Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

Kul att läsa era inlägg, om än de inte är så frekventa men är ju inte bättre själv!

Ja det är roligt med datorer, det finns med det man sa för länge sedan. Jag sa i den här tråden att jag inte skulle klippa i januari igen. Vad har jag gjort igen?
Undri har varit på en låååååååååååååång härlig häst vila ca 3,5mån och fick låååååååååång tjock härlig päls men som inte torkade på ett halvt dygn om han blev svett så det blev klippt i år med. Nu har jag börjat jogga igång honom så smått! Urkul:) Bild från när vi var i ridhuset igår.

Tänk att de är sex år i år:) Har tre sexåringar i stallet nu. En dräktig (som jag äger halva) dräktig med Oliver fra Kvistum och ett mycket fint sto som jag rider åt en vän. Om allt går som det ska har jag två fina sexåringar att rida och förhoppningsvis tävla i år och en att titta på i hagen med sin bebis.

Rid väl och fortsätt ha kul med era hästar och uppdatera;)

Tack:) Han var så duktig:) Verkade som han tyckte om att vara på tävling också det är ju bra för hans matte tycker också det;)

Min kille Rödull från Marklanda och jag skall börja tävla så smått i år! Älskade lille häst :love:

402248_2980481439209_1477137001_3010807_612695571_n.jpg

Rdull1.jpg

184812_1870122880939_1477137001_2059627_4472284_n.jpg

*kl*

Min -06:a har fått gå på mammaledigt redan nu. Fölet är inte beräknad fören till månadsskiftet april/maj men pga mina egna missöden och skador jag dragits med i vinter iddes jag inte sätta igång henne igen en så kort tid, så nu går hon i hagen och lever livet ;)

*kl*

Har en -06:a (e Flipi) som jag håller på att sätta igång. Hon har varit dålig förra året så vi har inte kommit så långt. Just nu har vi en svacka, fler som upplever "tonårstrots" på sina -06:or? Min madam är ganska bestämd o har en väldans massa egna åsikter om saker o ting. Aldrig dum men när hon inte tycker det är kul så har hon noll vilja frammåt.

Hon är alltid fin från marken men när hon inte är på humör så har hon typ noll vilja/framåtanda, kvittar vad man hittar på hon bryr sig inte. Hon är väldigt trygg och lugn i sig själv så man kan i princip släppa en bomb uppe på ryggen o hon får inte fart för det...

Någon som har bra tips/idéer på hur man ska få henne att tänka mer frammåt? Försöker variera ridningen så mycket som möjligt, uteridning, bana, ha handhäst med, hon får gå som handhäst, markträning, longering osv. Kondisen har vi jobbat upp så den är det ingen större fel på.

Kan tillägga att hon inte är ett dugg matorienterad så det fungerar inte med mat som belöning heller (hennes mamma kan slå knut på sig själv för en liten kraftpellet). Det blir sakta bättre och bättre men tips på övningar tas gärna emot!

//Isafold

Mitt tips är att du rider tillsammans med någon och att ni rider intill varandra :-) ta lite galopper och rivstarter och lek fram viljan :-)

Det brukar vi göra och ibland funkar det kanon. Men det är just det som är problemet. När det passar henne så är hon piggelin o framåt men när hon inte känner för det så är d tuggummi under hovarna, hon blir loj....o man får kämpa för att få fram hästen.

Som förra veckan, ena dagen reds hon med sin mamma som handhäst, både på bana och även ute. Det snöade massor ute vilket damen i fråga tydligen tyckte var jättekul för det var full fart framåt hela tiden och man fick rida "halvhalts-ridning". Lätt ridning i ca 30 min för att ha kvar framåttänket när vi slutade. Dagen efter gick hon som handhäst, ok vilja framåt och dagen efter det kombinerat bana och uteridning med annat ekipage, hästen "vill inte" trots försök att peppa m lite race o mycket "tillsammansridning". Är som att man inte kommer igenom o det känns som att hon stänger av....Lika go alltid i hanteringen från marken oavsett dagsform...älskar att umgås o mysa.

Min "filosofi" är att man ska rida med så små hjälper som möjligt och ha en känslig och lyhörd häst. Att sitta o kämpa på en häst är inte njutbar ridning o hästen tycker ju garanterat samma. Hur "kommer man igenom" o får hästens uppmärksamhet de dagar de inte känner för det?

Mycket svammel men hoppas att någon förstår mina tankar o ännu hellre har konkreta tips för att komma frammåt....

Min 01:a. Mao en vuxen häst, ett sto är sådär. Hon kräver dels variation såsom du beskriver men också MÄNGER med beröm och att man RIDER henne hela tiden. Öppna, halvhalter, halter, övergångar, tempoväxlingar och nu snackar jag ofta, ofta, ofta, bara några steg mellan övningarna. Kanske helt fel för din häst, men ett tips iaf :)

Du har så rätt!! Helt klart är det små hjälper som gäller. Det som ridning går ut på är ju att man påverkar hästen tills den gör vad man vill och då gör en blixtsnabb eftergift med handen eller skänkeln alltså blir helt passiv i sin ridning när hästen gör rätt.Gå på henne med hjälper tills hon håller tempot och gör det du ber om bli då passiv i det du gör, sackar hon så gå på igen tills hon gör det du vill osv. När hon gör det du kräver så bli helt helt passiv. En tränare sa en gång till mig att hästar letar efter det gottaste i livet alltså harmoni. En del blir bekväma och lata medans andra springer ifrån arbetet. :angel:

*kl*

Gimlan
Allt du skriver känns väääldigt bekant :)
Försöker variera ridning/träningen med henne så mycket som möjligt, rida på banan (fd travbana inte padock), rida ut i byn, rida t skogen, gå som handhäst, ha handhäst brevid sig, olika markarbetningsövningar. Korta pass, inget traggel men kräver att hon ska lyssna när jag vill ngt, nogrann med att driva igenom de hjälper jag ger. Varierar övningar så mycket som min fantasi klarar :D allt för att hon inte ska börja fundera själv på vad hon tycker utan hon ska ha "uppgifter" hela tiden...

millan30_228
Håller helt med dig o det är så jag rider. Ger en hjälp o väntar på reaktion, uteblir den så på igen, ingen reaktion då ökar hjälperna tills jag får igenom det jag vill. Eftergift o MKT beröm. (kort beskrivet)

Men hopplösheten kommer av att på hennes "sämre dagar" så får man sååååå lite o får kämpa för allt. En enkel travfattning kan lätt bli hela dagens träningspass (tränar oftast inte mer än ca 30 min eller till jag fått igenom det jag vill).

Exempel
Ger man "trav-hjälper", ingen reaktion, förstärker trav-hjälper, hästen ökar skritten något, förstärker trav-hjälper, hästen tar ett par travsteg men försöker sakta av, mer trav-hjälper, hästen travar men "går m bromsen i". (allt sker naturligtvis direkt, det går inte 5 min mellan ovan händelser)
Hela träningspasset "går åt" till att få ovillig pålla till att fatta trav o hålla traven tills jag säger till att hon sak sakta av...slutar oftast efter jag fått igenom 2 fattningar jag är nöjd med.

Kan säga att det saaaaaaakta, saaaaaakta blir bättre men vet inte om jag är för otålig eller girig men tycker att polletten borde trilla ner någon gång så man kan fortsätta jobba vidare med henne o inte fortfarande traggla basic...

Kan tilläggas att hennes mamma är precis tvärtom. Världens arbetsnarkoman, oerhört känslig, kan slå knut på sig själv för att försöka förstå vad man vill o ääääälskar att springa......hade man kunnat balansera de två hade jag haft 2 goa framåt hästar m finfin arbetsvilja :p

Har du funderat på om det finns några samband när hon segar ihop? Min dam, som kan tyckas bestämd och okänslig i vissa lägen är eg en känslig och lite osäker häst. Är jag minsta ur form så reagerar hon på det, var fö min tränare som uppmärksammade det.
Min kräver också en tydlig ledare och hon måste tilltättavisas ordentligt. På henne är det röstkommandon som går bäst hem.

Hmm, är du säker på att vi inte har samma häst? :D

Tänkte börja föra en ridjournal för att lättare kunna se ev samband eftersom jag inte i dagsläget kan hitta några (men det finns säkert).

Din sista rad stämmer precis in på min donna. Använder röstkomandon för alla gångarter, samling och ökningar. Utan dem hade jag fått "ridskoleponny-rida" henne (ursäkta generaliseringen men tror de flesta förstår ironin) för att få någon som helst reaktion när hon är på det humöret. :crazy:

Vilken stam har ditt sto?

Hon kanske vill komma å springa i Hyltarp nån dag?? Sitter sjlv på en häst som verkligen dog innan när man började komma åt henne men nu bjuder hon bra. Kanske kan smitta av sig på din donna?? :) Hade vart kul, länge sen vi red ihop! ;)

åh, det hade varit superkul, hon brukar bli väääldans piggelin på nya ställen men har ju tyvärr ingen egen transport ju så kan bli lite bökigt...funderar o återkommer...

Hmm, är du säker på att vi inte har samma häst? :D

Tänkte börja föra en ridjournal för att lättare kunna se ev samband eftersom jag inte i dagsläget kan hitta några (men det finns säkert).

Din sista rad stämmer precis in på min donna. Använder röstkomandon för alla gångarter, samling och ökningar. Utan dem hade jag fått "ridskoleponny-rida" henne (ursäkta generaliseringen men tror de flesta förstår ironin) för att få någon som helst reaktion när hon är på det humöret. :crazy:

Vilken stam har ditt sto?

Orriblod och Kolkousi (stavning :P) finns i henne, i närmaste ledet inget superkänt. Orriblodet har jag hört kan ha den effekten och kanske även Kolkousi kan ha den effekten...

Jag har även börjat rida henne lite mer än varannan dag istället för varje och det har gjort att hon är jämnare i ridningen. Inget jag alls önskar men... det fungerar iaf.

*kl*

Är såååå glad! Min lilla häst börjar faktist tänka framåt! Har gjort så att jag ridit varannan dag (så långt det varit praktiskt möjligt) och börjat med att vara ööööövertydlig med start o stopp. Krävt en reaktion och gett massor med beröm vid minsta lilla antydan till att hon tänker framåt.:idea:

Nu har hon varit riktig piggelin de sista 3 gångerna! Igår när vi red ut med sällskap var det hon som bad om att öka gångarter nästan konstant (mycket beröm!!!) och pigg på väg ut, när vi sedan vände hemåt så var hon lugnare plus att hon tyckte att vi skulle fortsätta in på varje avtagsväg för att inte rida raka vägen hem. Hon har gjort en helomvändning med andra ord, precis tvärtom mot hur hon var innan...:love::love::love:

Och nu när det finns lite energi att jobba med så har både traven och tölten blivit bättre! Traven är nu den gångart som funkar bäst, spänner hon sig så går det lätt att få henne mjuk igen genom att ställa/böja henne lite och hon är helt ren i takten från kort till mellantempo.

Tölten är fortfarande lite spänd men vi övar mycker övergångar skritt-tölt tölt-skritt.... hon är mjuk i munnen men orkar inte stoppa in rumpan och höja manken.
Galoppen fungerar bäst på röst-kommando men att öva riktiga fattningar väntar jag med till vi har tillgång till paddock (och passen finns absolut men den väntar vi med tills hela hästen är mycket mer balanserad och musklad).

Så nu behöver jag massor med tips från alla duktiga Bukefalister på övningar för att stärka tölten. Vilka övningar är bäst för att hon ska orka vinkla bäckenet, stoppa in rumpan o höja manken?!? :bump:

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 359
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar