Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Vad kul! Själv har jag ingen ork alls just nu, så funderar på att låta min stå till våren när min egen bebis tittat ut.

Knapp.

Idag red jag själv på Fáni :D
Eller ja "linlösa", vi var i korallen och började kolla hur det funkade med styrning och broms. Och han var så himla duktig! Jag hade en tjej som hjälp som kunde visa honom vart han skulle ifall han inte förstod och första gången vi provade att svänga så fattade han noll. Då gick hon snett framför honom och då flyttade han på en gång. Sen var det inga problem resten av passet! Han stannar på vissling och det kunde vi koppla ihop med tygeltag helt utan problem. Jag rider honom med repgrimma och bett och knäpper tyglarna i repgrimman genom bettet.
Han är väldigt känslig och lättlärd så det är hur kul som helst att hålla på med honom! Han går fram riktigt bra och travar eller galopperar helst under ryttare. Och det är hyfsat svårt att sitta ner i traven så vi tar mest galopp :angel:

Jag brukar inte sitta ner alls i traven på en så ung häst, utan rider lätt i början pga avsaknaden av rätt muskler

Kan tänka mig att han är knepig att sitta på i traven eftersom han är så obalanserad och har så stora steg, särskilt när det svänger hela tiden, det är säkert lättare sen när ni kommit lite längre och kan rida ut rakt fram.

Kul att han "vågar" trava med ryttare på, för ett år sen travade han knappt alls så han har verkligen börja balansera upp sig och i alla fall börja få nån kontroll på sin kropp:)

Nej det är inte helt lätt att sitta på honom när han travar! Men han är faktiskt ganska säker, han verkar inte bli störd av att jag sitter på. Jag trodde att han skulle vara betydligt vingligare att sitta på.
Han travar nästan alltid nuförtiden när han går i ett lägre tempo. Men vi har haft väldigt mycket snö under tiden som han blivit sutten på så vi får väl se vad han väljer sen när snön är borta!

Jag red på Fáni idag i korallen och hade turen att ha en tjej där med kamera.
Vi tränade på stopp, fram och byta varv och han är jätteduktig!
Dock måste vi leta vidare efter en annan sadel. Den jag har på bilderna är en lånesadel som inte verkar passa varken mig eller honom.

31990684.jpg

31990690.jpg

Man får godis när man stannar duktigt
31990765.jpg

Fáni tyckte att det var läbbigt när dom satt utanför staketet och fotade, därav den misstänksamma uppsynen :D
31990694.jpg

31990717.jpg

Nedtagning
31990714.jpg

31990784.jpg

Tänk sen när han har lärt sig mer så att du kan börja rida ihop honom:love:

Ja jag vet :love:
Han töltade en del när vi var ute i skogen i fredags och jag såg knäna hela tiden :D Samma i traven också. Han rörde sig något enormt ute i skogen! Jag tror att han tycker att han inte riktigt får plats i korallen.

Tror jag det, han är ju inte direkt liten och med stooooora steg.
Hän älgar väl runt korallen på några steg!

Trodde att jag redan hade presenterat min -06a här, men tydligen inte. Här är han iaf. Jósef från Snäcksjön
u. Perla frá Bakka, mitt fantastiska femgångssto, 2:a klass ue. Baldur frá Bakka
e. Isar frá Keldudal

Han är fortfarande hingst och har en BLUP på 116, men jag klurar på om han inte ska få bli valack eller säljas. Jag har inte riktigt möjlighet att hålla en hingst till just nu.

Han reds in i våras, men var lite barnslig så han har fått hösten/vintern på sig att mogna lite till. I vår kommer han skickas iväg på träning igen.
Har aldrig sett på maken till naturtöltare dock, han töltar och töltar och töltar.
Tror att han kommer bli riktigt fin. Vi tog lite bilder på honom igår, direkt tagen från hingstflocken. Med risk för att bildbomba tråden, mer bilder finns här.

1josef30.jpg

1josef09.jpg

1josef14.jpg

1josef22.jpg

Men han har fyra fina gångarter till. En kanon femgångare tror jag att det blir.
1josef15.jpg

1josef21.jpg

1josef23.jpg

1josef13.jpg

Åh, vad flitig du är! Det kliar i fingrarna efter att få börja arbeta med Fasi igen och verkligen börja rida.

Jag är nog inte så flitig, bara det att jag skriver här varje gång jag gjort något :angel:
Jag rider inte heller på riktigt nu. Mest åka häst och stanna, fram och svänga. Jag har ridit ut på honom en gång och då gick han i alla gångarter och kunde stanna och svänga och gasa. Han verkade tycka att det var roligt så vi får väl blanda lite uteritt med träning på banan eller korallen.
Bara det att det är svårt att träna på att svänga inne i korallen. Det är så mycket snö i mitten så det är svårt att pulsa rakt över. Därför tränar vi bara på att byta varv när vi är därinne. Vi går in till mitten vid upp och avsittning dock.

Senast ändrad:

Den långa vintervilan är nu över för Fasi, har jobbat från backen den senaste veckan och han har massvis med överskottsenergi att göra sig av med innan jag hoppar upp. :angel: Nu ska jag träna honom ett par veckor och sen får han vila ett par veckor igen.

Ska försöka få med min kompis som fotograf och 112-ringare utifall det händer nåt spännande. ;) Hur går det för er andra? Vilar era 06or?

*KL*

Oj, den här tråden har jag missat!

Min -06 är så klart min fina Rósa:
IMG_7159.jpg

Vi håller som på att lära känna varandra nu, hon flögs från Island i oktober förra året efter att ha varit på två månaders inridning i somras. Jag har inte ridit henne så många gånger än men hittills har det gått jättebra, hon är verkligen hur cool som helst! Hon verkar mycket äldre i psyket än de ynka 4½ som hon faktiskt är :)

Eh....låt hoppas det inte blir sådan spänning att 112-ringandet behövs :crazy:

Hans mor behövde longeras några varv innan första fyra månaderna.

Här går det segt! Man kan verkligen säga att inridningen av Fáni ligger på is :p Vi har isgata överallt. Ridbanan är skridskobana och korallen är alldeles för bucklig och hård. Uppe i skogen är det likadant.
Det går ju ann att rida på Brjánn när det är så men jag vågar inte ge mig ut på Fáni som är så obalanserad och grön.
Jag provade att släppa honom på korallen idag men det slutade med att vi gick in och övade på att stanna och svänga (med tygeln direkt i bettet) på stallgången istället. Vilket han var jätteduktig på :)

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 298
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 545
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar