Födda: 2006

nett

Trådstartare
Hur går det för era -06:or?:laugh: Hur långt har ni kommit, vad har ni för planer för dem?

/Jeanette

Senast ändrad:
Sv: Födda: 2006

Min 06a står väl förankrad ute i hagen:laugh:. Där kommer att att stå (ja fast i nån annan hage i sommar beroende på bla bete) i alla fall fram till i oktober, då kanske jag gör honom sadelvan och longerar lite beroende på hur han ser ut. Han kommer nog att bli rejält stor och ser väldigt "unghästig" ut så vi får väl se vad sommaren kan göra för honom.

Min sötnos kommer hem i oktober då jag tänkte jobba lite smått med honom. Tänkte försöka vara klar till jullovets slut- det skulle vara skönt att gå ut tvåan utan Draumur på halsen. Sedan till sommaren fortsätta jobba med honom.
Eventuellt att han skickas till någon, på inridning, vi får se. Han verkar så lyhörd att jag vill prova själv, någon gång ska ju vara den första...

Han är så liten att jag funderar på att låta honom vara ett litet tag till, ev bara börja hantera i oktober. Får se hur han ser ut i kroppen;)

Tillägg:
Han har gått på bete större delen av sitt liv, i princip bara hanterad vid importen, verkning osv.

Min 06:a, valack efter Mjölnir, går till stor del ute ihagen och röjer med sin bästa vänn minishettishingsten Pontus. Den är ett år äldre men de leker väldigt bra ihop.

Trölli har haft sadel o träns på sig utan några som helst bekymmer. Vi är ute och går emellanåt och jag har även börjat tömköra honom en del. Selen är inga bekymmer, men att svänga är lite klurigt ännu.

Löslongerar honom i rundcorallen ibland och kör lite join-up (?) och han lyssnar jättebra.

Det är väl det vi gör just nu. Långt ifrån varje dag, snarare någon gång i veckan ungefär, ibland knappt det. Det märks tydligt att han tycker det är jätteroligt att göra saker.

Han har vuxit en del i vinter. Man ser att han höjer sig än bak, än fram vilket är bra... han är nog inte mer än ca 133 cm som det är nu..

Min "lilla" Lilja är jag ute med ungefär en gång i veckan. Resten springer hon omkring med de andra i hagen o busar. Nu fäller hon som bara den så jag har inne henne två gånger till i veckan och borstar av lite päls...

När vi är ute går vi antingen ut på en promenad eller går bort till paddocken så hon får springa av sig lite, hon är alltid fruktansvärt pigg och när jag väl släpper henne hoppar, bockar och sparkar hon som bara den.... phu

men iaf, honär van att ha träns på sig. har börjat öva att svänga med tyglarna (med repgrimma under så att tyglarna sitter fast i repgrimman genom bettringarna då slipper bettet åka genom hela munnen när vi svänger...)
hon förstår ganska bra nu :)
i helgen satte jag på en tömkörningsgjor för första gången, hon brydde sig ingenting. inte ens när jag spände den. duktig häst :)

och hon är stor, 142cm i okober/november förra året... nu vågar jag inte gissa, hon är så stor så stor... ojoj, o jag som är så liten!

25062082.jpg
[/url][/IMG]

Här är mina två -06-or. Det är två ston och föddes med ett dygns mellanrum. De är båda efter Ísar. De ska eventuellt betäckas med Askur från Håkansgården i sommar.

25596620.jpg

Auðna
25596633.jpg

Vikings Tölva

Min Styggur har gått på Öland sen han var 6 månader, men kom hem med storebror i höstas. De har gått själva i en stor hage i vinter och jag har inte gjort ett skal med någon av dem. Lite dåligt av mig.

Styggur har mycket respekt för människor, men är ändå nyfiken och kommer fram. Är man lite tålmodig får man fånga honom och då är det inga problem att leda, verka osv. Han är inte hingstig för 5 öre och jag vet inte om jag vill kastrera honom. Han är väl inget riktigt hingstämne, men kan nog bli en fin tävlingshäst och det är det lite mer show i en hingst. Men jag vet inte kulorna kanske ryker till våren när hormonerna kommer igång.

Han är nog ca 133 cm nu, tror inte han växer jättemycket till, landar nog på 135-137 ungefär. Men det är ju mest gissningar. Han är så söt för han har man på båda sidor:p

DSC_5136.JPG

DSC_5252.JPG

Jag ligger lite risigt till med jobb för tillfället, men jag får inte lov att sälja honom för mamma så jag får väl rota djupare i tradera-lådan.

Min lille pojk är runt 135 i mkh än. Hoppas han växer på sig lite till.
Han har stått på flock hela sitt liv och gör det än. Tar in han lite då och då och vänjer han vid mer och mer. Det går kanonbra.
Han har haft träns/bett på sig. Även ett fleecetäcke ( som var myycket läskigt, han blev ju BLÅ ) phu
Han är innte heller hingstig för fem öre, så han får fortsätta vara hingst ett tag till. Han är myyycket lyhört och lyssnar för minsta
vink.
Får se hur han ser ut i vår, annars är nog tanken att mönstra honom.

63147_1234189786.jpg

52905_1234219539.jpg

88496_1234343814.jpg

Hur höga är era bäbisar?

Vad fina alla era småttingar är! :D

Såhär såg min prinsessa ut för några månader sen. Hon vill aldrig stå still och bli fotad utan hon vill helst krypa in i kameran. Kanske en linslus tro? :angel:

Vaena från Fors, e: Mökkur frá Varmalaek och u: mitt sto Vera frá Södulsholti:love:

26148327.jpg

tessinino- Jag ser tyvärr inte dina bilder. :(

Senast ändrad:

Vindfaxi från Trädgårdsnäset
e: Oskasteinn frá Oddholi

Står i hingstflock och har så gjort sedan han var 8-9 mån. Vi håller för fullt på att fundera över vem som skall rida in honom. Han skall få en liten chans att vara hingst.... Tror dock det blir kastrering om kanske ngt år.

IMG_1796.jpg

vindfxi.jpg

Fáni från Kalvsvik, bilder från nu i februari. u Embla från Kalvsvik, uu Gletta från Kalvsvik. e Tháttur frá Arnarholi. Ska sparas som hingst tills vidare.

i helgen hängde jag lite på Lilja... ställde mig på en pall o hängde över ryggen lite, hon brydde sig ingenting :):)

Vad stora och välväxta era 06:or ser ut.. :love:

Min är nog lite "sen" i sin utveckling, sista kulan kom ner först i somras, kastrerade i november då jag inte har möjlighet att hålla hingst, men han var heller inte det minsta hingstig.

Oliver från Tavelsjö
e: Gaukur fra Innriskeljabrekku(stavning?)

Han ser fortfarande ut som en valp kan jag tycka, växer i ryck helt tydligt. Stallägaren tycker han ser lovande ut, kanonfina gångarter, tror han är fyrgångare.

Vi har markarbetat lite, flytta för tryck och att jag pekar vart han ska gå. Halvtömkört där jag går typ vid rumpan och dirigerar vart han ska gå, med grimma och ett grimskaft bara.
Lutar mig då och då över honom, småhänger lite, klättrar upp på stenar så jag är högt över honom.
Tränat att starta i trav på kommando och springa jämte mig (jättesuperbusig blir man då :love:)
Och i söndags var han med som handhäst för första gången och skötte sig som om han aldrig gjort annat :love: Travade och galopperade tom lite då det gick så bra. Skuggi är tålmodig och blir inte arg då lilla Oliver i vild förtjusning biter honom i halsen och i ansiktet medan vi springer :love::crazy:

När vi får lite bättre underlag ska jag börja tömköra och antagligen köra in honom också. Hade först tänkt sitta på honom innan sommaren för första gången, men det blir nog efter sommaren istället, han ser så päcklig ut ännu :crazy:

Jag ska rida in honom själv med hjälp av tränare förståss, kanske behöver jag lite mer hjälp vid töltsättning, men det får vi väl se.
Om han ser fin ut i vår ska jag nog ta med honom till unghästmönstring, kanske kan ge mamma och mormor lite bättre blup :idea:

Tack för kommentarerna :)

När det gäller hantering så är Fáni ledvan, man kan ta av och på grimma utan problem. Han är också lätt att verka och lyfter snällt på benen när man ber.

Han är bra att hantera, vänlig och uppmärksam och flyttar undan lätt när man ber, så det behövs inte någon direkt träning. Han kan det som behövs för närvarande.

Senast ändrad:

Jag har ju också en Fáni född 06!

Så här såg han ut i vårsolen igår!
DSC_0057.jpg
[/IMG]
DSC_0079.jpg
[/IMG]

Herregud så fin han var! Det där är absolut min typ av häst! Det är något speciellt med bruna hästar... =)

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 359
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar