Här kommer lite uppdatering från oss. Jag hankar mig framåt med O. Likt flera av er tycker jag det är svårt att få tid och hjälp. Jag har ju visserligen mina hästar hemma. Men min ridbanan ligger vid en 4-vägskorsning, utan staket och med en väldigt aktiv granne mitt över vägen. Jag är alltid ensam och dessutom "gammal och feg". i början tyckte jag det var rätt ok, men nu känner jag att det är ganska svårt att vara ensam, utan speglar och ögon på backen. Det är svårt med "av och på". O är snäll, men stor, känslig och tänkande och det är inte alltid lätt att rida framåt ur svårigheter. Jag blir väldigt osäker på mig själv. Vi har varit på en "programträning", mest bara för att tvinga mig själv att åka iväg med honom och det gick jättebra!. Idag var vi ute ganska länge i skogen över kalhyggen och lite oändlig terräng, mycket vatten och diken, men det gick bra. I morgon är planen att åka till annat ridhus och rida i "hoppmiljö". Min vän har hoppkurs och jag tänkte rida lektion som första ryttare. Får se om vi kommer över några bommar men målet för mig är att kunna rida honom framåt i frisk galopp då han börjar backa av lite när han blir fundersam. Jag tar nu en vecka i taget och vi får se hur länge jag håller igång honom. Att rida på kvällar ute i mörkret är inget alternativ för mig.