Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lille har haft träns på sig några gånger nu, helt odramatiskt. I går gick vi på en kort liten promenad med träns. Obekymrad över tränset, men vi gick ju åt ett ANNAT HÅLL :eek: än vi brukar, och det var lite spännande! Han följde dock med så snällt så. :)

Bilder från löshoppning för någon månad sedan:
Screen%20Shot%202016-04-24%20at%2014.06.54.png

Screen%20Shot%202016-04-24%20at%2014.02.18.png

Och en bild från tränspromenaden:
F7915CD1-00CE-46AE-8095-18417F0442E5.jpg
Han är ju så fin och duktig! :love: Och snacka om härlig utsikt från ridplanen. :)

Lillkillen har verkligen gjort framsteg! :) Igår fick han hänga med som handhäst & han hittade fort en bra plats som han höll hela turen. Idag tränade vi markövningar och longering med bett i munnen för andra gången. Så fort han fick lite annat att tänka på så glömde han bort bettet och blev så harmonisk.
http://www.ladda-upp.se/bilder/terwhabbzvrxrk/
http://www.ladda-upp.se/bilder/yjnvejhodnnb/
Som vanligt är jag för oteknisk för att få till bilder i inläggen så jag länkar istället

Vi har firat Valborg genom att vara på körkurs i dagarna två. :) Supernyttigt att lasta och åka till annan plats två dagar i rad. Det var en trött häst som gick in i transporten i morse vill jag lova. Igår var allt nytt och mer stohej, idag installerade hon sig och mumsade slött på sitt hö direkt. Det slutade med att vii har dragit linor med kätting, svängel med sax och slutligen en stock. :) På bilden har vi alltså draglinor, sax och stock. På slutet var hon riktigt trevlig, tog halvhalter och halter väldigt bra och jobbade fint.
13138778_10153426177250163_5257519171203855043_n.jpg

Vad roligt det ser ut, @Chili! Fin bild!

Edit: Alltså, det ser ut som att det var roligt att vara på kurs, ni ser inte roliga ut på bilden. :D

Tack! Ja det var jättekul att vara på kurs. :) Otroligt nyttigt. Om 3 veckor är det unghästträff igen, då åker vi till ett nytt ställe (stor anläggning) och tömkör tillsammans med andra unghästar på en promenad. Där finns också stora ridplaner att nyttja för tömkörning utöver promenaden. :) Eftersom vi är många på plats kan det ju vara ett bra tillfälle att plocka med linor och sax och jobba med dem lite.

Min lillplutt gick på promenad ifrån vinterlösdriften till sommarbetet igår. Verkade först som att gräset var så lockande att de inte tänkte springa något, men lönade sig att ha med fika och sitta och vänta lite för sedan tog de några varv i full fart :D
Räka har sista månaden/månaderna skjutit iväg en bit uppåt (och är rätt överbyggd) och har fallit ur i hullet lite igen och med vinterpälsen kvar så ser han verkligen inte särskilt tjusig ut... Insåg att Räka är rätt snabb liten häst när de galopperar runt, vissa hamnar mer och mer efter, men Räka ligger och pressar farten i täten.

26163977914_a7f7bcd919_c.jpg

26496755500_2f7f7bd964_z.jpg

26769390885_dbf30a33e0_z.jpg

26163976794_4e64383df0_z.jpg

26769390475_728df852ec_z.jpg

26769387215_e08c15b8c8_z.jpg

Åkte på träning med stora hästen i helgen så jag passade på att lastträna Rangi när jag ändå kopplat på släpet. Gick jättebra, han gick hela vägen in när min sambo ställde sig i skötardörren och bjöd på digestivekex :up: Han har visserligen åkt tre gånger redan i sitt liv men nu är det närmare ett år sedan sist. Bjuder på en bild från förra årets lastträning eftersom jag glömde ta någon i helgen (älska för övrigt den bilden för Rangi ser så muppig ut :p).

Facebook-20160219-102532_zpsu7vjmwug.jpg

@Vingra Ja det börjar se lite färdigt ut, jag tror halsen kommer åka upp lite till och förhoppningsvis växer frambenen ikapp bakbenen - Men man ser ju vilken typ hon kommer ha - Life maffigare. Inte konstigt med den modern :angel: Men jag tror hon blir en riktig Ja-sägare att rida på.

Igår så testade jag att aktivera Kandahar ute. Vi behöver träna på att promenera snyggt i snöre och stanna och gå på kommando. Eftersom det funkat bra att lägga på sadeln på fröken, som hon fått stå med på sig i boxen. Bestämde jag mig för att det är dags att röra sig med sadeln på ryggen.

Det tyckte Kandahar var hur äckligt som helst och försökte få av sig sadeln. Det är inte helt lätt att hålla en vilt bockande 2-åring i longerlina kan jag säga. När hon lugnat ner sig så plockade vi därför av henne sadeln. Då funkade det bättre att promenera runt (vi höll till i hagen).

Hur är lämpligt att gå vidare. Börja om med att bara stå i boxen med sadeln på sig? Lägga på henne sadeln och hon får bocka tills hon tröttnar (med risk att matte blir sparkad)? Släppa ut henne i hagen lös med sadeln på sig?

/Lizzie

@lizzie Jag hade varit väldigt försiktig hädanefter - börjar de väl tvånga kan det vara svårt att bli av med. Jag hade nog tagit några steg tillbaka till endast elastisk gjord och gå med för att se att hon är 100% avslappnad med det, och sedan bara lagt på sadel på ryggen och ruskat på den utan att spänna någon gjord.
Vi har en superelastisk gel-gjord i stil med eric le tixerant som vi har på de unga, följer Hickey's metod vid sadling och checkar alltid av att hästen är bekväm innan vi spänner. Är de bara bekväma brukar det inte bli några problem att sedan röra sig med sadeln på.
Sedan kan man ju fundera - var hon bara på den dagen och bockade runt som unghästar kan göra, eller var det för att bli av med sadeln?

@lizzie Jag hade varit väldigt försiktig hädanefter - börjar de väl tvånga kan det vara svårt att bli av med. Jag hade nog tagit några steg tillbaka till endast elastisk gjord och gå med för att se att hon är 100% avslappnad med det, och sedan bara lagt på sadel på ryggen och ruskat på den utan att spänna någon gjord.
Vi har en superelastisk gel-gjord i stil med eric le tixerant som vi har på de unga, följer Hickey's metod vid sadling och checkar alltid av att hästen är bekväm innan vi spänner. Är de bara bekväma brukar det inte bli några problem att sedan röra sig med sadeln på.
Sedan kan man ju fundera - var hon bara på den dagen och bockade runt som unghästar kan göra, eller var det för att bli av med sadeln?

Tack för tipsen! Det är just sadeltvång som jag är orolig för. Det blir till att backa ett par steg och promenerar med elastisk gjord och schabrak ett tag för att se ifall hon är bekväm med det. Får träna på att ha sadeln på sig inne i boxen ett tag till framöver.

Jag upplevde att det var sadeln som hon försökte bli av med. Det var inte de vanliga sprall-bockarna som hon brukar pyssla med hon är busig.

/Lizzie

@DressageNerd Jag provade med promenad idag, men med elastisk gjord och schabrak. Funkade bra och jag tror jag får hålla det på denna nivån ett tag. Jag har tidigare tränat start och stopp, men med min stora häst som sällskap. Nu tränar vi själva och Kandi blir självklart spänd.

Det gick i alla fall mycket bättre än i går. Inga försök till att försöka bocka eller slänga sig. Lite gnäggigt, men överkomligt.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/20160508_204530.jpg.html][/URL]

/Lizzig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka