Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet ju att min Bäbis ska bli jättestor, men hela tiden förundras jag. Hade ju hoppats på att hon inte blir över 180 men det ser inte ut att infrias. Hon är nu 170. Hennes mamma var ca 171 i Augusti som tvååring, men hon är född 2,5 månader tidigare på året. Är inte överbyggd och jag gillar hennes exteriör.
Snart ska vi börja tömköra rakt fram ute i skogen. Hon går före mig med grimma o grimskaft även på platser hon aldrig varit på, så jag hoppas att det ska gå bra. Senare i vår ska vi åka o kolla in ett ridhus för att sen kunna löshoppa så smått.
Fasen vad tiden går fort:)
Den som ev. ska visa henne på treårstest har på ett ung. samma upplägg med sina små.

Hur gör ni?
Ska ni visa dem nästa år?

Vårt mål är att visa på 3 års och avlägga frivilligt körprov. :) för nordsvenskar är det vid 4 års ålder kan man göra det riktiga bruksprovet. Vi jobbar mot detta men kommer inte hetsa, känns det inte rätt struntar vi i körprovet. Det viktiga för mig är att få en trygg och fin kompis för framtiden, dock vill jag visa då jag tror hon kan få fina poäng och jag vill gärna ta något föl. :) Vi kommer antagligen även att visa som tvååring nu i sommar, det är bra träning och hon är visad som föl och ettåring. Jag har dock aldrig visat förut så det kan bli lite fin övning inför nästa år.

Vi har pausat med promenader och bara tränat hemma i hagen ett tag. Nordsvenskar kan vara otroligt viljestarka men vi börjar kännas mer som ett team nu, när man har fått dem med sig har man verkligen en riktig arbetskamrat. Tänkte börja med promenader ute nu igen, med sällskap och bara få rutin på att komma ut och ta med träningen hemifrån. Tömkörning hemma på gården tänkte jag ta upp igen också. Tiden går så snabbt, snart är det dags att åka på en dags unghästträning och sen blir det helgkurs med körfokus (vi kommer troligtvis tömköra). :) är så förväntansfull och lite otålig, hon känns väldigt energisk, gillar att jobba och verkar vilja få en del stimulans. Ska bli så otroligt roligt att sätta henne i arbete en vacker dag.

Här var det tomt. ;)

Vi hade en finfin dag idag efter lite påskvila från varandra. Hon börjar bli riktigt lyhörd och känslig för signaler. Kul! Dessutom mer förtroende för mig vilket känns härligt. :) idag lyfte hon även sista bakbenet själv när jag kratsade hovarna, och hon håller dem uppe själv nu utan att lägga all tyngd på mig. Duktig pålle!

Idag har vi varit på skogspromenad, första gången utan hästsällskap.
Lite oroligt tills vi kom utom hör och synhåll för stallet, där kompisen stod och skrek efter oss.
Sedan gick det fint, om än lite fort! Finns mycket gas i denna lilla damen.
img_4030_56f94f162a6b22518c7731d7.jpg

Ny grimma dagen till ära! :)
img_4029_56f94f24ddf2b33bf9261857.jpg

Siktar på att ställa ut henne i slutet av sommaren, och sedan visa på 3-års nästa höst :)

Idag har vi varit på skogspromenad, första gången utan hästsällskap.
Lite oroligt tills vi kom utom hör och synhåll för stallet, där kompisen stod och skrek efter oss.
Sedan gick det fint, om än lite fort! Finns mycket gas i denna lilla damen.
img_4030_56f94f162a6b22518c7731d7.jpg

Ny grimma dagen till ära! :)
img_4029_56f94f24ddf2b33bf9261857.jpg

Siktar på att ställa ut henne i slutet av sommaren, och sedan visa på 3-års nästa höst :)
Men åhhhh vad fin hon är! :love: Underbart vacker verkligen :)

Lilla busfröet Aragorn får tillfälligt ha en mysmånad med bara gos i hagen och borstning tills min handled som jag bröt för några dagar sedan har läkt. :) Olyckor händer så fort med våra pållar och det är inget att klandra dem för. Vi var in i ridhuset och gick runt lite, någon konstig, brun ponny uppenbarade sig plötsligt i spegeln (undra vem:D) så han blev skrämd och kastade sig bakåt. Dum som jag var släppte jag inte grimskaftet så handleden vreds av. Doktorn undrade hur i hela världen jag klarade av att hålla kvar så hårt att handleden gick av. :rofl: Vi hästtjejer är något utöver det vanliga!

Lilla Aragorn är väldigt duktig i alla fall :up: Från början vad han ängslig att lämna sin hästkompis i hagen och vara ensam men nu funkar det fint att ta in honom själv.
Det är underbart vilket förtroende hästar kan få för en på så kort tid. På kvällarna efter nattning hörs det ända ut hur hjärtskärande han gnäggar när jag lämnat stallet, den lilla hästen. :love:

Lilla busfröet Aragorn får tillfälligt ha en mysmånad med bara gos i hagen och borstning tills min handled som jag bröt för några dagar sedan har läkt. :) Olyckor händer så fort med våra pållar och det är inget att klandra dem för. Vi var in i ridhuset och gick runt lite, någon konstig, brun ponny uppenbarade sig plötsligt i spegeln (undra vem:D) så han blev skrämd och kastade sig bakåt. Dum som jag var släppte jag inte grimskaftet så handleden vreds av. Doktorn undrade hur i hela världen jag klarade av att hålla kvar så hårt att handleden gick av. :rofl: Vi hästtjejer är något utöver det vanliga!

Lilla Aragorn är väldigt duktig i alla fall :up: Från början vad han ängslig att lämna sin hästkompis i hagen och vara ensam men nu funkar det fint att ta in honom själv.
Det är underbart vilket förtroende hästar kan få för en på så kort tid. På kvällarna efter nattning hörs det ända ut hur hjärtskärande han gnäggar när jag lämnat stallet, den lilla hästen. :love:

Oj det var inte illa hållet! :p hoppas handen läker snabbt och bra. Och vad skönt att det går framåt för er. :) min gnäggade också hjärtskärande efter mig mycket i början men nu har hon bott in sig och "kan själv". ;) dock fortfarande superpositiv, kommer till grinden och vill bli inplockad när jag är där, kommer alltid fram och vill vara med.

Idag tömkörde vi själva nere på gärdet vilket gick jättebra. :) äntligen har vi blivit så sammansvetsade att vi kan fortsätta hennes utbildning. Allting hittills har såklart varit lärorikt och viktigt men det är ju extra roligt att fortsätta med den faktiska utbildningen. :) nästa helg åker vi på unghästträff, mycket spännande! Nu ökade dessutom såklart önskan och behovet om en sele (använder tömkörningsgjorden nu) så nästa månad ska hon nog få sig en stor fin present.

Vi hade nästan hela sambons släkt här på besök igår. Rangi älskade all uppmärksamhet och klappar han fick! Jättekul när det händer något tycker han :bump:

Men kära värld - hoppas det läker fort och ta det lugnt!
Jag bröt handleden för 4 år sedan. Jag halkade på en isfläck ute på lösdriften och druttade på ändan, tog emot mig med handen varpå handleden gick av. Först fick jag sådan panik för jag hade gjort illa högerhanden och min tfn låg i högerfickan. Jag var ensam ute i stallet. Men lyckades lirka ut tfn och ringde min man som fick komma och hämta mig. Gipsades och fick order om att ta det lugnt och gipset kunde jag själv ta av efter 5-6 veckor. Jag tog av det efter 3v - orkade inte med att det bara var i vägen. Fick tid att gå till en sjukgymnast som skulle hjälpa mig med övningar. Hon började besöket med att säga att jag måste använda handen och inte fick bli stillasittande mm. När jag berättade att jag tagit av gipset efter 3 veckor och att jag jobbade i stall - vände hon direkt och sa att jag MÅSTE ta det jättelugnt. Hahahaha ....
Pussa fina Aragorn från mig är du gullig <3

Men kära värld - hoppas det läker fort och ta det lugnt!
Jag bröt handleden för 4 år sedan. Jag halkade på en isfläck ute på lösdriften och druttade på ändan, tog emot mig med handen varpå handleden gick av. Först fick jag sådan panik för jag hade gjort illa högerhanden och min tfn låg i högerfickan. Jag var ensam ute i stallet. Men lyckades lirka ut tfn och ringde min man som fick komma och hämta mig. Gipsades och fick order om att ta det lugnt och gipset kunde jag själv ta av efter 5-6 veckor. Jag tog av det efter 3v - orkade inte med att det bara var i vägen. Fick tid att gå till en sjukgymnast som skulle hjälpa mig med övningar. Hon började besöket med att säga att jag måste använda handen och inte fick bli stillasittande mm. När jag berättade att jag tagit av gipset efter 3 veckor och att jag jobbade i stall - vände hon direkt och sa att jag MÅSTE ta det jättelugnt. Hahahaha ....
Pussa fina Aragorn från mig är du gullig <3
Hahaha :rofl:
Det är ett rent helvete med gips, inte bara att det kliar som sjutton. Nu när det börjar bli varmt och soligt blir man så svettig & fuktigt under gipset när man är i stallet och håller på. Mitt gips ska vara på i en månad. Ska försöka ha kvar det dem tre veckorna som är kvar, men det är verkligen klumpigt.
Det är tur att att Aragorn är så pass snäll så jag både kan hämta och pyssla om honom med en hand! :heart Ska pussa han massor från dig!

Hur mycket är era 2åringar vana med att vara själva? Kan dom stå inne, ute, gå på promenad utan sällskap?

Jag har lite problem just nu med att vi bara har två hästar i stallet... Min är van att vara själv ute i hagen medans den andra rids, det blir lite spring o skrik men hon har aldrig gjort sig illa el sprängt nått staket. Hon kan stå på gången själv en kort stund utan att flippa, samma sak i box. Men att lämna gården utan sällskap går inte... Hör hon kompisen gnägga blir det en u-sväng på bakbenen... Det är väl bara att fortsätta nöta...

@Jennyzen Vår Liz står ute/inne/uppbunden och går, lastar och åker själv. Det mesta går helt smärtfritt, troligtvis för att hon är väldigt lyhörd och tar till sig saker lätt. Hon reagerar såklart när modern gapar och skriker, så vi jobbar på det lite smått.

Lizette a.k.a. Filosofen har varit på löshoppning för första gången. Vi kör 4 nu på våren och sedan ett långt sommarlov. Mycket konstig aktivitet tyckte filosofen först, men greppade snabbt vad det handlade om. Är stor och lite gänglig så balansen finns inte riktigt där nu, men man kan ju se till att de förstår själva proceduren på samma sätt som 3-årstestet genomförs.

Liz%20loumlshoppning%201a%20garingngen_zpst3mfsdca.jpg

12941231_10207722280047769_1024758204_o_zpsoku5wgii.jpg

Hur mycket är era 2åringar vana med att vara själva? Kan dom stå inne, ute, gå på promenad utan sällskap?

Jag har lite problem just nu med att vi bara har två hästar i stallet... Min är van att vara själv ute i hagen medans den andra rids, det blir lite spring o skrik men hon har aldrig gjort sig illa el sprängt nått staket. Hon kan stå på gången själv en kort stund utan att flippa, samma sak i box. Men att lämna gården utan sällskap går inte... Hör hon kompisen gnägga blir det en u-sväng på bakbenen... Det är väl bara att fortsätta nöta...
Jag är stolt över att min är mkt duktig på att vara ensam på alla vis. Jag började introducera konceptet tidigt redan som föl då det är väldigt viktigt för mig, vilket jag är väldigt glad för då han varit skadad och behövt stå i hage och box själv och jag sett andra unghästar behöva komma in ifrån lösdrifterna för vård och det märks väldigt vilka som inte är mycket hanterade.

@Jennyzen Vår Liz står ute/inne/uppbunden och går, lastar och åker själv. Det mesta går helt smärtfritt, troligtvis för att hon är väldigt lyhörd och tar till sig saker lätt. Hon reagerar såklart när modern gapar och skriker, så vi jobbar på det lite smått.

Lizette a.k.a. Filosofen har varit på löshoppning för första gången. Vi kör 4 nu på våren och sedan ett långt sommarlov. Mycket konstig aktivitet tyckte filosofen först, men greppade snabbt vad det handlade om. Är stor och lite gänglig så balansen finns inte riktigt där nu, men man kan ju se till att de förstår själva proceduren på samma sätt som 3-årstestet genomförs.

Liz%20loumlshoppning%201a%20garingngen_zpst3mfsdca.jpg

12941231_10207722280047769_1024758204_o_zpsoku5wgii.jpg
Vad stor och fin hon ser ut! Men vad för egna gångarter är det hon visar upp egentligen?

Jag tror inte jag har skrivit här på ett tag. Men så gör jag typ inget nytt och spännande med min plutt.
Jag kan mest visa upp tuffsig skitig liten häst i olika situationer :P

26157666675_f35aca66dd_c.jpg

25477306463_1d4d2b4bc0_c.jpg

Vi promenerar en del, ibland går jag bakom och tömkör. Räka gillar helt klart att vara ute och gå.

25691861422_591b4128bd_z.jpg

Jag jobbar rätt mkt på det där med främmande personer eftersom att han har problem med att vara reserverad/nervöst lagd och skyggar ifrån när andra personer kommer. Här var jag bortrest och en stallkamrat hämtade in honom och spolade honom, tydligen med guldstjärna.

25504622430_0267fa11f7_z.jpg

Jag är stolt över att min är mkt duktig på att vara ensam på alla vis. Jag började introducera konceptet tidigt redan som föl då det är väldigt viktigt för mig, vilket jag är väldigt glad för då han varit skadad och behövt stå i hage och box själv och jag sett andra unghästar behöva komma in ifrån lösdrifterna för vård och det märks väldigt vilka som inte är mycket hanterade.

Man kan överhantera dem också - nu säger jag inte att så är fallet för dig men lagom är på något vis alltid bäst ;)
Vi har en 2-åring här som innan han kom hit aldrig blivit hanterad och han är fortfarande efter 1 år mycket reserverad/rädd och kan ibland falla tillbaka i gamla vanor - dvs vill inte bli fångad.
Jag läste en mycket klok sak häromsistens - en åring tar man in och "jobbar" med 1 g/v, en 2-åring 2g/v och sedan när de är 3 kanske man rider in dem och devisen för unga ridhästar är ju lika många år hästen är lika många dagar i veckan kan man rida dem. Jag gillar detta tankesätt men sedan kan man ju i perioder också vara tvungen eller vilja jobba med dem lite mer koncentrerat.

Man kan överhantera dem också - nu säger jag inte att så är fallet för dig men lagom är på något vis alltid bäst ;)
Vi har en 2-åring här som innan han kom hit aldrig blivit hanterad och han är fortfarande efter 1 år mycket reserverad/rädd och kan ibland falla tillbaka i gamla vanor - dvs vill inte bli fångad.
Jag läste en mycket klok sak häromsistens - en åring tar man in och "jobbar" med 1 g/v, en 2-åring 2g/v och sedan när de är 3 kanske man rider in dem och devisen för unga ridhästar är ju lika många år hästen är lika många dagar i veckan kan man rida dem. Jag gillar detta tankesätt men sedan kan man ju i perioder också vara tvungen eller vilja jobba med dem lite mer koncentrerat.
Man vet väll bara i långa loppet om man gör fel och han är "överhanterad" men jag tror på det jag gör nu. Jag tror på att förberedda de långsamt och göra lite i taget. Min kommer överlag in ifrån hagen 3 dagar i veckan och "gör" något 2 dagar i veckan. Han har blivit mkt bättre med mig, där är väldigt lite problem nu och jag jobbar mer bara på att det är roligt att vara med människor, lite förberednade inför ridhästlivet och så skrämselträning. Men han är fortfarande väldigt försiktig för saker och andra människor, vilket är ett problem med tex hovslagaren som knappt har kunnat klappa honom på halsen utan att jag står och håller fast honom och trycker upp honom emot en vägg = att kunna uföra arbete blir inte precis lätt.
(Och för de som inte hängt med bakåt i tiden; han har alltså varit skitskygg hela tiden (egenuppfödning). Hans mor är absolut inte det. När han var föl sa folk att det skulle växa bort och att jag bara skulle kunna avvakta, jag är väldigt glad nu att jag inte gick på den linjen.)

Om vi hoppar över diskussionsdelen om att börja förbereda inför ridhästlivet i förväg (för det är egentligen rätt liten del av vad jag fokuserar på) så undrar jag hur det anses att skygga och rädda unghästar ska lära sig att det inte är farligt med människor och saker om man inte hanterar dem och vänjer dem? Och hur ska man lyckas verka och hantera dem när det krävs om man inte jobbar på att vänja dem med hantering?

Om vi hoppar över diskussionsdelen om att börja förbereda inför ridhästlivet i förväg (för det är egentligen rätt liten del av vad jag fokuserar på) så undrar jag hur det anses att skygga och rädda unghästar ska lära sig att det inte är farligt med människor och saker om man inte hanterar dem och vänjer dem? Och hur ska man lyckas verka och hantera dem när det krävs om man inte jobbar på att vänja dem med hantering?

Jag säger inte att du har fel - däremot vet jag fall där man överhanterat och så blir hästen för kaxig mot människor och ser dem som underordnade flockmedlemmar.
Jag tror på hantering - jag tror på tidig hantering men jag tror också på att hästen måste få vara häst i en flock under den övervägande delen av tiden. Där fostras den och lär sig att vara häst.
Jag vet många uppfödare som inte hanterar när de är små och släpper i flock som unghästar och tar inte in dem förrän de är 2 1/2 och ska ridas in. De som kan säger att det inte är någon skillnad på att lära hästen det nödvändiga först när de är 2 1/2 men jag håller inte med.
Jag kör på att hantera dem mycket som föl, hantera dem lagom mycket som åring-2-åring och sedan hantera dem i stort sett dagligen med pauser när man börjar rida in.
Jag har inte jättemycket erfarenhet men de 5 som är har alltid haft sina flockmedlemar och därför aldrig varit jobbiga mot oss. De leker och har sig men klarar också av att bli hanterade av oss och vi begär lite i taget mer och mer.
Både Miss Dancer som är såld till Skåne och Aragorn som är såld till @hovtassfot är ju lagom-hanterade och båda köparna är mycket nöjda.
Eftersom Aragorn skadade sig är han lite mer hanterad och hade t.ex redan bott i box när han flyttade, det hade inte Miss Dancer (annat än några få ggr med sin mamma).
En negativ sak som blir när man gör som jag är att de inte lär sig vara själva - men i år har vi även börjat med den träningen. En och en får de ibland gå in eller ut på tur för att även klara det.

Jag säger inte att du har fel - däremot vet jag fall där man överhanterat och så blir hästen för kaxig mot människor och ser dem som underordnade flockmedlemmar.
Jag tror på hantering - jag tror på tidig hantering men jag tror också på att hästen måste få vara häst i en flock under den övervägande delen av tiden. Där fostras den och lär sig att vara häst.
Jag vet många uppfödare som inte hanterar när de är små och släpper i flock som unghästar och tar inte in dem förrän de är 2 1/2 och ska ridas in. De som kan säger att det inte är någon skillnad på att lära hästen det nödvändiga först när de är 2 1/2 men jag håller inte med.
Jag kör på att hantera dem mycket som föl, hantera dem lagom mycket som åring-2-åring och sedan hantera dem i stort sett dagligen med pauser när man börjar rida in.
Jag har inte jättemycket erfarenhet men de 5 som är har alltid haft sina flockmedlemar och därför aldrig varit jobbiga mot oss. De leker och har sig men klarar också av att bli hanterade av oss och vi begär lite i taget mer och mer.
Både Miss Dancer som är såld till Skåne och Aragorn som är såld till @hovtassfot är ju lagom-hanterade och båda köparna är mycket nöjda.
Eftersom Aragorn skadade sig är han lite mer hanterad och hade t.ex redan bott i box när han flyttade, det hade inte Miss Dancer (annat än några få ggr med sin mamma).
En negativ sak som blir när man gör som jag är att de inte lär sig vara själva - men i år har vi även börjat med den träningen. En och en får de ibland gå in eller ut på tur för att även klara det.
"överhanterat och så blir hästen för kaxig mot människor och ser dem som underordnade flockmedlemmar." - Det är så jag tolkar att folk oftast använder begreppet "överhantering". Och för mig låter inte det så mkt som att man hanterar unghästar för mkt som att man gör det på ett dåligt vis. För mig kan detta hända även om man inte hanterar sin häst mkt alls, men att man på den tiden man umgås med hästen inte sätter upp gränser. Utan att jag precis har någon större erfarenhet ifrån så här unga unghästar så vågar jag säga att det inte finns ett direkt rakt samband mellan mkt hantering=påstridig häst bara genom att titta på flockarna som finns där jag har mina hästar. Två av de mest påstridiga unghästarna i sto resp hingstflocken är båda sådana som inte hanteras mkt alls, utan snarare skulle behöva hanteras mer av det lilla jag har sett.
Jag tänker att man även kan "överhantera" sin unghäst så att den tröttnar på människor, att man arbetar ungt djur för mkt eller felaktigt så att den inte är motiverad av att umgås/jobba. Igen; för mig har det väldigt mkt att göra med hur och vad man gör. Man kan lika gärna möta hästen sällan; är man dålig i sitt bemöttande varje gång hästen träffar människa kommer den knappast vara glad och arbetsvillig senare utan ha tröttnat på vad människor har att komma med.

Min går på lösdrift med hel bunt andra slynglar om du missat det ;) är inte som att han inte har ett hästliv.
24373660909_c94a71f60f_c.jpg

Jag säger inte att jag skulle göra lika dant med ett annat föl/unghäst, tycker att jag upprepat ett par gånger i denna tråd att Räka har rätt svagt/dåligt psyke och att jag ibland är rätt frustrerad över hur tidskrävande allt blir med honom. För att all hantering inte ska bli sådan som han upplever som negativ så försöker jag även lägga ner tid på göra saker som han tycker om, för att det ska vara kul och avslappnat att umgås med människor även.

Tycker inte att jag sagt/rekommenderat något annat än att se till att hantera sin häst så att den kan vara ensam och normal hantering/vård? Är rätt trist att få in unghästar ifrån lösdrifterna som man knappt kan sköta sår på utan att vara rädd för att skada sig eller traumatisera hästen eller behöva ge lugnande för att det ska gå vägen.

Vi har börjat ta lite promenader så smått - i sällskap med min gamla häst. Kandi har varit duktig även hon tycker världen utanför stall och hage är urläskig. I går höll det dock på att sluta med rena katastrofen då jag hade en 2-årig i snöret som stod på bakbenen och slängde sig åt alla håll och kanter. Gammeltanten höll sig lugn, men vi kom inte så långt. När så grannens hundar drog igång och började vrålskälla (de bor typ 50 m från oss) då var det bara att ta sig tillbaka till stallet med nervvraket och så in i boxen. Dock lugnade hon inte ner sig utan for runt i flera minuter.

Dagens senaste regnande har gjort att det är vrållerigt i gen och jag misstänker att det förmodligen är överskottsenergi som ligger i botten för frökens reaktion.

/Lizzie

Vad tråkigt @lizzie men det är bara på't igen, skönt att ha sällskap av gammeltant. :)

Igår var vi på unghästträff, det var jättekul! Jag är ju inte så van att åka med häst men trots nervositeten tycker jag det är väldigt roligt. Gick jättebra att lasta och åka och hon var superduktig på ny plats med nya hästar. Gick en mycket fin promenad och hästarna fick träna på att stå uppbundna vid träd med lite hö som underhållning. Så länge det finns mat är min fröken nöjd. ;) Hon installerade sig direkt och åt glatt sitt hö. Fick se att hon var ganska liten jämfört med en annan tvååring så vi får väl se om hon växer till sig med tiden eller om hon tänker vara liten. Den andra tvååringen såg väldigt vuxen ut medan min ser mer växande ut. Så olika det kan vara. :)

Ny träff med unghästarna inom en månad och körkurs i två dagar vi första maj för alla åldrar, så närmaste månaden blir ganska intensiv med att åka på träning. :) Nu ska fokus hemma ligga på tömkörningen. Ska träna på att hon inte ska vara så pigg, lyssna mer och vara lägre i energi. Tänker lägga in mycket mer passivitetsträning med halter när vi leder, stå uppbunden ensam mycket mer etc. Mycket viktig träning för en blivande körhäst, "halten är körhästens viktigaste gångart".
12976820_10153384456565163_4183744604344976607_o.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar