Födda: 2007

Sv: Födda: 2007

Ja men eller hur! Som att det inte är nog med grundfärger, sen är det ju nyanser också...

Jadu, jag vet inte riktigt. Han var mörkare när jag hämtade honom och blev vitare det första året. Därefter dock kan jag inte se någon direkt skillnad. Men nu när jag tänker på det så har stickelhåren på huvudet blivit fler, och alltså ljusare. Så jag vet inte riktigt:confused:

Ja det där med att de skall se isabella ut säger ju alla, men det skulle Barki aldrig göra. Finns inte en chans att någon skulle kunna tro att han är gul, han är vit och grå och lite brunare i vinterpälsen.

HÄR är Barki innan vi hämtade honom, så där var han väl 3.
Och HÄR är han nu. (dock lite tidigare på året här)

Vad jag kan se så har Glampi haft väldigt liknande färg hela sitt liv? Skall bli spännande att se hur han blir efter sommaren igen.

Japp, Barkis zebraränder syns väldigt tydligt året om och har alltid gjort. har dock inte tid att leta fram någon bra bild nu!
Som sagt, färger är svårt!! Och vi får väl kanske sluta med detta trådkapande, eller JAG får väl sluta :D
Av döma av bilderna i det här inlägget så är Barki en typisk skimmel som blir ljusare för varje år och kommer att bli helt vit med tiden. Sedan om han blir kritvit innan han är 10 eller om det dröjer tills han är 20 återstår att se.

Ja det är klart den kan! Men det är ju just det jag menar, att hästen är ju inte skimmel med blacktecken s a s, utan blir den skimmel så blir ju hela hästen vitare. Barki blev vitare på kroppen, men de senaste åren har det inte ändrats nämnvärt. Utan hans blacktecken är lika tydliga fortfarande, och speciellt kontrastfulla med sommarpälsen då som sagt. Borde inte tecknen också börjat ändra sig ännu då om han skulle skimmla, eller?

Men krävs det inte en skimmelförälder för att han skall bli skimmel?

Spännande! Men som sagt, varför har han inte blekts nu på sistone då? Och när brukar ben/svarta tecken börja blekas också då?

Jag kommer aldrig fatta :D

Det är ju olika hur lång tid det tar med blekningen.
Hemma står tre skimlar.
En hingst på 13år född musblack, han har fortfarande ål+mörka ben.
En valack på 3, han är endast stickelhårig med lite vitt i svansen.
Ett sto på 5 född brunblack, hon är nu snart vit men har mkt brunt kvar +ål och mörka ben.

Grundfärgen ändras ju inte bara för att hästen bleknar, tecknena finns kvar men även dom blir vita tillslut.
En häst föds ju aldrig vit utan har en annan grundfärg egentligen.

Tack! Jo, han tittar man på några av de andra i hans ålder ser han mer rund, mjuk och "färdig ut". Vet inte hur bra det är, egentligen... Jag tror iaf att han ser till att stoppa i sig mat så det räcker och blir över. Det blir nog till att passa den där :grin:

Och ja, det är väldigt mkt hals. Jag hoppas verkligen att han "växer i" den lite, han har ju en del kvar att växa. Det ska bli superspännande att se hur han blir!

Han är e.Ypsilon u.Karen frá Ketu ue. Thyrill frá Saudarkroki

hihi vad roligt skrivet, som att de blir högre och högre ju äldre de blir(alltså att en 20åring är dubbelt så hög som en 10åring):love: min 9åring kommer unghästen växa om väldigt snabbt för han är bara 126-130hög:angel:
hur hög är din 15åring?

haha, ja det kanske såg lite roligt ut ;) men det jag mena var att min 15 åring är fullvuxen och rätt stor, och lillen som blir 2 i år är nästan lika stor och inte färdigväxt än, så han blir stoor :D

15 åringen är ca 143cm, lagom storlek :) Din 9 åring då?

Jag har inte skrivit om Krás ju!:devil:

hon är e. Grímur fra Gerdi och u. Silkisif

Hon går på bete, ser inte henne så ofta.
Såhär ser hon iaf ut idag :)
27539021.jpg

En lagom tufsig Hamingja för en månad sedan....:

stenholmen48.jpg

(och ja, det finns skäl till att ni ej får se nån exteriörbild, hon stämmer väl in på rådet att man ej ska titta på exteriören när de växer...)

Ja, hon är en riktig sötnos... :) Men tyvärr är det ju inte såna huvuden som premieras högt vid avelsvisningar, nosryggen ska ju egentligen vara rakare, men det struntar jag i... :D

knapp

Min fina häst!
Óskadís, gulbrunskäck
e. Leiftur frá Akurgerði
u. Flikra frá Hamri

Har en hel del häftiga färger i sin stam;
Mamma är isabellskäck, morfar är silversvart/brun, mormor är svartskäck.
Pappa är svart, farfar är fux med tecken och farmor är brun. :)

haha, ja det kanske såg lite roligt ut ;) men det jag mena var att min 15 åring är fullvuxen och rätt stor, och lillen som blir 2 i år är nästan lika stor och inte färdigväxt än, så han blir stoor :D

15 åringen är ca 143cm, lagom storlek :) Din 9 åring då?

Hihi min 9åring är 130 vid manken och 126 över ryggen så min 2åring är redan större;):p eller 1,5år är han lite mer exakt han är född sent.
Men det krävs inte mkt för att bli större än 9åringen haha.
men jag är glad för min vuxna häst med han är lagom för mig men det blir roligt med två helt olika hästar.

lik min 2 åring efter hrannar!! ingen bild tyvärr men ska se om jag kan lägga in en!

Fia& "Pocahontas"-> Vilka tjusiga tvååringar! Verkligen långbenta, slanka och vackra, vilka halsar!

Moli - tackar tackar! Jag tycker själv att hon blir snyggare och snyggare. Kan knappt bärga mig tills nästa höst då det är dags för inridning... Är i år också jättesugen på att unghästmönstra henne iår...

Pocahontas - Kan inte annat än hålla med Moli, vilken hals! läcker häst!

Några nya bilder på min 2007:a Kná, jag hälsade på i Juni. Hon är ganska exakt två år gammal på bilderna, och hon är omkring 132cm hög. e. Solfari från Kvarnbacka Gård u. Klettabrun frá Eyrarbakka.

kna_lisa1_09.jpg

kna_lisa2_09.jpg

knastilla2_09.jpg

kna_uppst1_09.jpg

knaportr1_09.jpg

kna_galopp1_09.jpg

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
28
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka