Föda hemma eller hos uppfödaren

Sv: Föda hemma eller hos uppfödaren

Citerat från jordbruksverket gäller eftersom det är svensk lag dvs djurskyddslagen som är citerad.

Just dessa frågor du nu har är vanliga vid bibehållen avelsrätt och vid fodervärdsavtal. Ta inte detta personligt med som uppfödare hade jag varit mycket tacksam om frågorna kom före avtalsskrivning - det hade förebyggt många konflikter och problem senare.

Ja visst det är bättre att ta det innan, jag är inte heller bekväm med att skriva på något jag inte vet. Men även om man kommer överens när hunden är valp behöver ju inte det betyda att man är det sen, folk kan ju ändra sig. Därför vill jag veta precis hur det ska vara enligt skk för OM man inte skulle komma överens sen så har man alltid det. Jag har ingen anledning att tro att vi inte kommer vara överens, jag vill bara ha koll.

Dessutom vill jag ha ett skydd emot uppfödaren "rätt" att "ta" hunden när denne behagar. Här man skaffat en hund så vill man ju ha den hos sig så länge det är rimligt utan att den blir onödigt stressad av miljöbytet samt blir krångligt med valpförmedling osv. Här mailat skk nu, ska bli spännande att se vad dom svarar:)

Om du vill ha full koll så köp hunden istället för att ta på "halvfoder".
Uppfödaren har rätt att ta hunden för hälsotester,utställning ,parning och 2-3v innan valpning + fram till minst 8v efter .

Uppfödaren har rätt att ta hunden för hälsotester,utställning ,parning och 2-3v innan valpning + fram till minst 8v efter .

Det är inte halvfoder. Köp med bibehållen avelsrätt..

Precis så tänker jag också. Det enda postitiva jag kan tänka mig med att tiken är hos uppfödaren är att den blir mer hemmastadd och mindre stressad vilket förståss är viktigt.

Hälsade du/ni på er tik något under tiden den var hos uppfödaren?

Vi var regelbundet med hunden hos uppfödaren både före och efter valparna, dels umgicks vi och sen skötte uppfödaren även trimning av päls och var hundvakt om vi skulle på semester osv så hunden var ju trygg i att "komma hem" till kenneln.
Hon var lika hemmastadd där som hemma hos oss, men det var en otroligt trygg tik också och sen tror jag att det spelar en stor roll att uppfödaren är väldigt trygg i sig själv och allt som har med valpning osv att göra så det liksom smittar av sig på hundarna att dem blir trygga där.

Jag fick även vara med vid valpning :love: (även om jag höll på att kräkas som ganska ung tonåring tyckte jag det var vidrigt med förlossningen) och fick hälsa på hunden medan hon hade sina små innan vi kunde ta hem henne igen.

Så för oss gick det väldigt smidigt och bra iaf, klart man saknar sin älskade hund när hon är borta och "mammar" men tiden rullar på ganska fort ändå..

Det är inte halvfoder. Köp med bibehållen avelsrätt..

Det finns inget som heter halvfoder längre, utan köpeavtal med bibehållen avtalsrätt är det som används numera

Genom att köpa en tik med bibehållen avtalsrätt, så är du skyldig att tala om när tiken löper så den som äger avelsrätten har möjlighet att kunna åka iväg och para tiken. Denne har även rätt att få ta hunden till dom hälsokontroller som ska göras inför parning och att ha tiken hos sig från två veckor före beräknad valpning till ca 8 veckor efter födseln.

Är man inte beredd att ställa upp på dom enkla reglerna, så bör man köpa en hund helt och fullt. Tycker man det är okej, så ska man ändå lusläsa avtalet så man är klart över allting innan man tar hem en sådan hund :)
En valp/hund säljs inte med bibehållen avtalsrätt för skojs skull utan för att kunna fortsätta ett förhoppningsvis värdefullt avelsarbete - så det är en lovande hund man får köpa.

Senast ändrad:

Ja och det är det avtalet vi ska ha. Alltså jag kommer äga hunden. Vad jag tolkar det som så äger jag hunden från början, även innan den fått en kull. Dock har ju uppfödaren rätt till en kul och rätt till tiken när det behövs för att kunna få fram en kull men inte mer än så.

Det är den gammla benämningen för köp med behålld avelsrätt,det var därför jag skrev "halvfoder"

Ok. Kag tycker det låter som att man inte äger hunden när man säger halvfoder eller fodervärld och så är det ju inte.

Skiljer sig inte de avtalet åt eller är det exakt samma?

Så här står det på SKKs avtal.

Säljaren ska tillse att hunden har ett fullgott försäkringsskydd under den tid då
säljaren disponerar hunden för parning och valpning.
Säljaren förbinder sig att inte överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan
än köparen.
Säljaren disponerar tiken vid parning högst 2 veckor, vid valpning högst 3
veckor före och upp till 10 veckor efter valpning.
Säljaren disponerar hanhunden i samband med parning så lång tid som är
erfoderlig för att få tik parad. Om denna tid överstiger 4 dagar, ska överlåtaren
särskilt underrätta fodervärden härom.
Säljaren disponerar även tik eller hanhund den tid som krävs för att utföra erforderliga
hälsoundersökningar, dvs sådana som krävs för registrering av valpkull.
Säljaren ska i god tid meddela köparen då tiken ska paras.
Köparen är skyldig att omedelbart vid varje löpnings början meddela detta till
säljaren.

"halvfoder" har säljaren bara rätt till 1 kull,fodervärd då äger man inte hunden (betalar inget för att få den) men säljaren ska ha 2 kullar sen övergår tiken till fodervärden.

Det finns inget som heter halvfoder längre, utan köpeavtal med bibehållen avtalsrätt är det som används numera

Genom att köpa en tik med bibehållen avtalsrätt, så är du skyldig att tala om när tiken löper så den som äger avelsrätten har möjlighet att kunna åka iväg och para tiken. Denne har även rätt att få ta hunden till dom hälsokontroller som ska göras inför parning och att ha tiken hos sig från två veckor före beräknad valpning till ca 8 veckor efter födseln.

Är man inte beredd att ställa upp på dom enkla reglerna, så bör man köpa en hund helt och fullt. Tycker man det är okej, så ska man ändå lusläsa avtalet så man är klart över allting innan man tar hem en sådan hund :)
En valp/hund säljs inte med bibehållen avtalsrätt för skojs skull utan för att kunna fortsätta ett förhoppningsvis värdefullt avelsarbete - så det är en lovande hund man får köpa.

Jag hoppas inte någon tolkat det som att jag ska försöka vara besvärlig mot uppfödaren på något vis. Jag vill dock ha stenkoll på exakt hur avtalet är och inte behöva rätta mig efter saker som jag inte behöver, eller saker som någon tror "att det är så". Jag litar inte på allt vad folk säger utan vill se med egna ögon exakt vad som gäller. Det är ju för att skydda alla:)

Jag har inga som helst problem med ovanstående scenario!

Jag vet att det är en lovande tik som verkar komma från en bra uppfödare och jag är tacksam för att vi ska få köpa henne och förr att uppfödaren verkar vettig och är jättetrevlig att ha att göra med:)

"halvfoder" har säljaren bara rätt till 1 kull,fodervärd då äger man inte hunden (betalar inget för att få den) men säljaren ska ha 2 kullar sen övergår tiken till fodervärden.

Ok. Då är ju vårt avtal mest lik halvfoder avtalet. Men är det några andra skillnader mellan det gamla avtalet och det nya?

Så här står det på SKKs avtal.

Säljaren ska tillse att hunden har ett fullgott försäkringsskydd under den tid då
säljaren disponerar hunden för parning och valpning.
Säljaren förbinder sig att inte överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan
än köparen.
Säljaren disponerar tiken vid parning högst 2 veckor, vid valpning högst 3
veckor före och upp till 10 veckor efter valpning.
Säljaren disponerar hanhunden i samband med parning så lång tid som är
erfoderlig för att få tik parad. Om denna tid överstiger 4 dagar, ska överlåtaren
särskilt underrätta fodervärden härom.
Säljaren disponerar även tik eller hanhund den tid som krävs för att utföra erforderliga
hälsoundersökningar, dvs sådana som krävs för registrering av valpkull.
Säljaren ska i god tid meddela köparen då tiken ska paras.
Köparen är skyldig att omedelbart vid varje löpnings början meddela detta till
säljaren.

Perfekt! Nu har jag stenkoll:) Tack!

Ok. Då är ju vårt avtal mest lik halvfoder avtalet. Men är det några andra skillnader mellan det gamla avtalet och det nya?

Det har väl egentligen inte ens funnits något "halvfoderavtal" utan det har använts fodervärdsavtal med tillägg tidigare, vilket inte är okej längre.

Det har väl egentligen intetill att funnits något "halvfoderavtal" utan det har använts fodervärdsavtal med tillägg tidigare, vilket inte är okej längre.

Ok. Så då har inte uppfödare anslutna til skk tillgång tillgång till de alternativet längre. Det är köeavtal med bibehållen avelsrätt eller ett vanligt köp?

Är du säker på det med utställning?

Vi var regelbundet med hunden hos uppfödaren både före och efter valparna, dels umgicks vi och sen skötte uppfödaren även trimning av päls och var hundvakt om vi skulle på semester osv så hunden var ju trygg i att "komma hem" till kenneln.
Hon var lika hemmastadd där som hemma hos oss, men det var en otroligt trygg tik också och sen tror jag att det spelar en stor roll att uppfödaren är väldigt trygg i sig själv och allt som har med valpning osv att göra så det liksom smittar av sig på hundarna att dem blir trygga där.

Jag fick även vara med vid valpning :love: (även om jag höll på att kräkas som ganska ung tonåring tyckte jag det var vidrigt med förlossningen) och fick hälsa på hunden medan hon hade sina små innan vi kunde ta hem henne igen.

Så för oss gick det väldigt smidigt och bra iaf, klart man saknar sin älskade hund när hon är borta och "mammar" men tiden rullar på ganska fort ändå..

Det låter som en optimal lösning i mina ögon:love:

Är du säker på det med utställning?

I avtalet står:
Säljaren ges rätten att vid max 3 tillfällen disponera hunden för meritering.
Säljaren har rätt att disponera hunden högst 2 dagar före utställning/prov/
tävling och högst 2 dagar därefter. Samtliga kostnader hänförliga till meriteringen
bekostas av säljaren.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag bor varannan vecka hos mina föräldrar, alltså har skilda föreldrar. På min mammas vecka så brukar jag va hos pappa typ 2-3 gånger...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Nahar
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 516
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 298
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst