Jo, jag känner igen räka i mkt av det där. Jag upplever att han har lärt sig ta för sig mkt, blivit modigare och reagera bättre. Jag tänker att han skulle kunna bli hackkyckling även bland vuxna och skulle riskera att missa stora delar uppfostran och motion om han hade gått i bara vuxet sällskap.
Som ettåring var alla ettåringarna rätt jämnlika på sätt och vis och även de som var starkare då, var aldrig tuffa med varandra, de var liksom alla små. Även om de har haft tydlig rang mellan varandra har alla kunnat stå tätt packade hela vintern, handlade mer om vem som vågar tränga sig mest än sparkar och bett. Klart värre med den vuxna gamelmannen i hagen, han hackar en hel del på de små kan jag tycka :/ Största problemet som ettåring var att han först när han kom till betet gick han in i liten flock där det fanns en tvååring, vilket var för tufft då det var en tuff tvååring för sin ålder som lekte allt för tufft, när de släpptes ut i stor flock blev det mkt lugnare.
Nu när de är två år kan jag mer känna att skillnaden mellan de börjar bli större, vissa har utvecklats mer och att vissa är tuffare, så länge de var hemma i vinterhagen var det helt okej, men nu när de kom ut på betet är vissa väldigt mkt tuffare mot varandra och i hur de leker. De flesta två åringarna är inte välkomna att vara kvar på lösdriften i höst med tanke på nya åringar, vilket nog blir bra. Hade de varit det hade kanske vuxet sällskap blivit bättre för räkas del. Räka är dock klen mentalt o tidigt kastrerad så han får vara kvar med ettåringarna nästa vinter med.
Är ju alltid individer, men jag kan titta på årets åringar och tycka att även om vissa är mkt kaxigare än de andra är de alla små och schyssta mot varandra med. Vad som framförallt verkat fungera bäst utav mina få situationer att titta på är desto större flock desto bättre, så att de tuffare har andra tuffare och att det finns andra mer jämnlika för räka att leka med. Ena jämngamla tvåårshingsten som räka är väldigt tajt med är dock riktigt tuff (väldigt hingstig), men är aldrig tuff mot räka utan försvarar honom mot andra som ev skulle kunna titta på räka fel