Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Hur långt har ni kommit med era ?

Rids i grundgångarterna och tölten är påbörjad och finns väldigt lättillgängligt.
Flyttar sig bra för båda skänklarna (mycket bättre än min 12-åring :p) och rids ut på i grupp. Hatar att ligga sist och går fram ÖVERALLT. Det är som att sitta på en gammal klippa när han bara kliver över stockar och bäckar.
Jag ska prova att rida ut på honom själv snart, men just nu har vi så mycket läskiga tjälhål i skogen och ner på vägen vill jag inte rida än.

Han är ju uppväxt på ett stenigt hygge så han har nog rätt bra koll var han sätter ner tassarna. Hans mamma gick också fram precis överallt, hade jag bett henne att klättra uppför en bergvägg hade hon försökt!

Lagom långt :) Kondisen börjar bli bättre och jag kan rida Rósa både själv och med andra utan problem i samtliga gångarter, även om tölten inte är jätteren. Formen har jag inte fokuserat på, utan mer framåtbjudningen. Hon är som en ångvält i skogen, men på ridbanan är hon till och med lat, så jag försöker att inte traggla för mycket där utan rida kortare pass då så att det händer något hela tiden och hon inte blir uttråkad.

Han är ju uppväxt på ett stenigt hygge så han har nog rätt bra koll var han sätter ner tassarna. Hans mamma gick också fram precis överallt, hade jag bett henne att klättra uppför en bergvägg hade hon försökt!

Han är bäst :D Dom andra hästarna vägrade gå över en bäck i skogen så då fick Fáni gå först. Han bara gick rakt igenom och dom andra två hoppade tillslut över efter mycket övertalning.
Han har ändrat sig en del om man jämför med när han kom. Nu är han rundare över rygg och länd och kommer faktiskt alltid och möter mig i hagen när jag ska hämta honom. Lite skillnad mot när jag var hos dig och tittade på honom, då var jag väldigt läskig :D

Min "lilla" tjej fyller 5 år idag....

Vi började med tölten för 2 veckor sedan. Har väntat med den medvetet eftersom hon har extremt mkt tölt och pass naturligt i sig, har jobbat på att få en stabil trav och galopp istället.

Nu när vi börjat med tölten går det kanon, i söndags trillade poletten ner och hon förstod vadjag ville att hon skulle göra. I ondags tränade vi för min tränare och det gick jätte bra, tar än så länge några steg i tölt och så saktar jag av, och så börjar vi igen osv.
Min tränare sa att hon redan har mer aktion än min andra häst som är 10 år har (och som tävlas väldigt mkt med ganska bra poäng) så det kan sluta hur som helst det här, känns roligt :)

Igår kollade vi tänderna och det såg jätte bra ut, hon vägde 435 kg! Är ca. 144 cm hög och rätt kraftigt byggd med långa ben. Visar riktigt fina rörelser vid tömkörning.

Om allt går som det ska blir det avelsvisning i höst :)

har tyvärr inga nya bilder upplagda på nätet... Men jag lovar er, hon är mkt fin :)

Lille killen har blivit stor och jag har äntligen fått rida honom....

10-2.jpg

Wow, vilken snygging! :love: Vad är det för en?

Tack! Han finns med tidigare i tråden men här kommer en repris :laugh:

E: Oskasteinn frá Oddhóli
U: Vaka frá Vidvik UE: Lettir frá Flugumyri

Han är femgångare och fortfarande hingst men vi får se.... I år måste vi besluta om han skall få fortsätta vara det eller inte. Han är väldigt kraftfull och fantastiskt kul att rida. Han är supercool från marken men när man sitter upp blir han full av energi.

kl
Häromdagen hoppade jag äntligen upp på Silvia igen. Hon har fått ett uppehåll på 3v nu när min son föddes, så nu vågar jag sätta igång lite försiktigt. Skrittade 20 min så jag introducerade bakdelsvändningar och skänkelvikning för henne. Nu när vi får hålla lågt tempo så får hon jobba med hjärnan istället;)
32349319.jpg

Vilken härlig massa man!

KL.
Jag uppdaterar lite mer i den här tråden.
Fáni har stått i två veckor pga att jag har opererat mig. Nu har jag ridit honom i tre dagar och han är nog i trotsåldern. Både i ridningen och i hanteringen :devil: Det tog mig 45 min att fånga honom i fredags. Han pep och sprang iväg bockandes så fort jag kom nära. Och han som brukar komma och möta mig i hagen!
Jag red ut för första gången ensam på honom igår och det gick bra! Vi travade mest men tog en liten galopp och en töltsträcka också.
Idag när jag red på banan så började han söka sig mer framåt neråt i traven än vad han gjort tidigare och jäklar vilken trav han fick då! Man verkligen kände att han sköt på med bakbenen. Han orkade såklart inte mer än några steg men duktiga hästen ändå!
Tölten blir sakta men säkert bättre. Han är väldigt mjuk i ena varvet och töltar rent korta stunder.

Här är några bilder från idag. Alla finns här http://www.pixbox.se/alb_show_id1223504_page0.html

32349018.jpg

:angel:
32349020.jpg

32349021.jpg

32349029.jpg

Läskiga saker utanför banan :p
32349034.jpg

Fina Fáni, ska bli spännande att se tölten utvecklas, traven och galoppen ser ju redan finfina ut!

Undri och jag var på vår andra träning för tränare en kurs för Gudmundur Arnarson.
Han var så duktig lilla Undri:)
Jag hade planerat att rida honom hela våren och vila lite senare i sommar men istället får han semester redan nu i ca 4veckor. För han verkar behöva det. Han sätter sin päls äntligen! Aldrig mer klippa honom januari!!!!!!!!!!!

Roligt att se Fias Oskasteinn avkomma också. De är väldigt lika Undri och han:) Roligt att läsa och se allas fina hästar också förstås:)

*kl*

Hur ser era upplägg ut för 06orna den kommande tiden? Vad ska ni göra med dem?
Min madam försvinner ju iväg till hingst nu i slutet av månaden, sedan när hon kommer tillbaka ska jag se till att boka in mig att rida för en tränare som kan hjälpa oss med tölten. Evetuellt kanske jag skickar iväg henne på tillridning senare i år för att få ytterligare hjälp, men det beror på hur det går i sommar.

Det ser väldigt trevligt ut

Tack! Det känns skönt att höra för just nu känns det inte alltid speciellt trevligt :angel:

Pyrniros - Fáni fick som sagt 2 veckors vila nu i april pga min operation. Jag har tänkt att hålla igång honom ca en månad till sen får vi hem en hundvalp så då passar det bra att låta honom vila ett tag. Jag tror att det blir 4 veckors semester för honom då.

Det känns skönt att höra för just nu känns det inte alltid speciellt trevligt :angel:

Han går definitivt igenom en fas just nu. Flera i stallet har märkt att han knäppar sig. Slänger sig när grimman ska av vid utsläpp, vill inte bli fångad vid insläpp och är rädd för ALLT!
Nina W sa på lektionen i söndags att han är obstinat (även hon var LIVSFARLIG) :angel: Trots det så gick det nog hyfsat. Han är mjuk i kroppen så nu är det svårt att få honom att gå rakt fram istället. Han förböjer sig gärna och flyttar rumpan hullerombuller så det vi fick träna på var att flytta bogen istället. Svårt!
Men det gick tillslut och då blev tölten väldigt bra också!

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 393
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar