Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Jobbigt med underlaget! Man är ju som beroende av det utan ridhus.

Själv har jag handhäst-tema den här veckan och det går superbra. Är så roligt att vara ute med båda pärlorna samtidigt. :love:

Ja det är skittrist!
Nu får jag iofs lite mer tid över till bara Brjánn så det är ju bra på sitt sätt. Men jag vill ju verkligen sätta klorna i Fáni på riktigt nu :D:D
Jag försökte handhästa med Fáni också men det gick inte så bra. Först ville han inte gå och när han väl kom på att han skulle gå så låg han ett huvud före Brjánn hela tiden och bet honom i ansiktet :rofl:

Fasi var lite av en bromskloss i början, men ganska snabbt förstod han vilken ram han ska hålla sig inom. Nu när vi ökat tempot dessutom är han mer intresserad av att hålla jämna steg. Han tuggar som tur är inte på Ofsi.. än i alla fall. :D

Igår var det en som longerade uppe på korallen och rev upp underlaget lite. Då passade jag på att rida däruppe :D
Jag hade tyglarna direkt i bettet och han lyssnade jättefint. Tidigare gången jag hade det så tyckte han att det var lite obehagligt och sprang snarare ifrån än lyssnade. Vi tränade lite från marken och nu verkar poletten ha trillat ner!
Vi saktade ner, stannade och svängde utan problem. Han har ett fullcheekbett vilket ger honom lite tydligare signaler när vi svänger, toppen!

Och idag passade jag på att följa med en annan i stallet ut i skogen! Fáni tycker att det är roligt att få komma ut i skogen.
Men det han tyckte var roligast var när den andra hästen blev olydig och började galoppera. Då la han sig precis bredvid och hejade på för glatta livet :D
Vi mötte en person med hund ute i skogen också men dom tittade han inte ens på. Värre är det med snöhögar med lite grus i :eek: Hästätande snöhögar enligt Fáni.

Jag fortsätter att uppdatera här då :D

Idag red jag Fáni på ridbanan för första gången. Vi började lite från marken och tränade på att stanna och svänga och inte titta på massa annat.
Sen satt jag upp och red lite. Skrittade för det mesta och red lite olika vägar. Bl.a.serpentiner (perfekta såklart :angel:) och halvt snett igenom och lite sicksack. Vi travade några varv också och det fungerade toppen i ena varvet, då följde han fyrkanten. Men i det andra varvet försökte han byta så fort vi kom till en viss punkt längst bort från ingången. Kanske inte helt oväntat :P Men det var bara att styra tillbaka så fann han sig i det med efter ett tag.
Summan av kardemumman = han jätteduktig! :love:

Summan av kardemumman = han är jätteduktig! :love:

:p

Susanna, han är verkligen toppen! Alla i stallet gillar honom också.
Han är så känslig men ändå smart nog att ignorera när jag klantar mig lite.
Glömde ju skriva att vi ska vara med på kurs också! Den 20 februari för Nina Wahlström :banana:

kl
Idag släpade jag min ut med Silvia. Sambon fick följa med på fyrhjulingen och det gick jättebra. Hoppas på fortsatt bra väder, så ska jag nog våga mig ut lite mer.
32063574.jpg

Hon var superpigg och tyckte det var riktigt roligt att få komma ut

Igår kunde jag äntligen rida Fáni igen!
Ridbanan hade tinat upp och var slaskig istället för glashal så underlaget var okej. Jag tror att det var minst 2 veckor sen jag red honom senast :cool:
Det var andra gången vi var uppe på banan och igår hade det hunnit bli mörkt så vi fick tända strålkastarna. Lite läbbigt tyckte han nog att det var för han gick första delen av passet mestadels i en hemsk passtaktigt skritt. Jag kände mig som värsta kamelryttaren!
Men efter ett tag slappnade han av och skrittade helt okej. Vi övade på att stanna, gå fram och svänga och det funkade bra. Vi avslutade med och trava några varv längst fyrkantsspåret i båda varven och det gick också bra!
Lite svårt för mig att hålla balansen bara för traven är STOOOOR :D

Kanske kanske kanske kan det bli lite bilder imorgon. Allt hänger på vädret...

*KL*

Just nu jobbar jag mer på min egen ridning än med Rósas utbildning eftersom min sits har falerat ganska brutalt, men hon hålls igång nu i alla fall och jag känner verkligen att jag hittat rätt häst för mig :love:

Planen är att hon ska till hingst i juni och efter det ska vi börja se oss om efter en tränare så vi kan komma igång med den biten och börja utvecklas mer, i nuläget är vi nog mer på "lära känna varandra"-stadiet :)

*kl*

Längesedan jag uppdaterade! Den senaste månaden har det gått fort framåt. Rider ut på Fasi i skritt, trav och galopp både ensam och med sällskap. Start, stopp, sväng sitter bra. Håller på att flytta sidförande hjälperna från backen upp på ryggen. Han är lättlärd. :love: Snart blir det vila igen, men en kortare sådan. Och så blir det lite mer ridning på bana efter vilan. Nu är vi bara ute och övningskör för det sköna nöjets skull. :D

32091705.jpg

32133755.jpg

Vad söt han är :D

KL.
För oss går det också framåt. Vi fick lite tips på kursen för drygt en vecka sen som vi fortsätter att jobba med.
Jag provade att flytta för skänkeln i lördags och det var inga problem alls. Fungerade klockrent åt båda hållen, så duktig!
På söndag är det kurs igen! Fast Fáni får bara vara med på ett pass. Det räcker gott och väl för honom och matte har dessutom inte råd med mer just nu :p

Vem/vilka rider du för? :) Jag tycker nästan det är nu det allra roligaste börjar - att få forma dem. :love:

Hon är bra tycker jag!

Igår red vi ut i skogen med sällskap. Det gick mycket bättre än dom andra gångerna vi har vart ute (för ca 1½ månad sen).
Han har blivit mycket stadigare och orkar mer än tidigare. Han försöker inte längre springa ifatt sin egen balans på samma sätt heller.
Han skrittade bitvis bra också. Det blir gärna kamelgång när jag sitter däruppe.
Hästen vi red ut med var taggad och fick till en bra passrepa och Fáni var inte sen att hänga på, dock i en galopp som gick mer uppåt än framåt!
Jobbigt tyckte han, så när stallkompisen som red den andra hästen hoade åt sin så tyckte Fáni att det var dags att sakta av han med så han slog i handbromsen och jag höll på att hamna framme på halsen :D

Idag var vi med på en lektion för Nina W.
Både hon och jag tycker att han har blivit stadigare sen sist och det är kul!
Idag fick vi lära oss att gå undan för skänkel och därifrån gå fram i tölt och sen försöka hålla tölten en bit. Han var jätteduktig :D Han har så himla lätt för sig.
Så nu ska vi fortsätta träna att på det och så hoppas vi på att det syns framsteg till nästa kurs som är den 3e april.
Gud vad kul det är med unghäst! :banana:

Härligt!
Jag tog en tur på åkern igår. Lite mer än en månad sen jag hoppade upp sist:crazy: Skrittade och travade lite, jobbade på att hitta formen och bli lite mjukare. Hon är stel som en pinne, vilket iofs inte är så konstigt.
Dagen innan tömkörde jag en kort sväng. Där började hon hitta en bra form både i skritt och trav. Galoppen hade med förbättrats och var bitvis tretaktig med sväv. Galoppen har tidigare varit riktigt dålig, men nu kanske hon börjar orka med sin kropp. Hoppas på fortsatt utveckling.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 501
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd