Flytta med hund

luffen

Trådstartare
Kommer dem närmaste dagarna flytta och självklart följer hunden med. Tänkte höra om ni har några allmänna tips och saker att tänka på. Det gäller ju att göra rätt från början så att säga. Finns det något ni skulle gjort annorlunda när ni flyttade?

Hunden är för övrig en osäker omplacering som är lätt stressad och känslig. Nya stället ligger på landet medan vi idag bor i ett villa kvater med ett dagis som granne. Så lugnare kommer de bli, men vill inte att han går upp i stress lättare heller.. Tänker främst på att inte sätta han i situationer där han känner sig ha ansvaret att vakta mm.

Hoppas ni förstår mitt lite rörig inlägg..

Sv: Flytta med hund

Har precis samma fundering, då jag snart ska flytta för studier.
Dock ska min hund slussas över lite försiktigt, eftersom jag kommer att ha fullt upp första månaden och mina föräldrar tar hand om honom.

En grej jag tänkt på som jag kan tipsa om är att låta det ta tid. Särskillt ensamhetsträningen, vilken jag tänkt börja om med helt från början med. Han har inga problem att vara ensam hemma i dagsläget, och vill inte att det ska bli problem på nya stället heller.

Nu hade jag ingen osäker hund i dagsläget. Men min vovve har fått flytta med mig nu 2 gånger, jag har inte gjort nån stor grej av det.
Han ylade lite i början, men nu går han och lägger sig eller sitter på soffkanten och kollar ut när jag åker till jobbet.

Kompisen flyttade nyligen med sin hund och de första dagarna skällde hunden betydligt mer än den brukar och kissade inne. Eftersom jag numera är dagmatte så löste vi det genom att jag hämtade hunden strax efter att ägaren hade åkt till jobbet och lämnade strax innan hen kom hem. Och vart eftersom så utökade jag tiden lite på morgon och kväll. Så nu är hunden själv 2 h på morgonen, och ca 1 h på kvällen. På morgonen brukar jag få gå upp och väcka hunden eftersom den ligger och sover i sängen. ;)
Så nu är det samma glada och trygga hund som det var innan de flyttade, det tog typ en vecka. Men det är en väldigt trygg hund från början, när den har bott här när ägaren var bortrest så tog det två dagar att komma in i våra rutiner och börja äta ordentligt igen.

Ja ensamträningen har jag också tänkt nästan börja om med. Han klarar och vara själv idag men känns ändå inte helt avslappnad så känns ändå som man borde börja om. Funderar dock hur och var han ska få vistas. Om jag ska avgränsa eller inte och om jag ska dra ner gardinerna eller inte? Är ute på landet som sagt och soffan står precis nedanför fönstret som är ut mot infarten. Vill inte att han ska få fönstertittar sjuka. Just nu känns det nästan bäst att avgränsa det rummet helt och hållet.

Tid får det ta. Är hemma hela dagarna så det är ingen nöd med ensamhet och så. Snarare att jag ska komma ihåg och träna det.

Känns lätt som det utvecklas till ett stressbeteende, i alla fall med min hund.

Grejen är att vi kommer behöva dela huset med två personer någon helg i månaden... Vilket gör det hela lite mer komplicerat. Det är därför jag vill få honom på många sätt att se sovrummet som sitt och huset som en tryggplats men inget man behöver ha koll på. Vet inte om det kommer vara möjligt? Vad tror ni?

Vi ska flytta från lägenhet till hus på landet i månadsskiftet.
Dock har vi redan fått lite tillträde (finns en gäststuga som står tom) och kunnat börja köra dit saker. Vi har kört en vända per dag och tre fyra gånger har vi varit inne i huset och då har voffs varit med.
Har börjat rensa och rota i den stora trädgården och då är Tibbis med lös och tycker därför redan att tomten är hennes. Hon känner liksom till stället.
Inbillar mig att huset inte blir lika stor omställning då på något sätt.
Speciellt när vi människor gör sånt vi brukar (rensar, gräver och brötar) och Tibbis är med som hon brukar. Väldigt avdramatiserat :)
När vi väl är inne i huset efter att ha burit/grävt ett tag så går hon ett varv och sedan lägger hon sig i köket där hon har koll på dörren, vardagsrummet samt trappan till ovanvåningen. Hon har aldrig varit en sådan som ligger i sovrummet om inte vi också gör det utan hon slappnar av där hon har lite koll helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka