Födda: 2006

Sv: Födda: 2006

KL

Laufi 2,5 år har växt mycket under vintern. Det är svårt att mäta men uppskattningsvis runt 1,40. Brorsan är ett år äldre och är 1,47. :D

Han har haft på sig allt från höpåsar, prassliga sopsäckar, filtar, plädar och täckesgjordar. Han lyfter snällt alla ben och kan stå uppbunden så länge som det behövs utan att trilskas. Han är känslig och lyssnar till rösten. Han har varit väldigt försiktig av sig så än så länge har vi inte promenerat mer än från hage-> paddock och sådär. Men nu börjar jag känna att om fjordpappa följer med så går det nog bra. (:

Han går på lösdrift i stor naturhage tillsammans med sin familj bestående av pappa fjordhäst och sedan två lekshettisar. Han ska bara få vara denna sommar, till hösten ska vi markarbeta några korta pass och sedan vila resten av vintern. Till våren mer markarbete och fler målsättningar. Han kommer få all tid i världen till inridningen.

27175120.jpg

Har jobbat lite med min Fasi - han hade lite egna åsikter om huruvida saker och ting skall vara ;) Kastrerad i januari. Trygg och lättsam. Var rädd om huvudet så har först fått på grimma och hanterat honom allmänt, gått ut och gått och sett sig omkring, satt på sadel o träns. Gör lite smått då och då när humöret faller på.

Vindfaxi från Trädgårdsnäset
e: Oskasteinn frá Oddholi

Står i hingstflock och har så gjort sedan han var 8-9 mån. Vi håller för fullt på att fundera över vem som skall rida in honom. Han skall få en liten chans att vara hingst.... Tror dock det blir kastrering om kanske ngt år.

IMG_1796.jpg

vindfxi.jpg

Nej vad roligt då är din häst farbror till min
27120187.jpg

min 1,5åring är efter Grasteinn fra Grafarkoti som är efter Oskasteinn.
Fin din hingst var.

Min lilla Oliver arbetar jag lite från marken då och då, tränar honom enligt PNH så han kan lite mönster. När vi är ute och promenerar har jag börjat gå längre och längre bak så att jag tillslut "tömkör" med en lina. Kan både skritta och trava så.
Stannar fint på kommando, startar i snygg trav på kommando, flyttar sig i sidled bra för det mesta ;)
Han är fortfarande ganska fegis ute och blir lätt småskrämd, därför brukar vi ha med någon trygg förebild också.
Han har börjat följa med som handhäst, har gått fint, men sexåringen som jag rider tycker att det är lite jobbigt med så mycket krångel och ansvar ;)
Kan dock köra alla gångarterna om vi tar det lugnt.

Hade velat köra in honom i sommar, får se hur det går, han känns som sagt ännu för skvättig när man är ute själv, så vi tränar väl vidare på det först och främst.

Han lastar sig själv nästan jämt, ibland vill han bara inte åka själv men om kompisen går in först så hänger han på :love:

Här är några bilder från april, jämfört med era ser han fortfarande lite underutvecklad ut tycker jag. Men för min del får han gärna växa långsamt, jag inbillar mig att det blir bättre då.. :p

Sleipnir??
090406_oliver_baldur0003.jpg

090406_oliver_baldur0005.jpg

kl

Nu är det bestämt! I alla fall funderat på... Draumur blir mitt projektarbete i skolan.
Vad är det man kan undersöka? Han är i princip ohanterad, bara verkad i flock. Ledd max två gånger de senaste åren.
Åkte från island som föl.
Tänkte se om jag kan låna en pulsmätare från ex travstallet regelbundet.
Ev beteende bland människor.

Mer?

Nu ska vi se om jag fixar det tekniska...
http://www.pixbox.se/alb_show_id1073548_page0.html

Bilder från i början av maj på min 06:a. Hon går på bete vid Drakamöllan.

Kommentera gärna, speciellt vilken färg hon kan tänkas ha. Gulsvart har många sagt men hon har mycket solblekt "vinterull" kvar på bilderna. Annars är hon mörkare (under man och vid svansen) Typiska blacköron, ål, mörkare på ben och huvud, ljus päls vid kastanjerna och ljust i ögonen åt det blåa hållet som typ "föl ögon". pappa brunblack och mamma skimmel född??. hon är ganska stickelhårig, syns lite på bogen på huvudbilderna, kan det vara så att hon är skimmel, borde hon inte skimmla vid ögon och ljumskar då?

Och så klart är hon världens finaste enligt mig! :love:

//Sara

Tycker hon ser ut som min skuggi, han är mörkbrunblack enligt pappren. Han blir också ganska gulröd i slutet på pälssäsongen, innan fällningen är klar.
Min Oliver(-06) var också ganska stickelhårig förra vintern, men det är borta nu, så jag tror inte din håller på att skimla av, är nu lite typ unghäst päls bara.
Fin :love:

Dags för lite sommarbilder på hästarna som hunnit fylla 3 år! Jag har börjat pillar runt lite med Styggur, binda upp mer regelbundet och rykta. Ska vänja vid träns och börja gå promenader härnäst och sedan sadel om ett par månader och lite markarbete så han är redo för uppsittning efter jul, är planen i alla fall. Om han nu inte blir såld förstås, men det verkar inte vimla av folk som vill köpa unghingst just nu. Jag är såååå ledsen för det:angel:

DSC_6775.jpg

DSC_6860.jpg

DSC_6765.jpg

:eek::love::love::love::love:

Om det inte vore för min brist på pengar så hade han utan tvekan fått flytta hem till mig !
Vad är det för stam ?

Det är gamla Jörp som är mamma till den här killen, hon är efter Verdandi frá Gullberastöðum, gammal gubbe, bedömd 1984 ext 8,09 rid 8,22 tot 8,15 (Verdandi alltså). Pappa till Styggur är Hrimfaxi frá Hvanneyri, och vad kan jag säga, jag kommer definitivt att köra fler ston till honom. Men just nu är inte några småttningar planerade.

Han ska bli min snygga tävlingshäst framöver har jag tänkt, eller hade tänkt, jag har haft problem med "riktigt" jobb under vintern och gått stadigt back varenda månad, och så kan man ju inte ha det i längden. Vi får se vad som händer, hade honom ute som ettåring också, men då ångrade jag mig, finns risk att jag gör det den här gången med. Han är så go, nu när han går hemma så kommer han fram till staketet och gnäggar så fort vi visar oss ute. Men han är inte så gosig, vill bara titta och hälsa inte kramas, men vi övar på det också;)

Hejsan.
Jag har också en -06:a. Mimir från Vena heter han och är efter u: Sóley från Åsen ue: Glóblesi frá Saudárkróki e: Godi frá Áudsholthjaleigu
Vi har varit ute och gått och även haft loksele på han ett par gånger. Gått bakom med tömmar i grimman (kan inte riktigt kalla detta för tömkörning men en början =)), stått uppbunden och blivit borstad, haft träns.
Visad en gång på inoff visning och fått en bra bedömning.

26640444.jpg

Mimir sommaren -08

26640450.jpg

Mimir sommaren -08

28068613.jpg

Mimir sommaren -09

Bara tre år gammal?! :eek:
Han är jättefin! Jag visste inte att Hrimfaxi gav så snygga bebisar ;)

/Anna

Ursnygg :love::d Säger som Michis.. om man bara haft råd att hålla en till..
Vad hårfagra era är :( min äldsta häst har en sån där pufflugg bara, och nu ser det ut som att Oliver inte blir bättre behårad han heller... :cry: Islandskorsningen är banne mig mer hårfager :devil:

Fin :love:
Vad otroligt välväxt och bullig han såg ut redan förra sommaren?? Ser häääärlig ut!

Jag inser att jag gjorde fel och lyssnade på stallägaren vad gällde hans utfodring i vinter... han är bara alldeles för smal :(

Jo, jag gick ju inte här för att berätta vad duktig han varit!
Har ju inte jobbat med honom alls mycket pga olika saker. I midsommar hade vi lite träningscamp på semestern och tog ett par pass på ridbanan.
Bland annat kan han nu backa rakt bakåt om jag höjer pekfingret och vickar på det, oavsett var jag står, bredvid eller bakom honom :D och det lärde han sig på bara några minuter. Tycker han är sagolikt läraktig. Vad roligt det är med unghästar! Kommer aldrig köpa en vuxen igen.

Senast ändrad:

Bland annat kan han nu backa rakt bakåt om jag höjer pekfingret och vickar på det, oavsett var jag står, bredvid eller bakom honom :D och det lärde han sig på bara några minuter. Tycker han är sagolikt läraktig. Vad roligt det är med unghästar! Kommer aldrig köpa en vuxen igen.

Det har jag börjat med nu på Fasi, dock är det svårt få koncentrationen så pass länge, jobbar kort o koncentrerat själv, ögonkontakt en kort stund sedan vänder han sig bort. Små steg blir det, försöker öka min energi så jag blir intressantare än omgivningen.

Ja, ibland är det svårt att få deras fulla uppmärksamhet.
Jag fick ett tips att placera ut äppelbitar runt ridbanan, på staketet i olika höjder, på koner och andra hinder. Och sedan skulle jag skicka och dirigera honom till de olika godisarna.
Du må tro han vart uppmärksam när han insåg att vart än matte pekade så fanns det godis :idea: sedan kan man göra så ibland för att förstärka att ibland är det fortfarande så att matte hittar godis på staketet :p

Nu tycker jag att han håller fokus på mig ganska bra, men man får ju variera sig hela tiden så man inte blir trist.

Jag bara njuter av de här två hästarna som vi haft från start, det är SÅ kul att få lära dem från början :love: jag förstår att folk vill ha det som sitt jobb...

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 568
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 296
Senast: Googlarn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 386
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar