"överhanterat och så blir hästen för kaxig mot människor och ser dem som underordnade flockmedlemmar." - Det är så jag tolkar att folk oftast använder begreppet "överhantering". Och för mig låter inte det så mkt som att man hanterar unghästar för mkt som att man gör det på ett dåligt vis. För mig kan detta hända även om man inte hanterar sin häst mkt alls, men att man på den tiden man umgås med hästen inte sätter upp gränser. Utan att jag precis har någon större erfarenhet ifrån så här unga unghästar så vågar jag säga att det inte finns ett direkt rakt samband mellan mkt hantering=påstridig häst bara genom att titta på flockarna som finns där jag har mina hästar. Två av de mest påstridiga unghästarna i sto resp hingstflocken är båda sådana som inte hanteras mkt alls, utan snarare skulle behöva hanteras mer av det lilla jag har sett.
Jag tänker att man även kan "överhantera" sin unghäst så att den tröttnar på människor, att man arbetar ungt djur för mkt eller felaktigt så att den inte är motiverad av att umgås/jobba. Igen; för mig har det väldigt mkt att göra med hur och vad man gör. Man kan lika gärna möta hästen sällan; är man dålig i sitt bemöttande varje gång hästen träffar människa kommer den knappast vara glad och arbetsvillig senare utan ha tröttnat på vad människor har att komma med.
Min går på lösdrift med hel bunt andra slynglar om du missat det
är inte som att han inte har ett hästliv.
Jag säger inte att jag skulle göra lika dant med ett annat föl/unghäst, tycker att jag upprepat ett par gånger i denna tråd att Räka har rätt svagt/dåligt psyke och att jag ibland är rätt frustrerad över hur tidskrävande allt blir med honom. För att all hantering inte ska bli sådan som han upplever som negativ så försöker jag även lägga ner tid på göra saker som han tycker om, för att det ska vara kul och avslappnat att umgås med människor även.
Tycker inte att jag sagt/rekommenderat något annat än att se till att hantera sin häst så att den kan vara ensam och normal hantering/vård? Är rätt trist att få in unghästar ifrån lösdrifterna som man knappt kan sköta sår på utan att vara rädd för att skada sig eller traumatisera hästen eller behöva ge lugnande för att det ska gå vägen.