Föda hemma eller hos uppfödaren

_Maria_

Trådstartare
Jag ska snart få hem en tik som säljs med bibehållen avelsrätt. Det jag undrar är att när (om hon är godkänd på patella och ögonlysning förståss) ska föda, ska hon vara hos mig som ägare eller hos uppfödaren? Vad jag förstått så mår både tik och valpar bäst av att vara där tiken känner sig hemma och detta bör ju rimligtvis vara hos oss där tiken bott större delen av sitt liv.
Om man inte kan komma överens med uppfödaren, vem bestämmer då? Ägaren va?:o

Sv: Föda hemma eller hos uppfödaren

De flesta uppfödare som jag känner tar hem tiken till sig för parning och sedan stannar den där tills valparna har fötts. Det är ju uppfödarens tid och pengar som investeras i aveln och jag vet få rutinerade uppfödare som överlåter det ansvaret till en kanske orutinerad fodervärd.

Kommer ni inte överens och har ett SKK-avtal så får du kontakta dem för råd och stöd. Inte komma överens är ju ett ganska vitt begrepp. Vad är det man inte ska komma överens om, var hunden ska vara vid valpning, meritering, träning mm mm?

De jag känner med den typen av avtal är väl medvetna om vad båda parters ansvar, skyldigheter och rättigheter är. Du kan läsa om avtalet på SKKs sida och kan även ringa deras juridiska avdelning med dina frågor.

Den som har avelsrätten har givetvis rätt att även ta hem hunden och låta den föda där. Känner du dig inte nöjd med det, så ska du inte ens tänka tanken på att köpa en hund med bibehållen avelsrätt - det är som att be om problem.

Att man senare kan komma överens med att kullen kan födas hos dig är en annan sak, men det är den med avelsrätten som bestämmer det. All kontakt med valpköpare, avtal, leverans osv ska skötas av den som är uppfödare av en kull och det kan således bli ganska jobbigt om man inte har valpkullen hemma.

Våran gamla tik åkte hem till uppfödaren en tid innan valpning och kom tillbaka när valparna var 10-12 veckor.

För mig känns det självklart att uppfödaren ska ha tiken när det är dags för valpning.

Det är jättehärligt med valpar, men också jättejobbigt.
Jag skulle inte vilja ha ansvaret för tik och valpar när det inte är mina egna.

De flesta uppfödare som jag känner tar hem tiken till sig för parning och sedan stannar den där tills valparna har fötts. Det är ju uppfödarens tid och pengar som investeras i aveln och jag vet få rutinerade uppfödare som överlåter det ansvaret till en kanske orutinerad fodervärd.

Kommer ni inte överens och har ett SKK-avtal så får du kontakta dem för råd och stöd. Inte komma överens är ju ett ganska vitt begrepp. Vad är det man inte ska komma överens om, var hunden ska vara vid valpning, meritering, träning mm mm?

De jag känner med den typen av avtal är väl medvetna om vad båda parters ansvar, skyldigheter och rättigheter är. Du kan läsa om avtalet på SKKs sida och kan även ringa deras juridiska avdelning med dina frågor.

Jag har läst det avtalet som ska gälla och det är inte fodervärdsavtalet utan köp med bibehållen avelsrätt. Ja jag kan förstå att uppfödaren vill göra så, dock är det ju inte helt ointressant för ägaren (jag) att valpningen osv går bra. Enligt kontrakt så har ju uppfödaren rätt till en kull (minst en levande valp vid 5 veckors ålder). Om det i värsta fall inte skulle gå bra och valpen/valparna dör så får man ju lämna ifrån sig sin hund igen vilket ju inte är så kul. Eller om något skulle gå fel med tiken så blir man ju som ägare högst påverkad.

Jag tror inte det ska bli några problem. Ägaren och jag bor med kanske 2 mil emellan oss och har hittills haft en mkt bra kontakt och kommunikation. Vi kommer säkert träffas lite då och då med hundarna och då blir det ju varken en helt ny plats eller helt nya människor för tiken. Om jag gissar så tror jag att uppfödaren har rätt att ha tiken hos sig både under parning, dräktighet, valpning och de kommande 8 veckorna.

Den som har avelsrätten har givetvis rätt att även ta hem hunden och låta den föda där. Känner du dig inte nöjd med det, så ska du inte ens tänka tanken på att köpa en hund med bibehållen avelsrätt - det är som att be om problem.

Att man senare kan komma överens med att kullen kan födas hos dig är en annan sak, men det är den med avelsrätten som bestämmer det. All kontakt med valpköpare, avtal, leverans osv ska skötas av den som är uppfödare av en kull och det kan således bli ganska jobbigt om man inte har valpkullen hemma.

Ja det blir nog väldigt jobbigt att ha valparna hemma när det är uppfödaren som ska ha hand om försäljningen. Om man inte är hemma på heltid förståss.

Våran gamla tik åkte hem till uppfödaren en tid innan valpning och kom tillbaka när valparna var 10-12 veckor.

För mig känns det självklart att uppfödaren ska ha tiken när det är dags för valpning.

Det är jättehärligt med valpar, men också jättejobbigt.
Jag skulle inte vilja ha ansvaret för tik och valpar när det inte är mina egna.

Det låter som en högst vettig lösning. Det jag kände som kan vara lite "onödigt" är att tiken är hos uppfödaren ända från parningen och sen tills valparna ska flytta. Alltså att man kanske kan ta hem tiken ett tag som ni gjorde. Kommer du ihåg hur lång tid innan valpning som hunden åkte tillbaka till uppfödaren?

Kommer du ihåg hur lång tid innan valpning som hunden åkte tillbaka till uppfödaren?

Från Jordbruksverket:

En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.

Föresten hur blir det om tiken skulle visa sig vara olämplig att avla på, är man på något vis ersättningsskyldig till uppfödaren för kullen som då inte kan tas? Jag tänker då på patella luxation eller anmärkning på ögonlysningen.

Om tiken skulle visa sig att hon inte är avelsduglig så behöver du inte ersätta uppfödaren för någonting. Antingen väntar ni helt enkelt tills tiken är 5 år då hon automatiskt övergår i din ägo oavsett om hon fått valpar eller ej, eller så kan uppfödaren välja att skriva över tiken på dig direkt.
Men du ska absolut inte betala om uppfödaren väljer att slopa tiken ur aveln. Det blir uppfödarens förlust.

Tiken brukar normalt sett flytta till uppfödaren ca 2 veckor innan beräknad valpning och stannar sen såklart hos uppfödaren tills dess att valparna är leveransklara vid 8 veckor.

Om tiken skulle visa sig att hon inte är avelsduglig så behöver du inte ersätta uppfödaren för någonting. Antingen väntar ni helt enkelt tills tiken är 5 år då hon automatiskt övergår i din ägo oavsett om hon fått valpar eller ej, eller så kan uppfödaren välja att skriva över tiken på dig direkt.
Men du ska absolut inte betala om uppfödaren väljer att slopa tiken ur aveln. Det blir uppfödarens förlust.

Men vänta nu, tiken är väl min redan om jag KÖPER henne med bibehållen avelsrätt? Det är väl inte uppfödarens hund då?

Ok men det låter ju vettigt det där om tiken inte skulle vara avelsduglig så har man som ägare inte skyldighet att ersätta uppfödaren.

Tiken brukar normalt sett flytta till uppfödaren ca 2 veckor innan beräknad valpning och stannar sen såklart hos uppfödaren tills dess att valparna är leveransklara vid 8 veckor.

Ok. Det är kanske lika bra att ringa skk och fråga vad som gäller enligt dom, sen hur man resonerar med uppfödaren är ju en annan sak. Men det kan ju vara bra att veta exakt vad som gäller enligt skk.

Tycker du tar upp det här med uppfödaren redan nu så ni har allt klart, gärna på papper.

Våran tik kommer åka till uppfödaren när hon löper, bli parad där och sen komma hem när valparna är leveransklara.

Det låter som en högst vettig lösning. Det jag kände som kan vara lite "onödigt" är att tiken är hos uppfödaren ända från parningen och sen tills valparna ska flytta. Alltså att man kanske kan ta hem tiken ett tag som ni gjorde. Kommer du ihåg hur lång tid innan valpning som hunden åkte tillbaka till uppfödaren?

Ja varför ska tiken bo hos uppfödaren bara för att hon är parad?
Det kanske inte blir något ändå ju...

Nu var det många år sen men jag tror vi lämnade henne ca 2 veckor innan beräknad valpning.

Jag tycker att det upplägget fungerade väldigt bra iaf och vi bodde inte heller så många mil från uppfödaren så det var inget problem att köra tiken heller.

Tycker du tar upp det här med uppfödaren redan nu så ni har allt klart, gärna på papper.

Våran tik kommer åka till uppfödaren när hon löper, bli parad där och sen komma hem när valparna är leveransklara.

Naturligtvis ska man prata om det med uppfödaren men jag vill veta vad som gäller på pappret och inte lita på vad man muntligt kommit överens om. Det har ju hänt förr att folk ändrar sig.

Ja varför ska tiken bo hos uppfödaren bara för att hon är parad?
Det kanske inte blir något ändå ju...

Nu var det många år sen men jag tror vi lämnade henne ca 2 veckor innan beräknad valpning.

Jag tycker att det upplägget fungerade väldigt bra iaf och vi bodde inte heller så många mil från uppfödaren så det var inget problem att köra tiken heller.

Precis så tänker jag också. Det enda postitiva jag kan tänka mig med att tiken är hos uppfödaren är att den blir mer hemmastadd och mindre stressad vilket förståss är viktigt.

Hälsade du/ni på er tik något under tiden den var hos uppfödaren?

Av de jag känner så har tiken åkt tillbaka till uppfödaren ett par veckor innan beräknad valpning och kommit tillbaka när valparna är levererade.

Även min uppfödare gör så. Tror det är ganska vanligt. sen finns det nog alla möjliga varianter så bäst är ju att höra med just sin egen uppfödare om hur planen ser ut :)

Citerat från jordbruksverket gäller eftersom det är svensk lag dvs djurskyddslagen som är citerad.

Just dessa frågor du nu har är vanliga vid bibehållen avelsrätt och vid fodervärdsavtal. Ta inte detta personligt med som uppfödare hade jag varit mycket tacksam om frågorna kom före avtalsskrivning - det hade förebyggt många konflikter och problem senare.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag bor varannan vecka hos mina föräldrar, alltså har skilda föreldrar. På min mammas vecka så brukar jag va hos pappa typ 2-3 gånger...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Nahar
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 516
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 298
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst