Föda hemma eller hos uppfödaren

Sv: Föda hemma eller hos uppfödaren

Jag har en tik med bibehållen avelsrätt (1 kull).
Min uppfödare gör så att antingen kör jag tiken till hanen för parning eller så hämtar hon upp henne och kör henne till parning. Därefter får jag hem henne igen till dom sista två veckorna i dräktigheten då hon flyttar till uppfödaren.
Där bor hon två sista veckorna, valpar och sen sköter om sin valpar och får sen åka hem till mig igen när valparna är 8 veckor.

Ok. Då är ju vårt avtal mest lik halvfoder avtalet. Men är det några andra skillnader mellan det gamla avtalet och det nya?

Mest likt? De avtal som talats om i tråden är de som SKK anslutna uppfödare SKA använda. Det är som medlem i SKK inte ok att "snickra" avtal själv. Du har köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt och fodervärd. Ett av dessa ska användas.

Mest likt? De avtal som talats om i tråden är de som SKK anslutna uppfödare SKA använda. Det är som medlem i SKK inte ok att "snickra"1avtal själv. Du har köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt och fodervärd. Ett av dessa ska användas.

Ja alltså vårt avtal som vi ska använda ÄR ett Skk avtal. Och det ÄR köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Jag jämförde vårt avtal då någon beskrev ett avtal som gäller 1 kull och ett som gäller 2 kullar. Alltså halvfoder och foder. Men skit samma. Min egentliga fråga är bara exakt vad som gäller enligt avtal. Jag har varit inne på skk sida och läst men måste ha missat ganska mkt, typ bara läst första sidan verkar det som. Kollade på sidan på mobilen och den gör vissa internetsidor knas.

Mest likt? De avtal som talats om i tråden är de som SKK anslutna uppfödare SKA använda. Det är som medlem i SKK inte ok att "snickra" avtal själv. Du har köpeavtal, köpeavtal med bibehållen avelsrätt och fodervärd. Ett av dessa ska användas.

Ja vi har pratat om avtal som ska följas och även gamla avtal som inte ska följas längre. Det blir lite krångligt för mig att hänga med när folk börjar prata om halvfoder/foder då detta inte gäller oss. Det finns likheter verkar det som, det blir lite mkt bara att hålla reda på och gör det kanske inte lättare att bena ut vad som gäller när man pratar om flera olika avtal.

KL..

Om folk kunde sluta att använda ordet halvfodervärd, så kanske alla missuppfattningar skulle sluta.
Är flera år sedan det fanns halvfoder och ändå envisas folk att skriva/säga det.

Föresten hur blir det om tiken skulle visa sig vara olämplig att avla på, är man på något vis ersättningsskyldig till uppfödaren för kullen som då inte kan tas? Jag tänker då på patella luxation eller anmärkning på ögonlysningen.

Jag har en tik som hade bibehållen avelsrätt, men hon blev allergisk och var inte lämplig att använda i avel. Jag behövde inte betala.

Det är ju en risk uppfödaren tar.

Jag har en tik som hade bibehållen avelsrätt, men hon blev allergisk och var inte lämplig att använda i avel. Jag behövde inte betala.

Det är ju en risk uppfödaren tar.

Vad bra! Inte att hon blev allergisk förståss..

KL..

Om folk kunde sluta att använda ordet halvfodervärd, så kanske alla missuppfattningar skulle sluta.
Är flera år sedan det fanns halvfoder och ändå envisas folk att skriva/säga det.

Ja tack! Det är svårt nog ändå;)

Om du läser vad jag skriver finns tre avtal och alla tre varianterna gäller men det som gäller är olika för de olika avtalen
Köpeavtal
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt
Fodervärdsavtal

Sedan kan parterna avtala om en del i de olika avtalen tex detta med meritering.

Tycker du ska gå igenom detta med uppfödaren NOGA innan du bestämmer dig. Det känns som att du har många frågor och att det kan bli problem om ni inte reder ut detta NU och inte när det dags för meritering/ parning

Om du läser vad jag skriver finns tre avtal och alla tre varianterna gäller men det som gäller är olika för de olika avtalen
Köpeavtal
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt
Fodervärdsavtal

Sedan kan parterna avtala om en del i de olika avtalen tex detta med meritering.

Tycker du ska gå igenom detta med uppfödaren NOGA innan du bestämmer dig. Det känns som att du har många frågor och att det kan bli problem om ni inte reder ut detta NU och inte när det dags för meritering/ parning

Ja jag ska reda ut det och detta var ett första steg. Det är ett tag kvar tills vi ska skriva papper så jag hinner. Men jag vill ju kolla upp det utan att fråga uppfödaren först, denna är ju inte helt opartisk i frågan. Så jag vet vad som gäller innan jag pratar med ägaren. Tänker att det känns bättre för uppfödaren om hon märker att jag läst på också:)

Och som sagt jag har inte tänkt skriva på något jag inte har koll på. Men tack för tipset.

Jag var inne på skk's hemsida nu igen, men det verkar inte som att man kan läsa avtalen om man inte är medlem. Är väl en säkerhetsåtgärd för att obehöriga inte ska kunna använda deras avtal. Jag bad uppfödaren maila avtalet till mig så slipper jag sitta och läsa igenom hela samma dag som jag ska hämta henne:)

Jag var inne på skk's hemsida nu igen, men det verkar inte som att man kan läsa avtalen om man inte är medlem. Är väl en säkerhetsåtgärd för att obehöriga inte ska kunna använda deras avtal. Jag bad uppfödaren maila avtalet till mig så slipper jag sitta och läsa igenom hela samma dag som jag ska hämta henne:)

Smart:up:

Om ni kommunicerar även via mail så tänk på att spara mailen till senare, bra att kunna gå tillbaks och kika vad som egentligen beslutades.

Japp tänkte jag med..Men nu verkar det vara så dumt att man inte kan ladda ner det utan måste beställa hem upptäckte uppfödaren. Men det är ett papper så hon så jag får väl läsa igenom det när vi hämtar henne helt enkelt.

KL..

Hihi. Jag blev tipsad om en kastrerad tik vars uppfödare sökte fodervärd till. Den du! Fast ordvalet kan ju ha blivit omformulerat på ryktets väg, vad vet jag. :D

Japp tänkte jag med..Men nu verkar det vara så dumt att man inte kan ladda ner det utan måste beställa hem upptäckte uppfödaren. Men det är ett papper så hon så jag får väl läsa igenom det när vi hämtar henne helt enkelt.

Om det är en valp från en valpkull man fött upp så får man med ett papper ihop med stamtavlorna,på det pappret finns en kod,då kan man gå in o ladda ner allt,köpeavtal,vet.bes papper mm.

Hihi. Jag blev tipsad om en kastrerad tik vars uppfödare sökte fodervärd till. Den du! Fast ordvalet kan ju ha blivit omformulerat på ryktets väg, vad vet jag. :D

Å vad är galet i det?

Att vara fodervärd betyder ju bara att man har hand om ett djur som man inte äger.
Bara för att hunden är kastrerad betyder det ju inte att man vill sälja den men den kan ändå behöva ett annat hem.
Som ägare har man ju alltid det slutgiltiga ansvaret och bestämmanderätten och vill man behålla dem rättigheterna men inte vill/kan hålla djuret själv är ju fodervärd en toppenlösning.

Inte i hundvärlden, där innebär fodervärdsavtal något annat - nämligen såld med bibehållen avelsrätt. Svårt att avla på kastrater;)

Om det är en valp från en valpkull man fött upp så får man med ett papper ihop med stamtavlorna,på det pappret finns en kod,då kan man gå in o ladda ner allt,köpeavtal,vet.bes papper mm.

Ok vad bra, tack! Det ska jag säga till uppfödaren.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag bor varannan vecka hos mina föräldrar, alltså har skilda föreldrar. På min mammas vecka så brukar jag va hos pappa typ 2-3 gånger...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Nahar
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 516
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 298
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst