KL
Min lilla 06 gjorde sin första tävling i helgen! Han var jätteduktig men tyckte de var minst sagt spännande.. Kunde inte riktigt slappna av men fick fina poäng iaf =) första islandshäst tävlingen för mig också...
Tror vi slutade på 5,3 i fyrgången lördag och mellan 4,5-5 i t8
Hej hur går det för våra 06-or?
Silvia går fortsatt ungefär varannan dag. Inte lätt att hinna med att rida med småbarn Fick punka på min dressyrsadel för ca 4v sen så den är på reparation. Under tiden har jag lånat syrrans hoppsadel, så jag har passat på att hoppa in Silvia på lite låga hinder. det tycker hon är jättekul. Vore roligt om vi kunde vara med i en unghästgrupp till vintern på ridskolan kanske.
Vi har hittat ytterligare en kompis att rida ut i skogen med, så vi tränar kondition så mycket vi orkar. Galoppen har blivit mycket bättre. Speciellt höger känns som om den tom är lite luftig ibland. I vänster varv åker dock bogarna in, huvudet ut och hon räsar på som om det vore en galoppbana i paddocken Men men, det kommer nog.
Tänkte att jag skulle ställa upp transporten en dag och börja träna lastning, så jag kan åka iväg med henne själv så småningom. Hon tycker ju det är dödens tråkigt att åka transport de få gångerna hon gjort det och trampar som om hon skulle riva den. Så det skulle vi verkligen behöva öva på.
Fáni har vilat sen den 14 juni så här har det inte hänt mycket. Tanken är att han ska sättas igång nu i veckan men jag ska till Norge i helgen så vi får se om jag sätter igång honom nästa vecka istället. Rund och fin är han iaf
Ja det är ju precis hopplöst att hålla dem i hull! Innan har det ju gått för hon har varit lite mer unghäst och det har gått åt mer energi till att växa, men nu blir hon fet istället. Hon har fått fortsätta gå i vinterhagen hela sommaren. Senaste veckan släppte jag dock ner henne på ett övervuxet bete, för hon började tom äta nässlorna i vinterhagen och inte ens då var hon smal
Idag har jag ridit dressyrlektion på henne för första gången. det gick fint och vi övade mycket övergångar mellan skritt och trav för att få dem rena. Måste tänka på att samla henne och snabba upp benen för att få en bra övergång. Hon har ju ingen tölt, men hon tar några "fyrtaktssteg" eller vad det nu är, innan hon kommer in i traven, så måste jobba på att sätta övergången direkt med bärighet. Jag var jättenöjd och satsar på att starta LC:1 i slutet av sept. Om hon tänker lära sig galoppera ordentligt kanske det tom blir en LB:1a
I Söndags hämtade jag hem min häst från inridningen. Han har varit där sedan mitten på Maj.
Min fundering är om han ska få vila? Han har endast vilat en vecka som längst under inridningen. Han har lärt sig ganska mycket under en kort period. Kan volter, skänkelvikning, galoppfattning och flytta fram och bakdel. Han har rena gångarter och töltar bra. Kan trava och tölta volter också.
Väldigt känslig att rida och jag som är van min gamla trotjänare har verkligen fått en utmaning
Känns det som att han BEHÖVER vila?
Min första som jag hade på inridning behövde verkligen vila, medans min nya
inte behövde det alls förns långt senare. Han har vilat en vecka här och där istället, 1 månad en gång och 2 veckor nångång. Nu vilar han 1½ månad.
Han är 4 år!
Tänkte uppdatera lite hur det går med Josef, som fått gå och växa till sig efter inridningen förra året. Tanken var att han skulle åkt till Eyvi våras, men han har haft lite dåligt med tid och kanske framförallt med plats för en till hingst, så Josef fick vänta till nu.
Jag var och kikade på honom när han varit på Bärby i en vecka och alltså ridits några gånger. Han ser så fin ut! När han reds in reds han kanske sammanlagt i fyra veckor och det var ett år sedan och så nu en vecka. Tänk vad han kommer kunna när det väl går att rida honom när han ser ut såhär när han bara lullar runt på lång tygel.
kl
Vi tävlade i dressyr i lördags. Skrapade ihop 62,9% i LC:2. Tyvärr första utanför placering, men jag är supernöjd för det var vår första tävling. Kommer bli super med mer styrka bara
Ekonomi & Juridik Har ni egna hästar i verksamheten så lär ni beskattas för det. Heter det sköntaxeras? Så ni får betala för era egna hästar installning...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.