nu är det som tur är bara 2,5 vecka med gips kvar och sen är planen att han ska få en lite intensivare period fram till betesläppet i mitten av maj. Då ska han få gå och bara vara bebis med några jämnåriga i gigantiska hagar. Unghästar lär sig bäst av att få vila och tänka igenom saker och ting i lugn och ro. Smälta alla nya intryck liksom :)

Jag tänker lite så jag också. Han är uppväxt på lösdrift i flock och inte dagligt hanterad hos dig. Skillnaden är ju att han hade lite roligare jämnåriga lekvänner som säkert stimulerade honom en del och större ytor att röra sig på förut. Nu tas han in varje kväll, borstas och övar på lite olika grejer tex. att inte gå ut ur boxen om dörren är öppen, bli sprayad i svansen med pälsglans, inte sno mat ur höpåsarna osv. Inga stora utmaningar men ändå någonting liksom. Frågan är hur snabbt det blir en vanesak för honom? Nu såhär i början kan jag tänka mig att han blir lite trött bara av allt som fortfarande är ganska nytt.

Nu är det som tur är bara 2,5 vecka med gips kvar och sen är planen att han ska få en lite intensivare period fram till betesläppet i mitten av maj. Då ska han få gå och bara vara bebis med några jämnåriga i gigantiska hagar. Unghästar lär sig bäst av att få vila och tänka igenom saker och ting i lugn och ro. Smälta alla nya intryck liksom :)

Åhh vad jag är glad att han har hamnat hos just dig <3

Om en vecka ska vi på körkurs. :) Ska bli skönt att få hjälp med tömkörningen, min förhoppning är att vi börjar introducera draglinor lite mer. Helt obrydd om att kliva i rockardens skaklar eller om jag slänger lite extra med tömmarna vid benen osv. Vi övar lite på att få på selen nu bara. När den väl är på bryr hon sig inte utan det är när lokorna ska över ryggen/halsen, då vill hon gå undan. Så vi fokuserar nu på att allting ska kännas bekvämt och tryggt. :) Det är ju lite teknik att få på den också!

Övade på detta igår och betade lite i grimma vid sommarhagarna. Efteråt hade jag en lite mentalt trött tjej som var supergosig. :love:

Ja det är det, googla på "Slättåkra alla kan" så finns proppen där på Bårarps Hereford hemsida :) Kanske lite långt att åka för din del? :p

Haha ja kanske lite långt. :p är inte jättesugen på att åka den sträckan med hästtransport igen. ;) hoppas det blir en rolig tävling!

@Chili Vad roligt med körkurs!

Här hemma har Rangi firat sin födelsedag (igår) med lite borstning och mys Blev dock inga fina bilder eftersom han är typ grå nu så jag bjuder på en från förra veckans svanstvätt istället ;)

Rangi2_zpsa01imvgq.jpg

Kan även bjuda på lite jämförelsebilder! Första bilden är från när jag ganska nyligen fått hem Rangi, nästan 7 mån gammal. Andra bilden är från förra veckan. Jag ber om ursäkt för att jag ser så fruktansvärt "bonnig" ut på första bilden, men så blir det när man bor på landet och har hästarna hemma :rofl:

Rangi, november -14
Rangi14_zpshvpulllq.jpg

Rangi, april -16
Rangi16_zps21rhqjyz.jpg

Lizette är 166 cm och nyfriserad :D Skall om ett par veckor ta uppställningbilder för året, sista pälsen skall få trilla av först bara.
Hon har nu inte bara hoppat ut ur ridbanan utan även klippt grinden i hagen ... :mad: Men så bra då, då skall hon väl kunna kravla sig över 120 cm på treårstestet nästa år, grinden är ju säkert 135 cm. :banghead:

Lizette är 166 cm och nyfriserad :D Skall om ett par veckor ta uppställningbilder för året, sista pälsen skall få trilla av först bara.
Hon har nu inte bara hoppat ut ur ridbanan utan även klippt grinden i hagen ... :mad: Men så bra då, då skall hon väl kunna kravla sig över 120 cm på treårstestet nästa år, grinden är ju säkert 135 cm. :banghead:

Det är kul att ha unghäst eller hur. :D

Kl

Vi har haft våra duster och det är en fröken som krävt mycket mer ledarskap än jag var beredd på. Så hon tog över lite ett tag och stod gärna på bakbenen så snart hon inte fick som hon ville. Att lämna gården ensam var en sådan sak. Men vi har jobbat hårt tillsammans och idag tog vi vår första promenad på egen hand i skogen! :) Hon litade till mig och följde snällt med förbi hästhagar, i skogen och på bygatan. Hon är en grym häst som inte skyggar utan knallar snällt på förbi brevlådor, går på brunnslock i asfalten, tittar inte åt presenningar och containrar osv. Behövde inte diskutera det här med att lämna de andra hästarna, det var bara att leda vägen och sen var hon supernöjd och glad. Det var liksom dags nu.
Är just nu otroligt glad att vi kunnat ta ett stort steg vidare och ser fram otroligt mycket mot vad som ligger framför oss. :)

Min lille har haft träns på sig några gånger nu, helt odramatiskt. I går gick vi på en kort liten promenad med träns. Obekymrad över tränset, men vi gick ju åt ett ANNAT HÅLL :eek: än vi brukar, och det var lite spännande! Han följde dock med så snällt så. :)

Bilder från löshoppning för någon månad sedan:
Screen%20Shot%202016-04-24%20at%2014.06.54.png

Screen%20Shot%202016-04-24%20at%2014.02.18.png

Och en bild från tränspromenaden:
F7915CD1-00CE-46AE-8095-18417F0442E5.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar