Flytta med utekatt

Emmmmma

Trådstartare
Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan (då var han 3 år) och fann sig här direkt. Gick ut efter två dagar och har alltid kommit hem. Är väl ute 50/50 på sommaren och mer inne på vintern.
Vi har nu sålt vår gård och i väntan på att vi hittar vårt drömhus på landet ska vi hyra ett litet hus. Det ligger precis vid en sandstrand med omgivande skog och minimalt med bilar. Långt ifrån där vi bodde förut.
Jag är nu livrädd att han inte ska trivas eller att han ska gå vilse. Har dock gps på honom. Går det att få katter att trivas på nytt? Han har ju redan flyttat en gång i sitt liv, och nu blir det åtminstone två gånger till. 🥲 Han är mitt lilla barn. 🥰

Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan (då var han 3 år) och fann sig här direkt. Gick ut efter två dagar och har alltid kommit hem. Är väl ute 50/50 på sommaren och mer inne på vintern.
Vi har nu sålt vår gård och i väntan på att vi hittar vårt drömhus på landet ska vi hyra ett litet hus. Det ligger precis vid en sandstrand med omgivande skog och minimalt med bilar. Långt ifrån där vi bodde förut.
Jag är nu livrädd att han inte ska trivas eller att han ska gå vilse. Har dock gps på honom. Går det att få katter att trivas på nytt? Han har ju redan flyttat en gång i sitt liv, och nu blir det åtminstone två gånger till. 🥲 Han är mitt lilla barn. 🥰
Katten kommer kanske tycka det är jättespännande med ny miljö :) Men jag förstår vad du menar. Vi ska också flytta snart och vår katt är en riktig nervös herre. Han blev rädd när kommunens renhållning hade bytt lastbilar med ny färg. Men jag tänker att vi håller honom inne i början på nya stället och sedan får han gå ut i omgångar. GPS låter också som en trygghet.

Jag har flera kompisar som har flyttat med sina utekatter och då har de alltid hållit katterna inne i två veckor på det nya stället så att de hunnit "bo in sig" tillsammans med familjen.
När jag tog med mig mina katter till stugan första gången fick de vara inne i tre veckor för att jag var så nojig... 😇 #hönsmatte
Jag har också GPS-halsband på mina.

Katten kommer kanske tycka det är jättespännande med ny miljö :) Men jag förstår vad du menar. Vi ska också flytta snart och vår katt är en riktig nervös herre. Han blev rädd när kommunens renhållning hade bytt lastbilar med ny färg. Men jag tänker att vi håller honom inne i början på nya stället och sedan får han gå ut i omgångar. GPS låter också som en trygghet.
Jag hoppas att han tycker det och han tyr sig väldigt till oss, så förhoppningsvis så tycker han inte att det är lönt att dra iväg. 😅 Han har alltid kommit hem, även när han blivit illa biten och hoppat på 3 ben. 🥲

Jag har flera kompisar som har flyttat med sina utekatter och då har de alltid hållit katterna inne i två veckor på det nya stället så att de hunnit "bo in sig" tillsammans med familjen.
När jag tog med mig mina katter till stugan första gången fick de vara inne i tre veckor för att jag var så nojig... 😇 #hönsmatte
Jag har också GPS-halsband på mina.
Jag kommer definitivt att hålla honom inne så länge det går. När han flyttade in visste jag inget om katter och hon som gav honom till oss tyckte att vi kunde prova släppa ut honom efter ett par dagar. 🙈 Det gjorde vi och han försvann i 6 timmar, jag grinade hela tiden och ropade efter honom, tills han spatserade in genom dörren som om inget hade hänt. 😎 Gör inte om det misstaget igen, vilken pärs! 😂

Jag har flyttat 3-4 gånger med olika katter och det har gått bra med alla utom 1 av dem.
Jag har alltid gjort så att de första två veckorna har de fått gå ut med sele tillsammans med mig för att lära känna området och nya huset, innan de fått gå ut löst. Och de första gångerna de fått gå löst har jag varit ute också och ropat in dem lite då och då.

Den katten som det inte gick med var en som jag tagit som omplacering och han var en väldigt rädd och nervös katt när han kom till mig, så även om det blivit väldigt mycket bättre hade han ju ändå det i grunden.
Efter vi flyttat (inte långt, ca 3 km) gick det bra nån månad men sen plötsligt var han försvunnen. 3 månader senare hittades han i grannhuset där vi bodde tidigare, så han hade alltså letat sig tillbaka. Mager och skrämd men han kände tack och lov igen min röst så jag lyckades locka honom till mig.

Att ha denna katten som innekatt var inget alternativ men jag gjorde om proceduren fast med ännu längre tidsspann och då gick det bra.
När vi ett antal år senare skulle flytta igen, valde jag dock att låta honom somna in istället för att riskera att han skulle försvinna och svälta ihjäl eller annat, eftersom vi nu skulle flytta mycket längre.

Han får ju med sig er, all inredning och alla trygga lukter inomhus. Vilket kommer att ge han fin vittring till hemmet när ni börjar släppa ut han på nya gården. Jag förstår dig, men jag tror inte att du behöver oroa dig :heart

Jag har tagit hem 4 vuxna katter som omplceringar till gården och det har inte varit några problem med det. Jag har hållit dom inne i ca 1 vecka just för att lära sig vilka vi är och vilka lukter vi har. Från början har dom hållt sig nära huset och sedan succesivt ökat avstånden ut på gården. Aldrig vandrat iväg eller gått vilse.
Det har faktiskt varit värre dom två gånger jag tagit hem kattunge, dom vandrar iväg och hittar inte hem på samma sätt och jag tror det har att göra med att dom inte har fattat det där med luktsinne än (min helt egna teori). :)

Han får ju med sig er, all inredning och alla trygga lukter inomhus. Vilket kommer att ge han fin vittring till hemmet när ni börjar släppa ut han på nya gården. Jag förstår dig, men jag tror inte att du behöver oroa dig :heart

Jag har tagit hem 4 vuxna katter som omplceringar till gården och det har inte varit några problem med det. Jag har hållit dom inne i ca 1 vecka just för att lära sig vilka vi är och vilka lukter vi har. Från början har dom hållt sig nära huset och sedan succesivt ökat avstånden ut på gården. Aldrig vandrat iväg eller gått vilse.
Det har faktiskt varit värre dom två gånger jag tagit hem kattunge, dom vandrar iväg och hittar inte hem på samma sätt och jag tror det har att göra med att dom inte har fattat det där med luktsinne än (min helt egna teori). :)
Tack för ditt svar! Som du säger så är han väldigt trygg med oss och han har sina egna filtar och speciella platser i hemmet som inte kommer ändras. 🥰 Jag är bara så rädd att han inte ska trivas, nu bor vi på en hästgård med massor av spännande utehus och mängder av sorkar överallt. Det kommer nog bli mindre av det i och med att nya huset ligger vid Vänern med skog runt om.
Men förhoppningsvis finns det lite skogsmöss kanske! Och jag måste köpa ett hus åt honom som han kan krypa in i när vi inte är hemma. 😇😻

Jag var flyttat med utekatter 2-3 gånger, det har alltid gått jätte bra! Har haft dom inne en månad först, och sedan gått ute i koppel 2 gånger kanske (mest för min skull) och sedan släppt ut dom. De har aldrig varit några problem utan dom har lärt sig fort att det är nya stället de bor på😊

Jag var flyttat med utekatter 2-3 gånger, det har alltid gått jätte bra! Har haft dom inne en månad först, och sedan gått ute i koppel 2 gånger kanske (mest för min skull) och sedan släppt ut dom. De har aldrig varit några problem utan dom har lärt sig fort att det är nya stället de bor på😊
Vad skönt! Jag kanske oroar mig i onödan, men faktum är att topp 3 på listan när vi letat hus är just att det ska vara kattvänligt. Jag är en supernojig kattmorsa 😂😂.
Han är 9 år och har aldrig gått i koppel, så jag vet inte om det är en bra idé. Tänker att han får gå ut första gången när jag är ledig, och så klart med gps på. 😊

Vad skönt! Jag kanske oroar mig i onödan, men faktum är att topp 3 på listan när vi letat hus är just att det ska vara kattvänligt. Jag är en supernojig kattmorsa 😂😂.
Han är 9 år och har aldrig gått i koppel, så jag vet inte om det är en bra idé. Tänker att han får gå ut första gången när jag är ledig, och så klart med gps på. 😊
Det kommer gå bra! Och med gps har du ju verkligen koll 😊

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 055
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 598
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka