Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hovtassfot jag tänker att man får ge dem tid med ensamträningen och detta med att folk kommer och går. Jag flyttade till ett lite större stall då jag anade problem med detta och inte kunde stå med en häst som är helt bunden till en av de totalt tre hästarna i det första stallet. I det större stallet har hon fått vänja sig vid att hästar, folk, barn och hundar rör sig lite oplanerat och fritt. Men hon är fortfarande flockbunden men inte till en specifik häst. På körkursen var vi en del i skogen och band upp hästarna som inte jobbades. När en häst lämnade blev min väldigt upprörd trots att 2-3 hästar fanns kvar hos henne. Då fick jag distrahera genom att gå, gå och gå tills hon lugnade sig. Hon är ju klockren med många saker, lättlärd och orädd. Så detta är liksom vår tuffaste bit tror jag, när det kommer till hennes utbildning som kör- och ridhäst. Vi får träna, träna träna. Det märks att vissa hästar måste ha mer koll på allting, då får man hjälpa dem att lära sig att slappna av. Hur man gör det är såklart individanpassat. :)

Vi åker också på bete i sommar till troligtvis blandad flock med unghästar och någon äldre häst beroende på hur de satt ihop flocken. Ska bli superskönt! Nu har hon bara en hagkompis och känns ganska uttråkad med mycket överskottsenergi så jag tror det blir toppen med bete, stora hagar och flera kompisar.

I helgen är det även dags för Rangi att åka på bete så idag lasttränade vi och stängde bakom. Han blev lite stressad och spänd när det stängdes bakom honom men sedan gick det bra igen :)

Vi har stängslat upp gräsmattan och gårdsplanen här hemma så att hästarna kan gå runt och trimma en stund. Nackdelen är att hästarna är där de inte brukar vara. Jag öppnade idag ladan och gick in i sadelkammaren, hörde något bakom mig och vände mig om. Då får jag se Rangi inne i sadelkammaren :eek: Jättespännande där inne, tyckte han! Var tvungen att gå runt ett varv och nosa innan jag kunde övertala honom att gå ut igen :rofl: Får vara noggrannare att stänga efter mig

@hovtassfot jag tänker att man får ge dem tid med ensamträningen och detta med att folk kommer och går. Jag flyttade till ett lite större stall då jag anade problem med detta och inte kunde stå med en häst som är helt bunden till en av de totalt tre hästarna i det första stallet. I det större stallet har hon fått vänja sig vid att hästar, folk, barn och hundar rör sig lite oplanerat och fritt. Men hon är fortfarande flockbunden men inte till en specifik häst. På körkursen var vi en del i skogen och band upp hästarna som inte jobbades. När en häst lämnade blev min väldigt upprörd trots att 2-3 hästar fanns kvar hos henne. Då fick jag distrahera genom att gå, gå och gå tills hon lugnade sig. Hon är ju klockren med många saker, lättlärd och orädd. Så detta är liksom vår tuffaste bit tror jag, när det kommer till hennes utbildning som kör- och ridhäst. Vi får träna, träna träna. Det märks att vissa hästar måste ha mer koll på allting, då får man hjälpa dem att lära sig att slappna av. Hur man gör det är såklart individanpassat. :)

Vi åker också på bete i sommar till troligtvis blandad flock med unghästar och någon äldre häst beroende på hur de satt ihop flocken. Ska bli superskönt! Nu har hon bara en hagkompis och känns ganska uttråkad med mycket överskottsenergi så jag tror det blir toppen med bete, stora hagar och flera kompisar.
Det låter som att din är ganska lik min i beteendet. Aragorn har sin hagkompis och mig som sina vänner, resten ger liksom ingen trygghet för honom. Spelar ingen roll om han står med en häst i boxen bredvid ifall jag går iväg på toan, då hörs hur han gnäggar och går runt. Likaså med hans hagkompis, om han tas ur hagen (trots att det står flera andra hästar inom 10 meter i hagen bredvid) så går hans värld under. Det känns ju lite tråkigt eftersom hagkompisen är till salu och troligtvis åker inom kort, dessutom ska dem på bete på två olika håll så snart skiljs dem åt. Men jag tror det blir bra för Aragorn på ett sätt. Precis som du säger vill jag inte ha en häst som är helt bunden till en viss annan häst. Nu i sommar när han dessutom ska gå i storflock (istället för att bara ha en kompis) kanske han finner en trygghet i flockens helhet och inte bara i en särskild individ.

Känns som att du och jag är inne på lite samma spår. Så jag är förhoppningsvis inte helt ute och cyklar iaf. :)

Det låter som att din är ganska lik min i beteendet. Aragorn har sin hagkompis och mig som sina vänner, resten ger liksom ingen trygghet för honom. Spelar ingen roll om han står med en häst i boxen bredvid ifall jag går iväg på toan, då hörs hur han gnäggar och går runt. Likaså med hans hagkompis, om han tas ur hagen (trots att det står flera andra hästar inom 10 meter i hagen bredvid) så går hans värld under. Det känns ju lite tråkigt eftersom hagkompisen är till salu och troligtvis åker inom kort, dessutom ska dem på bete på två olika håll så snart skiljs dem åt. Men jag tror det blir bra för Aragorn på ett sätt. Precis som du säger vill jag inte ha en häst som är helt bunden till en viss annan häst. Nu i sommar när han dessutom ska gå i storflock (istället för att bara ha en kompis) kanske han finner en trygghet i flockens helhet och inte bara i en särskild individ.

Känns som att du och jag är inne på lite samma spår. Så jag är förhoppningsvis inte helt ute och cyklar iaf. :)

Jag börjar ana ett mönster här - Aragorns lillebror är precis likadan ... Av våra tre åringshingstar är han den enda som verkligen blir upprörd när de andra hingstarna göra något på annat ställe. De andra kan visst gnägga lite och så men Lusen blir upprörd! Jag trodde det hade att göra med hans avvänjning och har inte tänkt på att Aragorn ju är likadan. Cuba själv är absolut inte det minsta sådan - men hon kan ju ha varit tidigare. Visserligen har vi haft henne sedan hon vara fem år - men hon kanske var sådan som riktigt ung.
Ska bli intressant att se om Hope blir likadan. Hon ska nämligen gå kvar med Cuba och vi låter Cuba sköta avvänjningen själv. Det får bli ett litet experiment :)

Jag tror också att om du sköter detta lite i taget så kommer det ge sig. Han är för övrig en mycket trygg liten häst så detta borde gå att träna bort.

Jag börjar ana ett mönster här - Aragorns lillebror är precis likadan ... Av våra tre åringshingstar är han den enda som verkligen blir upprörd när de andra hingstarna göra något på annat ställe. De andra kan visst gnägga lite och så men Lusen blir upprörd! Jag trodde det hade att göra med hans avvänjning och har inte tänkt på att Aragorn ju är likadan. Cuba själv är absolut inte det minsta sådan - men hon kan ju ha varit tidigare. Visserligen har vi haft henne sedan hon vara fem år - men hon kanske var sådan som riktigt ung.
Ska bli intressant att se om Hope blir likadan. Hon ska nämligen gå kvar med Cuba och vi låter Cuba sköta avvänjningen själv. Det får bli ett litet experiment :)

Jag tror också att om du sköter detta lite i taget så kommer det ge sig. Han är för övrig en mycket trygg liten häst så detta borde gå att träna bort.
Grattis till fölet och ännu ett syskon förresten!
Ja det kanske är ett drag om även lillebrorsan beter sig lika. Men då kommer det ju isf från Cuba och om hon var helt cool när ni köpte henne så går det ju helt säker träna bort. :) Jag tycker att han redan börjar bli lite lugnare om jag inte inbillar mig. Jag upplever att han klarar av längre och längre stunder innan han blir stressad och går upp i varv.

Grattis till fölet och ännu ett syskon förresten!
Ja det kanske är ett drag om även lillebrorsan beter sig lika. Men då kommer det ju isf från Cuba och om hon var helt cool när ni köpte henne så går det ju helt säker träna bort. :) Jag tycker att han redan börjar bli lite lugnare om jag inte inbillar mig. Jag upplever att han klarar av längre och längre stunder innan han blir stressad och går upp i varv.

Ja det måste vara från Cuba och ja jag är helt övertygad om att det går att träna bort. Något som jag märkt är att om man tränar saker i rätt tid - dvs när hästen är mogen för det, så går det mycket lättare och fortare.
Vi tränar på detta med lillebrorsan också redan nu. Häromdagen skulle han ensam in från betet för att hovslagaren skulle kolla på bara honom ... inte poppis men det gick! :D

Hildas kompis har fång så han står på boxvila sedan 2 veckor, och Hilda går ute själv på dagarna på lösdrift så hon kan gå in och se kompisen i stallet när hon vill. Funkar super och båda tar det kanonbra.
Men detta att gå ensam ger henne en hel del överskottsenergi.. Ska jag eller ska jag inte skaffa en rolig hagkompis till låns?! Att lämna i väg på bete med kompisar och låna annat sällskap till fångponnyn är inget jag vill göra. Jag vill ha henne hemma.
Är dock rädd att fångponnyn kommer fara rundor i sin lilla hage när den nya lånekompisen kommer.. Så tudelat där. Vill inte han ska bli stressad men vill att Hilda rasar av sig med kompis i stället för med mig på träning..
Suck, är rätt jobbigt att ha häst nu bland alla andra problem man har! :banghead: :grin:

Borde jobba mer med henne men orkar inte riktigt det heller. Hon behöver mer ensamträning osv..

Hildas kompis har fång så han står på boxvila sedan 2 veckor, och Hilda går ute själv på dagarna på lösdrift så hon kan gå in och se kompisen i stallet när hon vill. Funkar super och båda tar det kanonbra.
Men detta att gå ensam ger henne en hel del överskottsenergi.. Ska jag eller ska jag inte skaffa en rolig hagkompis till låns?! Att lämna i väg på bete med kompisar och låna annat sällskap till fångponnyn är inget jag vill göra. Jag vill ha henne hemma.
Är dock rädd att fångponnyn kommer fara rundor i sin lilla hage när den nya lånekompisen kommer.. Så tudelat där. Vill inte han ska bli stressad men vill att Hilda rasar av sig med kompis i stället för med mig på träning..
Suck, är rätt jobbigt att ha häst nu bland alla andra problem man har! :banghead: :grin:

Borde jobba mer med henne men orkar inte riktigt det heller. Hon behöver mer ensamträning osv..

Så trist med fång. Min shettis är nu inne på sin andra vecka med boxvila. Enligt veterinären upptäckte jag fången i ett tidigt stadium så vetten hyser gott hopp om att allt ska gå bra. Unghästen och den gamle får ju gå i hage, så de klarar sig bra. Shettis är dock klart missnöjd med att stå på boxvila. Så fort metacamet är slut så ska det fixas en liten rasthage åt henne så hon kan se sina kompisar i alla fall.

/Lizzie

Min var sådan i början. Nu har hon vant sig och är inte fäst vid en specifik häst i stallet men i ovana situationer blir hon flockbunden igen till någon häst hon gillar mer. Testade igår vid insläpp att ta in henne sist och det brydde hon sig inte alls om. Några andra drog riktiga repor och bocksprång tills de kom in men hon var helt obrydd om det.

Oj oj oj, i går undrade jag också var fick jag idén unghäst ifrån, hon gick en rejäl rond mot hovslagaren.. Tog Hilda i släpet ner till reserv-hovis eftersom ordiarie är ledig och jag är trött på att raspa själv.. Så hovis har hon inte besökt på hela vintern.

Tur hon är så liten! Hon la sig bland annat på gången 2 ggr.. :eek::idea: Sparkade efter och nöp hovis några gånger också..
Eller rättare sagt hon lutade sig helt och hållet mot hovis, när hovis tog ett steg åt sidan stöp Hilda i backen utan att bry sig..
Sedan slängde hon sig ner i gruset på gårdsplanen för att rulla sig när hon var klar.

Tämligen upprörd dam men duktig reserv-hovis löste det hela så hästen fick en bra upplevelse trots allt!
Lastning och åkning ensam gick helt super, åkte ensam+uppbunden första gången.

I dag har en kompis tillverkat och svetsat bomfästen så nu har jag panikbommar för minishettis i mitt släp :)
Dags för Hilda att lära sig åka på rätt håll med bom alltså!
13321916_10154197424769648_3097228572062759710_n.jpg

Hur binder ni upp ungisar som ska åka med bom första gången, för att undvika att de försöker hoppa över? Eller är jag bara onödigt nojig. Har aldrig haft en häst som hoppat tidigare dock.

Har nu gott om plast framför så de små kan typ göra kullerbyttor där fram utan att slå ihjäl sig samt panikbommar och så småningom fungerande kamera, men ändå.. Ska jag fästa ett par låga ringar att binda i där fram kanske?

Visst är det underbart @Egonson_ :rofl: L gillade inte alls hovisens lärling som var med sist, och inte jag heller. L var jättesnäll med ordinarie men lärlingen var burdus och brötig och det gick icke. Så skönt med hovisar, såsom ordinarie, som överför sitt lugn på hästen!

Ang lastning så har jag bara gjort som vanligt. Binder alltid rätt kort och hade släp med panikbommar när jag hämtade henne. Sen har jag kört i släp utan panikbommar. Gör inget annorlunda. Ska köpa släp nu och behöver det rätt snart och velar jättemycket mellan olika märken, lösningar, panikbommar eller inte panikbommar... Smakar det så kostar det ju.

Visst är det underbart @Egonson_ :rofl: L gillade inte alls hovisens lärling som var med sist, och inte jag heller. L var jättesnäll med ordinarie men lärlingen var burdus och brötig och det gick icke. Så skönt med hovisar, såsom ordinarie, som överför sitt lugn på hästen!

Ang lastning så har jag bara gjort som vanligt. Binder alltid rätt kort och hade släp med panikbommar när jag hämtade henne. Sen har jag kört i släp utan panikbommar. Gör inget annorlunda. Ska köpa släp nu och behöver det rätt snart och velar jättemycket mellan olika märken, lösningar, panikbommar eller inte panikbommar... Smakar det så kostar det ju.

Ja, även om reserv-hovis är duktig med bråkstakar är hon lite mer enveten och på och tar fighten om man säger så, ordinarie hovis är mer "jaja" och så ställer vi oss intill väggen och håller hoven lågt så står Hilda som ett ljus. Tror det är bättre för Hilda även om inte reserv-hovis gjorde direkt fel, bara en annan metod och Hilda blev irriterad/stressad/frustrerad. Bättre gå runt problemen med henne känner jag och lura fram saker hon inte vill, än att ge sig rakt in i det. Vi avledde med hö och slicksten, samt att hon inte stod uppbunden utan jag höll i grimskaftet. Det funkar bättre än att binda upp henne.

Ska prova, får nog skruva upp låga ringar med för annars får jag ha låååångt grimskaft på mina små!

Valde Boj Bravo
220 som vårt nya släp efter att ha scannat marknaden i typ 6 månader, det kostar en slant mer men å andra sidan fick jag massor som jag inte hade förut. Kamera, dörrar bak, kombiramp, panikbommar, takluckor, låga fönster och alugolv/aluramp. Troligen längre livslängd på detta också, jag har alltid velat ha Boj och nu när jag hade möjlighet att betala lite mer, så blev det ett sådant.

Idag fyller min Kandahar 2 år. Tyvärr glömde jag bort att mäta henne, men tror hon växt några cm sedan jag mätte sist. Försökte få lilla fröken att "stå uppställd" idag för att få några bra bilder - gick sådär - men här kommer bildbomb

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2aringr_2.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2aringr_4.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2aringr_1.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandi2aringr_5.jpg.html][/URL]

För övrigt så går lastträningen sakta, men säkert framåt. Vi skulle ha tränat tredje gången i söndag, men tränaren blev sjuk. Ska ta ett pass i slutet av veckan och då hoppas vi att det är befäst att rampen är OK att kliva upp på och det är dags att gå in i trailern. På söndag ska fröken åka iväg till unghästkolla i alla fall.

/Lizzie

Vad vacker hon är. Gullig o rar också förmodar jag. Kul att du tränar på.
Pappan var verkligen fin. Är glad å dina vägnar.

Min är nu vägd. 567 kg.:confused: Det trodde jag aldrig, men hon är ju hög.

Vad vacker hon är. Gullig o rar också förmodar jag. Kul att du tränar på.
Pappan var verkligen fin. Är glad å dina vägnar.

Tack :) Hon är en riktigt trevlig häst att hantera. Den unghästtränare som hjälp mig med lastningen tycker att Kandi är hur trevlig som helst att hantera. Dock är hon väldigt unghästig mellan varven - men hennes grundläggande personlighet är en riktig mysig liten häst.

Dock inte helt temperamentslös... :eek: Att träna henne när det är långt över "matningstid" - det är ingen lek... :devil:

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka