Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

*KL*

För vår del har det inte blivit mycket träning på ett tag, själv är man sjuk igen :( Och i helgen flyttar jag så då kommer jag inte hinna rida. Suck! Nåja, vädret är ändå så skit nu att jag knappast hade viljat ge mig ut någon längre tur. Hoppas nästa vecka blir fin!

Har ni skor, snösulor och broddar på era -06or nu? Rósa går fortfarande oskodd eftersom jag ridit så sporadiskt, men hovslagaren kommer ut snart och jag vet inte riktigt hur jag ska göra då :crazy: Sko (+ hela "vinterpaketet") eller bara verka? Jag vill ju ha vår nu så jag slipper fundera på broddar och snösulor!

Har ni skor, snösulor och broddar på era -06or nu? Rósa går fortfarande oskodd eftersom jag ridit så sporadiskt, men hovslagaren kommer ut snart och jag vet inte riktigt hur jag ska göra då :crazy: Sko (+ hela "vinterpaketet") eller bara verka? Jag vill ju ha vår nu så jag slipper fundera på broddar och snösulor!

Fáni har hela kittet. Skor, sulor och 4 brodd i varje.

Silvia är oskodd. Kommer bara att verka henne när hovis kommer ut nästa gång med, men det beror bara på att jag ska ha barn och hon troligtvis inte kommer gå speciellt mycket när ungen kommit ut:angel:.
Om förhållandena hade varit normala hade jag skott med vanliga skor nu utan broddar och sulor. Jag är optimist och hoppas våren ska komma nu:D

Red för övrigt ut en timme idag själv med henne. Hon börjar så smått att testa lite om hon verkligen måste göra som jag vill, och se om hon inte kan få gå dit hon känner för:cool: Blev några småbock, men annars sköter hon sig fint. Hade vilat nu 4 dagar så hon var pigg. Det roligaste är nog att hon faktiskt orkar galoppera lite nu. Hon har ju tagit god tid på sig att orka något mer än korta travsnuttar:cool: Fast jag får väl erkänna att jag har inte direkt pressat henne. Hon har fått ta saker och ting i egen takt så hon ska tycka det är roligt. Men det är kul nu när hon tar i lite själv och bjuder till att trava eller galoppera, även om det inte blir några långa sträckor precis.

Hoppas ridbanan kan bli snöfri snart så det går rida där. Känns som om det skulle behövas lite dressyrträning för att få henne lite mjukare. Det finns ju så mycket annat att titta på när man rider ut än koncentrera sig på mig:grin:

Tack för svaren allihop! Jag har bestämt mig för att låta verka Rósa ytterligare en gång och sedan slå på skor så snart all snö är borta, när nu det blir :grin:

Idag fick vi med oss sällskap på ridturen. Det tyckte Silvia var jättekul. Hon har lite lättare för att koncentrera sig då och kunde någon snutt här och där hitta till en bra unghästform, men mest åker huvudet upp för att balansera sig själv. Blev mest skritt och lite trav. Det hade trillat en massa snö under natten så var inte riktigt läge att galoppera. Onödigt att riskera sträckningar.
Hon har blivit betydligt bättre på stallgången med och nu kan jag ta av grimman helt för att tränsa utan att hon försöker gå iväg och titta på allt annat. Så små små framsteg hela tiden. Stor skillnad på henne från när hon var igång i höstas.

Nu när vi fick mera snö (:mad:) så blev det isgata ute i skogen. Det är några cm snö med ett lager is under och hästarna får inget grepp.
Ovetandes om hur det såg ut under snön igår så red jag och en annan ut. Först på en liten stig som var helt okej, sen kom vi ut på skogsvägen och Fáni tvärstannade. Först trodde jag att han stod och bajsade för hela ryggen var som en båge under mig, men han tyckte det var så äckligt med isen så han blev som en stenhård ostbåge i kroppen haha. Det var bara kliva av och gå sista biten hem.
Och gissa vem som slog en praktvurpa påvägen hem :angel: Jag kan härmed intyga att det var HALT.

Här är en bild på pålle från idag!

32225709.jpg

http://www.pixbox.se/alb1219903
Undri från Gäverstad är nu snart fem! (Finns tidigare i tråden).
Vi har tränat för tränare 2gånger och annars har vi mest ridit i skogen och i snön! Han är otroligt trevlig och jag är så glad att jag köpte honom! För jag skulle absolut inte ha en häst till men blev så kär när jag såg honom. Han passar mig för han är rätt stor och har lätt för tölt. Troligtvis femgångare men det har vi inte testat ännu! Kanske, kanske ska han gå en lättklass i fyrgång till vår/sommaren för att han ska komma ut och titta.
Han har ändrat utseende mycket under de två åren jag haft honom. Han varierar sig mycket;)

Så roligt att följa era hästar hoppas på mycket uppdateringar!
Fina hästar har vi alla:)

Senast ändrad:

Han ser jättefin ut! Ni har kommit betydligt längre än oss, som än så länge bara går i tre gångarter:angel:

Men igår körde vi årets första dressyrpass. Nu har ridbanan äntligen blivit ridbar! Hon sökte sig i form i både skritt och trav i båda varven, även om höger varv är otroligt stelt. Så jag var jättenöjd. Galoppen var hon inte så sugen på, bromsade mest:angel: så jag var nöjd bara med att hon faktiskt galopperade två varv på fyrkanten. Men det kommer nog så småningom.
Har tyvärr inga nya bilder, då jag knappt ser av min sambo nu för tiden... Så har ingen fotograf. Han får bara jobba:crazy:

Måste bara säga att Gud så trevligt att se en så munter häst som tycks tycka att ridning är superskoj! Härlig uppsyn med energisk blick och framåtbjudning verkar det som? Såna där hästar gillar jag! :)

Precis sådan är Undri. Han bara älskar att bli riden han visar det!
Tack Orion och Vonareisti för kommentarer:)
Kram!

Ja Oskasteinn är pappa, Undis från Gäverstad är mamman och Fákur är morfar.
Tack för kommentar:)

Han är jättefin! Vilken trav!

KL.
I fredags fick Fáni påhälsningar av farbror hästtandläkare.
Han hade väldigt vassa kanter i bak, speciellt på höger sida. Dom kanterna hade skurit honom tungan så han hade ett skärsår på några cm och även ett mindre sår på vänster sida.
Sen hade han även fått slitage ifrån bettet på vänster sida :crazy: Och han är inte riden speciellt mycket.
Tandläkaren sa att det kan komma från att bettet inte passar (tredelat fullcheek) eller att han har haft så ont från skärsåren så att han har lagt bettet snett i munnen.
Hursomhelst så ska vi nu rida på nova-bett och mitt tredelade som låser sig och blir rakt vid tygeltag. Och lite bettlöst, typ sidepull eller hackamore.
Sen är det återbesök om 7-8 månader så får vi se hur det ser ut.

I ridningen går det bra iaf. Jag har varit lite oinspirerad pga att vi var tvungna att ta bort våran hund för tre veckor sen. Men det börjar komma tillbaka lite nu.
Vi rider i alla gångarter (inte pass såklart :p) och i höger varv så töltar han till och med i form på volt några steg :D Han flyttar sig också bra för skänkeln.
Han tycker att det är kul att bli riden och har lite för bråttom ibland. Men när han väl coolar ner sig så är han väldigt mjuk och går i en trevlig form.
På söndag så ska vi vara med på kurs (en lektion) igen och jag ser fram emot att få lite nya tips och övningar!

kl

Silvia idag efter ridturen.
32258502.jpg

Idag har hon fått skor med. Hoppas min egen förlossning ska gå komplikationsfritt så jag kan rida snabbt efter den sen:angel:;) Nu börjar hon gå ner lite i vikt med, men har ju en bit kvar till toppform om man säger så:angel:
Hon var dock väldigt pigg och glad på turen i skogen och pinnade på fort fram. Det är lite kul att hon tom skrittar ifrån halvbloden:D

Vilken söting! :love:

*KL*
Rósa och jag jobbar tills vidare med att få upp flåset och bli lite mjukare och smidigare. Mycket skogsklättring och serpentiner och volter på grusvägarna blir det, och så stretching på det. Gångarterna är väl lite si och så just nu, men jag fokuserar inte på dem utan på att hon ska tycka det är kul att komma ut. Behöver dock få skor på henne nu när snön äntligen är borta.

Ingenstans :) Nej inte riktigt så illa är det väl men det vi har gjort är att vänja vid sadel, bett och bli hängd på. Men snart åker han iväg på inridning om allt klaffar. Hade tänkt gjort allt själv men känner att jag nu hellre låter någon annan göra det så det blir rätt från början.

mvh Maria

Inte speciellt långt. Start, stopp, svänga. Börjar söka sig i form i skritt och trav. Galopperas sporadiskt pga urkass grundkondis, så all träning har varit lågintensiv för att hon ska bygga ork och så får utbildning komma så småningom. Tölt blir ett senare problem när hon blivit lite utbildad och kan förstå samlande hjälper. Hon har väldigt stark trav.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 494
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar