Flytta till annan kommun=?

Winni

Trådstartare
Hur är det.

En 20 årig person som inte gått ut gymnasiet, inte haft något arbete och har en liten fysisk ”anmärkning” hos Arbetsförmedlingen. Det är inte direkt handikappande, men gör ändå att hen inte kan få vilket jobb som helst, men vill flytta till en annan kommun i en annan del av landet.

Har hen någon möjlighet att få en lägenhet när det inte direkt finns någon inkomst? Hen flyttar heller inte till ett jobb eller utbildning. Så kan hen bli hjälpt av kommunen, kommer hen att få någon hjälpt där i kommunen överhuvudtaget?

Blir väldigt kryptiskt det här med hen, ett ord som jag egentligen avskyr, men jag vill inte skriva ut vilket kön det är ifall någon känner igen det.

Sv: Flytta till annan kommun=?

De flesta hyresvärdar kräver ju någon form av inkomst för att bevilja hyreskontrakt. Det gäller även kommunala bostadsbolag. Andrahandsmarknaden kan vara mindre nogräknad men man ska ju kunna betala hyran. Man blir inte beviljad ekonomiskt bistånd för att man har lust att flytta till en kommun. Om man har lyckats få bostad och kunnat skriva sig där har man rätt till bistånd om man inte kan försörja sig på annat sätt. Allt detta förstås förutsatt att man uppfyller de övriga krav som finns för att få bistånd. Om det handlar om en ung person och det första egna boendet är det inte självklart att man uppfyller reglerna för bistånd eftersom föräldrarna i vissa fall är skyldiga att försörja sin tonåring och det räknas som normalt att man får vänta med att flytta hemifrån tills man faktiskt har råd att göra det.

Fast jag vet flera fall där soc har beviljat hyran för en tonåring för att den ska komma iväg hemifrån. Om hemmet inte är bra kan det gå.

Så har jag också uppfattat det. Som ekonomiskt beroende av sociala skyddsnät kan man alltså inte flytta fritt.

Fast jag vet flera fall där soc har beviljat hyran för en tonåring för att den ska komma iväg hemifrån. Om hemmet inte är bra kan det gå.

Yes, det förekommer. Ofta blir det att kommunen/soc tecknar avtalet och hyr ut i andra hand till den som behöver flytta. Alternativt att kommunal hyresgaranti skrivs ut (egentligen inte riktigt rätt juridiskt).

Fast här är hen 20 år och inte någon tonåring. Kommer heller inte från förhållanden som är på det viset gör att det är bättre att flytta.

Kanske tänkt skriva sig hos sin kärlek, fast hen inte heller har ett eget boende utan går i gymnasiet. Det är en av anledningarna att flytta + att klara sig själv.

Tänkte höra med er först hur sånt här funkar. Måste ha lite på fötterna innan vi sätter oss för att prata, så att jag inte blir helt överkörd med en massa argument på hur lätt allt är :crazy:

Så har jag också uppfattat det. Som ekonomiskt beroende av sociala skyddsnät kan man alltså inte flytta fritt.

Då går det alltså inte att flytta och det var väl ungefär det jag trodde också. Får ta ett snack. Blir intressant att höra hur det är tänkt att lösa sig, vilka planerna är med bostad och ekonomi.

Så himla svårt allt är när inte verkligheten är den som man vill höra :meh:

Förstår inte hur man får ihop det med att klara sig själv när det blir soc som ska stå för hyran, då klarar man sig ju inte själv? Bättre söka jobb och bostad och sen flytta istället för att flytta in hos kärleken som jag antar bor hemma själv?

Javisst kan det förekomma. Men inte utan särskilda skäl. Och över kommungränsen är definitivt inte självklart.

Fast här är hen 20 år och inte någon tonåring. Kommer heller inte från förhållanden som är på det viset gör att det är bättre att flytta.

Det hela blir ganska självklart när man tänker på att försörjningsstöd är tänkt som sista utvägen om man inte kan försörja sig på något annat sätt. I det här fallet har vederbörande alla möjligheter att klara sig genom att bo kvar hos föräldrarna. Om personen inte studerar och inte har jobb och har fyllt 20 är föräldrarna inte skyldiga att försörja ungdomen så det kan finnas rätt till försörjningsstöd om inte aktivitetsersättningen från FK täcker matkostnaderna men eget boende är inte en självklarhet ändå, däremot pengar för mat, hygien och ungdomens del av gemensamma kostnader som TV mm. OBS att man i första hand då måste använda upp sina egna sparpengar till uppehället först innan det är aktuellt för samhället att ge en enda krona.

Får ta ett snack. Blir intressant att höra hur det är tänkt att lösa sig, vilka planerna är med bostad och ekonomi.
Fast vänta lite nu, om personen är 20 år varför lägger du dig i? Släpp iväg personen och låt den klara sig själv. Klart att den aldrig kommer att klara sig själv ifall den hela tiden får hjälp.

Och sen är det ju så att kommunen inte har så mycket att säga till om när det väl kommer till kritan. Flyttar man och folkbokför sig i en kommun finns det inte så mycket för kommunen att göra än att ta hand om personen som behöver stöd. Rörelsefriheten i detta land är trots allt en av grundlagarna. Det finns ingen kommun som får vägra stöd åt en där folkbokförd vuxen person. Gör kommunen det ska det genast upp i kammarrätten!!

Låt personen flytta. Lägg inte för mycket energi på det. Det är dags att personen får klara sig själv.

Flyttar man och folkbokför sig i en kommun finns det inte så mycket för kommunen att göra än att ta hand om personen som behöver stöd.

En sanning med modifikation, konstigt nog. Om man är beroende av en kommun för sin försörjning är det inte alls självklart den mottagande kommunen har lust att ta över ansvaret. Man har rätt till bistånd men biståndet kan bestå av en hemresa. Har sett det hända flera gånger. I och för sig inte i ett fall som liknar detta när personen är ny som biståndstagare, vet inte hur kommunen skulle resonera då.

Jag vet en familj som flyttade till en släkting, dvs skrev sig där o barnen började i skolan och trivdes och ändå tvingade soc till baka hela familjen till den tidigare kommunen pga att de behövde försörjningsstöd. Det var en svensk familj, om det spelar någon roll.
De fick inte bestämma vart de ville bo, nya kommunen ville inte ta på sig ansvaret utan för att få pengar fick de flytta tillbaka. Helt sjukt faktiskt, rena övergreppet mot barnen. Det var för barnens skull de ville flytta de trivdes inte i gamla skolan.

Och sen är det ju så att kommunen inte har så mycket att säga till om när det väl kommer till kritan. Flyttar man och folkbokför sig i en kommun finns det inte så mycket för kommunen att göra än att ta hand om personen som behöver stöd. Rörelsefriheten i detta land är trots allt en av grundlagarna. Det finns ingen kommun som får vägra stöd åt en där folkbokförd vuxen person. Gör kommunen det ska det genast upp i kammarrätten!!.

Är det verkligen så? Hade jag vetat det hade jag anmält soc! :banghead: De sa till familjen att de skulle flytta tillbaka annars skulle de inte få några pengar alls.

Är det verkligen så?

Nej. 2 kap 8§ Socialtjänstlagen:

"... En person som önskar flytta till en annan kommun, får ansöka om insatser i den kommunen om han eller hon
.....
2. på grund av våld eller andra övergrepp behöver flytta till en annan kommun men inte kan göra det utan att de insatser som han eller hon behöver lämnas. "

2 kap 10§ Socialtjänstlagen:

"... En kommun som anser att ett ärende ska flyttas över ska begära det hos den andra kommunen. Ärendet ska då flyttas över om den som berörs av ärendet har starkast anknytning till den andra kommunen och det med hänsyn till den enskildes önskemål, hjälpbehovets varaktighet och omständigheterna i övrigt framstår som lämpligt."

Det gäller alltså att ha stark anknytning till den kommun man vill flytta till, om man inte flyr från sin hemkommun pga våld eller andra övergrepp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 570
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat