Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Tack! Han finns med tidigare i tråden men här kommer en repris :laugh:

E: Oskasteinn frá Oddhóli
U: Vaka frá Vidvik UE: Lettir frá Flugumyri

Han är femgångare och fortfarande hingst men vi får se.... I år måste vi besluta om han skall få fortsätta vara det eller inte. Han är väldigt kraftfull och fantastiskt kul att rida. Han är supercool från marken men när man sitter upp blir han full av energi.

Vilken snygging:love:
Han är farbror till min Glampi född 07

dscn9472_192293268.jpg

dscn9402_185731662.jpg

Min Gammelhäst gick bort nu vid nyår.:cry:
Så nu har jag köpt valack född 06.
Hur mycket och ofta rider ni era 06?
Min är väl grundriden och har sedan vilat ridits lite mindre nov-jan pga kastration. Jag köpte honom i febuari.

Min rids ca 4 dagar i veckan, och jag jobbar från marken några gånger i månaden. Ridningen är än så länge inte så värst krävande. Köpte henne i augusti och hon har satts igång långsamt med korta veckopauser under hela hösten pga bla. Vargtand, tappsko, och sen en liten sparkskada. Så vilade hon en månad i december och vi hann bara komma igång ett par veckor innan hon fick vilka igen pga problem med magen och en hältutredning som sen inte visade något alls.

Nu är vi igång igen sen några veckor tillbaka ca 4.dagar i veckan. Tycker det känns ganska lagom så hon får en vilodag emellan. När jag rider två dagar i rad så försöker jag att lägga upp det så att jag tränar på olika saker, så att musklerna får lite vila ändå och kan byggas upp optimalt.

Hur långa pass kan man rida.
Nu är det ju olika från häst till häst och kondition det förstår jag.
Min är nog ganska mycket riden som 5-åring för det var meningen att han skulle avelsvisas.
Jag rider med de andra i stallet på helgerna lör eller söndag.
Det är ju ganska bra tempo och turer mellan 1-2 timmar.
Eftersom min häst är så ung så "tvingar" jag de andra att hoppa av och så leder vi långa sträckor 1-2 ggr. Dessutom hoppar jag av och leder sista biten hem.
Hästen har mycket vilja men jag vill inte överanstränga honom pga av det.
På vardagarna så tar vi kortare turer ca 40 min, ibland enbart skritt eller ett kort paddock pass. Rider 4-5 dagar / veckan.
Mycket klättring också för det är berg och backar vart man än rider.
Är det ok eller för mycket ?

Jag tycker att det är absolut viktigast att de får sina vilodagar när de ska, muskler behöver en dag för att återhämta sig. Däremot hur hårt man rider de dagar man rider tycker jag är helt upp till hästen. Jag rider lika ofta när jag sätter igång efter en vila som jag gör när vi är igång och tränar. Men efter en vila så börjar jag lugnt med kortare turer, ca 30-40 min och ganska lugnt tempo i alla gångarter, med ganska mycket skritt emellan. Sen ökar jag på med mer tempo efterhand och framförallt mer jobb. Mer fokus på form, mer övergångar och mer krav i ridningen. Att rida ut i 2 timmar med låga eller inga krav på form och lite lagom tempo kan ju vara betydligt mindre krävande än ett halvtimmas träningspass med höga krav på form.

Jag brukar försöka variera så att det blir 2 kortare pass i veckan med fokus på form och mycket samling. Sen har jag ett mellanlångt pass med mer fokus på lösgörande och mer lång och låg form. Och så brukar jag ha ett lite längre pass med mycket skritt och lite längre intervaller i tölt och trav för mer fokus på kondition.
Tyvärr har vi inga backar alls här, men vi brukar åka iväg med släpet ibland och få lite backträning, vill inte åka själv så det har inte blivit så ofta, men jag hoppas att det blir mer nu till våren/sommaren. :)

Om din häst är i bra form så lyssna på hästen och lägg nivån där det känns bra. Han ska ju få jobba lite utan att totalt köra skiten ur sig, man märker ganska snabbt vad som är lagom.

Får man fråga var i Halland du bor? Är också härifrån :)

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 359
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar