Födda 2014 - del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet ju att min Bäbis ska bli jättestor, men hela tiden förundras jag. Hade ju hoppats på att hon inte blir över 180 men det ser inte ut att infrias. Hon är nu 170. Hennes mamma var ca 171 i Augusti som tvååring, men hon är född 2,5 månader tidigare på året. Är inte överbyggd och jag gillar hennes exteriör.
Snart ska vi börja tömköra rakt fram ute i skogen. Hon går före mig med grimma o grimskaft även på platser hon aldrig varit på, så jag hoppas att det ska gå bra. Senare i vår ska vi åka o kolla in ett ridhus för att sen kunna löshoppa så smått.
Fasen vad tiden går fort:)
Den som ev. ska visa henne på treårstest har på ett ung. samma upplägg med sina små.

Hur gör ni?
Ska ni visa dem nästa år?

Jag vet ju att min Bäbis ska bli jättestor, men hela tiden förundras jag. Hade ju hoppats på att hon inte blir över 180 men det ser inte ut att infrias. Hon är nu 170. Hennes mamma var ca 171 i Augusti som tvååring, men hon är född 2,5 månader tidigare på året. Är inte överbyggd och jag gillar hennes exteriör.
Snart ska vi börja tömköra rakt fram ute i skogen. Hon går före mig med grimma o grimskaft även på platser hon aldrig varit på, så jag hoppas att det ska gå bra. Senare i vår ska vi åka o kolla in ett ridhus för att sen kunna löshoppa så smått.
Den som ev. ska visa henne på treårstest har på ett ung. samma upplägg med sina små.

Hur gör ni?
Planen är att visa honom på treårs nästa år om det blir något treårstest för ponnyer inom rimligt avstånd. :) Varför inte liksom, oavsett om han inte har Totilasgångarter så är det en väldigt bra erfarenhet. Dessutom har vi något att träna inför. :up:

Planen är att visa honom på treårs nästa år om det blir något treårstest för ponnyer inom rimligt avstånd. :) Varför inte liksom, oavsett om han inte har Totilasgångarter så är det en väldigt bra erfarenhet. Dessutom har vi något att träna inför. :up:
Kul att ponnyer visar framfötterna o som du säger, att man har ett mål.
Jag har förr visat utom tävlan mest för att det var en kul erfarenhet samt samhällskunskap.
Nu känns det mer som blodigt allvar då denna bör få meriter bättre än sin mamma.
Därför vill jag att hon visas av proffs. Jag ska göra det mesta själv, men inte på dagen D.
Sen ska hon vila, bara gå i skogen och inte följa utbildningsskalan o dess årgångstävlingar. Det känns tight eftersom jag aldrig förr ridit in dem innan tre års ålder. Alltså den verkliga åldern. Denna är född i mitten av Juli. Det strider lite mot mina värderingar.

Kul att ponnyer visar framfötterna o som du säger, att man har ett mål.
Jag har förr visat utom tävlan mest för att det var en kul erfarenhet samt samhällskunskap.
Nu känns det mer som blodigt allvar då denna bör få meriter bättre än sin mamma.
Därför vill jag att hon visas av proffs. Jag ska göra det mesta själv, men inte på dagen D.
Sen ska hon vila, bara gå i skogen och inte följa utbildningsskalan o dess årgångstävlingar. Det känns tight eftersom jag aldrig förr ridit in dem innan tre års ålder. Alltså den verkliga åldern. Denna är född i mitten av Juli. Det strider lite mot mina värderingar.
Det är ju det som är så skönt med ponnyer! Dem behöver inte ens vara hängda på för att kunna gå treårs. Ridmomentet är väl frivilligt för storhäst också, men jag förstår om man vill genomföra alla moment när man väl är där och ska visa.
Jag förstår hur du tänker gällande att påbörja rida in så pass tidigt. Föredrar själv att vänta länge och verkligen ha dem mentalt redo och förberedda innan. Men det blir nog inga problem om du gör som du har planerat, dvs låter henne vara häst och ha ledigt. :)

Tanken är att börja rida in stoet i oktober/november. Hon ska visas på treårs då hon ska betäckas direkt efter och jag vill ha lite "meriter" på henne innan.

Hingsten är stor och växer mycket så han rids in först efter vintern, ca februari/mars, han kommer inte att visas på treårs då planen för honom är mer långsiktig med kvalitén som 4.åring samt ev. bruksprov. Han ska dock visas på rådgivande i november i år.

Jag rider in bägge själva men anlitar professionella visare på alla tester/visningar osv.

Min lilla -14.a är född i juli och fortfarande kort i rocken, kanske 155 cm nu. Än har hon inte gjort ett dugg. Under våren/tidig sommar så ska hennes ägare försöka komma iväg och löshoppa henne. Under senhösten tror jag att hon kommer sitta in henne. Sen är planen att visa på treårstest våren 2017.

Promenad med loksele och massa miljöträning i dag :up::love:
Träffade på allt från trafik, forsande vatten under vägen, grannen i skogen med traktorn, hundar i hundgård mm. Det enda som bekom henne var vattnet under vägen och en bil som kom ganska "fort" bakifrån. Vi hade dock gott om marginal så det var bara att gå vidare. Hoppade runt lite men ingen fara :) Hundarna som for ut ur sin hundkoja skällandes tittade hon inte ens på.
600412_10154005792624648_5555154283457725964_n.jpg

Farbror Faxe följde med som stöd och han var piiiiiiigg som vanligt :)
1384379_10154005792599648_865413054060745267_n.jpg

Hur gör ni?

Ja de ska visas båda två på 3 årstestet, ev även rådgivande i höst beroende på hur de utvecklas. Vad är det för stam på din? Ingen liten häst :-)

Två stycken. Puuh!. Och då som hingstar?
@egonson. Vad duktig hon är.

Jag "tömkörde" faktiskt i grimma o utan gjord igår. Det gick skitbra.
Bäbis är e. Don Primus (Don Primero-Sandro Hit) - Roudi(Rubinstein l) Good Future- Presto xx
Stostammen har gett väldigt stora hästar. Den mest kände är nog val. Poco som Lussan tävlade ett kort tag. Jag har haft Presto i alla mina hästar. Nörd.

Tanken eller snarare förhoppningen är att Felice ska visas på 3 årsbedömningen nästa år men vi får se... Känns inte så jätteviktigt men visst vore det kul, speciellt när hon vann på fölbedömningen o domaren klappade om henne o sa att han hoppades att få se oss igen om tre år :D

Om allt går som det ska med Kandi, är planen att visa på 3-årsbedömning nästa år. Känns avlägset - men misstänker att tiden kommer gå fort :)

Busig är hon i alla fall och hon har blivit stor under vintern - nästa lika stor som min vuxna gamling :eek:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Paringllar1.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Paringllar3.jpg.html][/URL]

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Paringllar5.jpg.html][/URL]

/Lizzie

photo.php

Felice i höstas. Syns att det har hänt en del sen dess :up:
Ska se om det går att få några vettiga bilder på henne nu som tvååring!

Idag så mätte jag Kandi. Nu är hon 153,5 i mankhöjd och 155 över korset. I början av februari var hon 152 både i mankhöjd och över korset. Det märks att hon är inne i en växtperiod för hon är seg som sirap ;)

/Lizzie
Jag fattar inte riktigt - är hon alltså bara 153 cm? På bilderna längre ner ser hin betydligt större ut eller är din andra häst också liten?

Mätte Rangi idag och han har kommit upp i 152 cm i manken och typ 156 cm i rumpan. Känns inte omöjligt längre att han ska hamna över 160 :up:. Blir såklart ingen treårs för våran del, korsning som han är. Har tänkt vänta minst ett år till innan inridning, tror han behöver en hel del tid att mogna.

Har köpt en ny (och ganska dyr) boll till Rangi. En sån där stor uppblåst en. Han har busat med den några gånger och älskar den! Lyckan blev dock kortvarig idag. Bollen avled efter ca en minut i Rangis våld... Gissa hur glad jag var? :meh: Ja ja, får väl hitta på något tåligare till honom

Jag fattar inte riktigt - är hon alltså bara 153 cm? På bilderna längre ner ser hin betydligt större ut eller är din andra häst också liten?

Min gamling är 165 i mankhöjd. Tror hon sjunkit ner lite mer i leran också då hon är tyngre än Kandi. Dessutom fotar jag med telezoom så det trycker ihop perspektivet lite.

Kandi är mer högrest framtill i sin exteriör än min gamling, så hon upplevs mycket större än vad hon egentligen är.

Eftersom min första häst var 142 när hon var 2 år, men slutade på 167 som vuxen, så oroar jag mig inte för att hon inte ska växa något mer. Mammans avkommor är alla 170 plus, mamman själv 166 och pappan 170. För min del räcker det om hon blir 165 då jag inte är längre än så :D

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka