Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lizzie vad tråkigt att det blev så! Har nog inga bra råd att ge själv förutom att gå varsamt fram som redan sagts. Min blev lite rädd för stora lokselen när jag skulle prova den så den har jag fått vänta med. Har övat med en lättare finsele och lagt på, tagit av, lagt på, tagit av... Nu efter körkursen så gick det att lägga på tunga selen utan problem. :) Mycket mängdträning med sånt där man stöter på patrull.

Kl

idag fick fröken gå på gräs i en timme i en tillfällig inhägnad. Invänjning inför betet. Ingen kunde vara mera nöjd, och 25 grader varmt på det. :love: skönt att slippa springa runt och beta henn i grimma, nu var hon så harmonisk när vi gick till vanliga hagen jämförelsevis.

Miljöträning idag! Gick på promenad och träffade en okänd häst, kossor, traktor, bil, hästkompisar från stallet på väg åt andra hållet, en automover och en åkgräsklippare. :D Lika bra att ta allt på en gång. ;) Fattades bara en travhäst, dem har vi inte träffat än. Det gick mycket bättre än det hade gjort för ett litet tag sen och jag tror vi båda växte lite. Att möta hästkompisarna var riktigt nyttigt, den biten är hon ju minst bekväm med. Varför ska man gå åt olika håll liksom? Bara att träna träna träna. :)

Miljöträning idag! Gick på promenad och träffade en okänd häst, kossor, traktor, bil, hästkompisar från stallet på väg åt andra hållet, en automover och en åkgräsklippare. :D Lika bra att ta allt på en gång. ;) Fattades bara en travhäst, dem har vi inte träffat än. Det gick mycket bättre än det hade gjort för ett litet tag sen och jag tror vi båda växte lite. Att möta hästkompisarna var riktigt nyttigt, den biten är hon ju minst bekväm med. Varför ska man gå åt olika håll liksom? Bara att träna träna träna. :)

Vilken duktig liten du har!

@lizzie vad tråkigt att det blev så! Har nog inga bra råd att ge själv förutom att gå varsamt fram som redan sagts. Min blev lite rädd för stora lokselen när jag skulle prova den så den har jag fått vänta med. Har övat med en lättare finsele och lagt på, tagit av, lagt på, tagit av... Nu efter körkursen så gick det att lägga på tunga selen utan problem. :) Mycket mängdträning med sånt där man stöter på patrull.

Visst är det trist, men det är bara att bita i det sura äpplet och backa.

Nu tränar vi på att Kandi får lämna stallet själv. För säkerhets skull så håller vi till i hagen och passar på att öva start och stopp. Idag så var Kandi jätteduktig. Lugn och avslappnad. Inge pipig. Följde mig fint. Jag har den gamla rampskivan ligger i hagen ovanpå eu-pall. Jag testade att promenera fram till den och gå över den - Kandi följde snällt med och klev utan problem upp på skivan och över den. I höstas så vägrade hon att gå i närheten av skivan så det kändes hur bra som helst att hon utan problem följde med dit jag gick idag :-).

På torsdag nästa vecka kommer en tränare hem till mig och då ska vi öva på att lasta Kandi. Eftersom vi fick droga Kandi och lyfta in henne när jag hämtade fröken i höstas och sedan inte kört henne någonting. Tänkte jag att det är lika bra att ta professionell hjälp. Jag vill inte att det ska gå fel vid lastningen. I slutet av maj ska Kandi åka på sommarbete med jämnåriga och det är ju bra om det går att få in fröken i en trailer utan problem då ;-)

/Lizzie

Ikväll har Kandahar varit duktig. Eftersom vi ska lastträna på torsdag så fick fröken gå på "promenad" runt på gårdsplanen. Hon uppförde sig exemplariskt :love: Lugn och fin trots att den Gamle stod i stallet och gallskrek! Inte minsta lilla pip kom från Kandahar utan hade fullt upp med att hålla kolla på vart vi skulle gå, spana in trailern, kolla runt på omgivningarna och försöka komma åt lite gräs. Hon var nyfiken på vedhögen och trailern, men blev inte rädd någon gång.

Jag är verkligen nöjd över att hon inte brydde sig om gaphalsen i stallet ;)

[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/20160515_205735.jpg.html'][URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/20160515_205745.jpg.html][/URL][/URL]

/Lizzie

Försökte få till några bra bilder på Kandahar i hagen idag - inte helt enkelt då jag inte ville ha med elrepet eller någon stolpe på "fel" ställe.

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandahar4_1.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Kandahar6_1.jpg.html][/URL]

Är väldigt nöjd med min lilla unghäst :love:. Tror hon komma bli en riktig skönhet när hon växt klart. Är så himla mysig och gosig att hantera. Är vaken och alert utan att flippa ur när det blir läskigt.

Ikväll så utövade vi miljöträning - promenad runt på gårdsplanen i 15 min. Vi introducerade nerfälld bakläm på hästtrailern och vi gick runt och runt. Jag låtsades som om trailern inte fanns där, men till sist var Kandi så nyfiken, så hon var bara tvungen att gå fram och undersöka saken lite närmare. Provsmakade lite, men konstaterade att den inte var ätbar :p

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/138.jpg.html][/URL]

Nu blir lastträningen på fredag kväll, men än så länge är Kandi i alla fall inte rädd för trailern. Jag tror att jag lyckats avdramatisera det hela - om inte annat så för mig sjäv... :o

/Lizzie

Även vi har lasttränat. :) Åkte in till klinik för vaccination och testade att skicka in henne. Det gick superbra! Knatar rätt in och mumsar på hö. På kliniken backade jag ut med henne men hemma fick hon backa ut själv och gjorde det jättebra. Duktig på kliniken också där det var fullt med hästar och alla gnäggade hela tiden. Vägde henne till 454 kg så nu har vi testat det också. ;) Skickade in henne i transporten även på kliniken vilket kändes extra kul iom det extra störningsmomentet med ny plats, biltrafik, travhästar osv. Guldstjärna i kanten idag!
13248885_121605741588117_26642113_n.jpg

Lastträningen ikväll gick bra. Tränaren tog det lugn och försiktigt. Jag vill att Kandi ska lära sig från början att bli inskickad, behöver dock träna mer på logering innan det funkar upptäckte vi idag. Så målet var att Kandi skulle kliva upp på lämmen och vara trygg där. Det målet nådde vi och hon hade gått in utan problem om vi velat det. Dock känns det som om vi tar en bit i taget för att befästa alla delarna. Ny träning på onsdag blir det.

Aktiviteten tog 30 min och det såg ut som om Kandis hjärna fullständigt kokade över när vi avslutade. Hon var hur trött som helst då att lära henne ytterligare något nytt - det hade inte blivit bra. Både jag och tränaren var nöjda. Kandi är inte rädd för trailern och vill gärna göra rätt. Tränaren tyckte det var en mycket trevlig liten häst att hantera. Sådan glädjer ett mattehjärta :D

/Lizzie

20160520_203458_573f6fd0ddf2b323767c6848.jpg

Min Chokladen i kväll. Vi har inte gjort så mycket än, tredje gången med sadel i kväll. Vi har longerat några gånger och gått någon promenad. Sista veckorna har hon bott inne och gått i ensamhage, innan dess gick hon på lösdrift men jag tyckte hon behövde lite hantering innan betet.
Canterbury-Be My Chief är stammen, jag är rätt anonym i denna tråd.

Räka har sommarlov nu, vi avslutade med att ha träning för klickerinstruktör där vi jobbade på att han ska fritt ställa upp sig för pallen och förfina själv-tränsningen. Är jätte nöjd med honom just nu :) med mig iallafall, det där med "främmande" människor (vilket i princip är alla utom matte) är fortfarande svårt, tjejen som jobbar i stallet och är ute och tittar till honom varje dag och brukar ta lite på honom skulle fånga honom för att avmaska och han hade tydligen inte alls tyckt att det var okej. Suck...

Räka på inkallning (ibland med hela flocken på 14st galopperande unhingstar i hälarna, Räka är dock mer matte-bunden än flockbunden och gör typ sliding stop vid mig fastän de andra håller på att springa in i honom :P):
26353184824_7e8ca1b659_c.jpg

27006132232_2e533dbd23_c.jpg

Är dock förkyld nu :( men leker och har det bra på betet. Är så kul att se dem på stora ytor i större flock, de delar upp sig i mindre flockar så att de mest umgås med de de tycker bäst om. Räka som ju är lite lågrangad och allmänt efter umgås gärna med 1åringarna och vissa utvalda jämngamla som inte är så tuffa mot honom.

27124201686_857c2a6bde_z.jpg

27124201836_1a6ce33f51_c.jpg

27157293625_e1b39224d3_z.jpg

26883015650_afdd6b7c59_c.jpg

26883015340_817fb18f12_c.jpg

Räka har sommarlov nu, vi avslutade med att ha träning för klickerinstruktör där vi jobbade på att han ska fritt ställa upp sig för pallen och förfina själv-tränsningen. Är jätte nöjd med honom just nu :) med mig iallafall, det där med "främmande" människor (vilket i princip är alla utom matte) är fortfarande svårt, tjejen som jobbar i stallet och är ute och tittar till honom varje dag och brukar ta lite på honom skulle fånga honom för att avmaska och han hade tydligen inte alls tyckt att det var okej. Suck...

Räka på inkallning (ibland med hela flocken på 14st galopperande unhingstar i hälarna, Räka är dock mer matte-bunden än flockbunden och gör typ sliding stop vid mig fastän de andra håller på att springa in i honom :P):
26353184824_7e8ca1b659_c.jpg

27006132232_2e533dbd23_c.jpg

Är dock förkyld nu :( men leker och har det bra på betet. Är så kul att se dem på stora ytor i större flock, de delar upp sig i mindre flockar så att de mest umgås med de de tycker bäst om. Räka som ju är lite lågrangad och allmänt efter umgås gärna med 1åringarna och vissa utvalda jämngamla som inte är så tuffa mot honom.

27124201686_857c2a6bde_z.jpg

27124201836_1a6ce33f51_c.jpg

27157293625_e1b39224d3_z.jpg

26883015650_afdd6b7c59_c.jpg

26883015340_817fb18f12_c.jpg
Gör ett lite annorlunda inhopp här angående din pålle. Det känns som att min hingst född -15 påminner om din i sättet. Inte riktigt i sättet med människor men han är väldigt lågrangad och något av en "tjuren Ferdinand".
Jag upplever att Antons kompisar kanske t.o.m är snällare mot honom än mot de andra, men jag har ibland funderat för mig själv om det är nån poäng att ha honom i en hingstflock när han är så vek/snäll.
Han leker inte alls på samma sätt som de andra utan hade nog passat lika bra (bättre?) i en flock med äldre hästar, men så tänker jag i nästa sekund att det kanske går över med tiden, han är fortfarande rätt liten (knappa året). Anton är också väldigt mattebunden och över lag lite reserverad och försiktig mot nya människor, dock inte rädd.

Upplever du att det funkar bra att ha Räka i flocken, är de snälla mot honom, märker du att Räka blir modigare och kaxigare efter hand? Kort sagt, är jag väldigt nyfiken över lag då jag inte har haft nån hingst förut och framför allt inte en så snäll (!)häst, så jag går typ runt och tänker att nåt är fel, när han i själva verket kanske är just snäll.:o

Du kanske inte alls känner igen dig i mitt inlägg men jag har fått uppfattningen när jag läst om din Räka att han och Anton kanske påminner lite om varandra i sättet. :)

Min har börjat skolan. Hon är tömkörd i skogen 4 gånger och har åkt till ridhus en gång. Hon gick in direkt även när vi skulle hem trots att hon inte tyckte att resan var en hit.
Är väl ca 170 cm men nätt. Ej överbyggd utan står i lutning.
Hon har mognat och är himla snäll.
IMG_20160517_174724_zps1yqu5cu5.jpg

@fritidryttare. Den gyllene regeln är att Åringar bör gå med jämnåriga eller vuxna. 2-3 åringar är alldeles för tuffa. Känsliga individer måste man skydda extra. Hade deras mammor varit med hade de jagat skiten ur mobbarna. Nu står de helt oskyddade.
Bra lösdriftshållare delar upp de små och tar bort tuffingarna o sätter dem med äldre som fostrar dessa.

Min har börjat skolan. Hon är tömkörd i skogen 4 gånger och har åkt till ridhus en gång. Hon gick in direkt även när vi skulle hem trots att hon inte tyckte att resan var en hit.
Är väl ca 170 cm men nätt. Ej överbyggd utan står i lutning.
Hon har mognat och är himla snäll.
IMG_20160517_174724_zps1yqu5cu5.jpg

@fritidryttare. Den gyllene regeln är att Åringar bör gå med jämnåriga eller vuxna. 2-3 åringar är alldeles för tuffa. Känsliga individer måste man skydda extra. Hade deras mammor varit med hade de jagat skiten ur mobbarna. Nu står de helt oskyddade.
Bra lösdriftshållare delar upp de små och tar bort tuffingarna o sätter dem med äldre som fostrar dessa.
Anton går bara med jämnåriga, precis som du säger delas de upp efter ålder, kön men också hur tuffa de är. "Problemet" (som egentligen inte är ett direkt problem) är att de andra ungarna är precis som vilka andra hingståringar som helst, dvs inte överjävliga på något vis, men min unge är helt enkelt lugnare. Därav min fundering ibland om han kanske hade trivts lika bra eller bättre med att gå bland de vuxna. :) Kan förtydliga att det handlar inte om att Anton är mobbad, tvärtom kommer han lindrigt undan! Det är mer att han är ja, lugnare och mjukare än de andra.

Gör ett lite annorlunda inhopp här angående din pålle. Det känns som att min hingst född -15 påminner om din i sättet. Inte riktigt i sättet med människor men han är väldigt lågrangad och något av en "tjuren Ferdinand".
Jag upplever att Antons kompisar kanske t.o.m är snällare mot honom än mot de andra, men jag har ibland funderat för mig själv om det är nån poäng att ha honom i en hingstflock när han är så vek/snäll.
Han leker inte alls på samma sätt som de andra utan hade nog passat lika bra (bättre?) i en flock med äldre hästar, men så tänker jag i nästa sekund att det kanske går över med tiden, han är fortfarande rätt liten (knappa året). Anton är också väldigt mattebunden och över lag lite reserverad och försiktig mot nya människor, dock inte rädd.

Upplever du att det funkar bra att ha Räka i flocken, är de snälla mot honom, märker du att Räka blir modigare och kaxigare efter hand? Kort sagt, är jag väldigt nyfiken över lag då jag inte har haft nån hingst förut och framför allt inte en så snäll (!)häst, så jag går typ runt och tänker att nåt är fel, när han i själva verket kanske är just snäll.:o

Du kanske inte alls känner igen dig i mitt inlägg men jag har fått uppfattningen när jag läst om din Räka att han och Anton kanske påminner lite om varandra i sättet. :)
Jo, jag känner igen räka i mkt av det där. Jag upplever att han har lärt sig ta för sig mkt, blivit modigare och reagera bättre. Jag tänker att han skulle kunna bli hackkyckling även bland vuxna och skulle riskera att missa stora delar uppfostran och motion om han hade gått i bara vuxet sällskap.

Som ettåring var alla ettåringarna rätt jämnlika på sätt och vis och även de som var starkare då, var aldrig tuffa med varandra, de var liksom alla små. Även om de har haft tydlig rang mellan varandra har alla kunnat stå tätt packade hela vintern, handlade mer om vem som vågar tränga sig mest än sparkar och bett. Klart värre med den vuxna gamelmannen i hagen, han hackar en hel del på de små kan jag tycka :/ Största problemet som ettåring var att han först när han kom till betet gick han in i liten flock där det fanns en tvååring, vilket var för tufft då det var en tuff tvååring för sin ålder som lekte allt för tufft, när de släpptes ut i stor flock blev det mkt lugnare.
Nu när de är två år kan jag mer känna att skillnaden mellan de börjar bli större, vissa har utvecklats mer och att vissa är tuffare, så länge de var hemma i vinterhagen var det helt okej, men nu när de kom ut på betet är vissa väldigt mkt tuffare mot varandra och i hur de leker. De flesta två åringarna är inte välkomna att vara kvar på lösdriften i höst med tanke på nya åringar, vilket nog blir bra. Hade de varit det hade kanske vuxet sällskap blivit bättre för räkas del. Räka är dock klen mentalt o tidigt kastrerad så han får vara kvar med ettåringarna nästa vinter med.

Är ju alltid individer, men jag kan titta på årets åringar och tycka att även om vissa är mkt kaxigare än de andra är de alla små och schyssta mot varandra med. Vad som framförallt verkat fungera bäst utav mina få situationer att titta på är desto större flock desto bättre, så att de tuffare har andra tuffare och att det finns andra mer jämnlika för räka att leka med. Ena jämngamla tvåårshingsten som räka är väldigt tajt med är dock riktigt tuff (väldigt hingstig), men är aldrig tuff mot räka utan försvarar honom mot andra som ev skulle kunna titta på räka fel :heart

Jo, jag känner igen räka i mkt av det där. Jag upplever att han har lärt sig ta för sig mkt, blivit modigare och reagera bättre. Jag tänker att han skulle kunna bli hackkyckling även bland vuxna och skulle riskera att missa stora delar uppfostran och motion om han hade gått i bara vuxet sällskap.

Som ettåring var alla ettåringarna rätt jämnlika på sätt och vis och även de som var starkare då, var aldrig tuffa med varandra, de var liksom alla små. Även om de har haft tydlig rang mellan varandra har alla kunnat stå tätt packade hela vintern, handlade mer om vem som vågar tränga sig mest än sparkar och bett. Klart värre med den vuxna gamelmannen i hagen, han hackar en hel del på de små kan jag tycka :/ Största problemet som ettåring var att han först när han kom till betet gick han in i liten flock där det fanns en tvååring, vilket var för tufft då det var en tuff tvååring för sin ålder som lekte allt för tufft, när de släpptes ut i stor flock blev det mkt lugnare.
Nu när de är två år kan jag mer känna att skillnaden mellan de börjar bli större, vissa har utvecklats mer och att vissa är tuffare, så länge de var hemma i vinterhagen var det helt okej, men nu när de kom ut på betet är vissa väldigt mkt tuffare mot varandra och i hur de leker. De flesta två åringarna är inte välkomna att vara kvar på lösdriften i höst med tanke på nya åringar, vilket nog blir bra. Hade de varit det hade kanske vuxet sällskap blivit bättre för räkas del. Räka är dock klen mentalt o tidigt kastrerad så han får vara kvar med ettåringarna nästa vinter med.

Är ju alltid individer, men jag kan titta på årets åringar och tycka att även om vissa är mkt kaxigare än de andra är de alla små och schyssta mot varandra med. Vad som framförallt verkat fungera bäst utav mina få situationer att titta på är desto större flock desto bättre, så att de tuffare har andra tuffare och att det finns andra mer jämnlika för räka att leka med. Ena jämngamla tvåårshingsten som räka är väldigt tajt med är dock riktigt tuff (väldigt hingstig), men är aldrig tuff mot räka utan försvarar honom mot andra som ev skulle kunna titta på räka fel :heart

Tack för ditt svar.
Jag stod och studerade flocken mer noggrant idag och jag vet inte men upplever kanske ändå att Anton är lite utanför i flocken ändå. Han verkar inte direkt bry sig men jag vet ju inte vad som pågår de 23,5 timmarna om dygnet när jag inte är här heller. Jag har ju sett hur de andra bråkar och håller på med varandra, men idag när en av ungarna började gå upp mot Anton så svarade han liksom inte upp utan gick mest undan...
Blir det inte bättre under sommaren så funderar jag ändå på att ta hem honom över vintern så att han kanske får boosta lite självförtroende hemma och sen får han gå ut nästa vår igen i hingstflock. Problemet är att jag måste skära honom ifall jag ska ha honom hemma och egentligen är jag emot att ha så unga hästar på stall vintertid i en flock utan jämnåriga men jag vill heller inte köra på en princip som inte funkar bara för att. Dessutom kommer vi ha årsföl vid sidan av stona så jag är osäker på vilket sällskap han kan ha. Eventuellt att han kan gå med den gamle valacken och en annan äldre valack. Usch, mycket bekymmer och funderingar. :down:

Här kommer en liten uppdatering om min lillgrabb. Det har blivit ett par promenader med sadel och träns, longerträning och ensamhetsträning sen senast. Sadeln bryr han sig inte ett dugg i, jag börjar misstänka att @pews1972 smygtränat honom med sadeln! ;) Bettet är han fortfarande inte helt tillfreds med. Så länge han är uppehållen av något annat glömmer han bort bettet men så fort han inte arbetas så börjar han tugga och ruska på huvudet. Men det går bättre för varje gång åtminstone. Longering fungerar klockrent i skritt. Däremot har han liksom inget mellanting, antingen är det skritt eller rodeo som gäller för honom. Trav och normal galopp finns inte i hans värld..:wtf: Hur tycker ni att jag ska göra? Så fort jag driver på och försöker få till trav så exploderar han. Borde jag låta honom bralla tills han självmant ger sig?

Ensamhetsträningen går åt rätt håll. :) Det funkar jättebra om jag är helt ensam med honom. Men om det är folk eller hästar som är och går i stallet är det som att han blir distraherad och stressad. Kan det vara en mognadsfråga tror ni? Att han inte riktigt kan hantera att det är rörigt runt omkring honom än? Han kan även bli ordentligt stressad och och distraherad även om han har kompisar inne i boxarna bredvid, om det går hästar i gången och folk som virrar omkring runt honom.

Och om ett par veckor åker han på bete, vi måste bara få svar från odlingsprovet av stora blodmasken först. När allt det är klart så ska han äntligen få åka till en 20 hektars hage (till skillnad från lilla skithagen han har nu) och få gå i en lite blandad flock med bla. två jämnåriga. Jag är otroligt tacksam för att han hittills alltid kommer när jag ropar för annars blir det många kilometers promenad för att hitta honom haha. Det tror jag blir jättebra för honom, det märks att han har lite lek i kroppen han inte riktigt får utlopp för just nu. Trots att han har en ganska lekfull hagkompis nu så kan han bli lite väl hårdhänt för Aragorn. :nailbiting: Det skiljer väldigt mycket i storlek på dem två så det känns inte så kul när den stora leker (läs brottas-leker) med Aragorn. Även fast Aragorn har ett stort självförtroende och nog inte uppfattar kompisen som för hård så får jag ändå en liten klump i magen. Betet blir nog bara positivt för honom. :)

Här kommer en liten uppdatering om min lillgrabb. Det har blivit ett par promenader med sadel och träns, longerträning och ensamhetsträning sen senast. Sadeln bryr han sig inte ett dugg i, jag börjar misstänka att @pews1972 smygtränat honom med sadeln! ;)

Hihi - nej då det har jag faktiskt inte:D
En eller om det kanske är två ggr har vi haft longergjord däremot:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka