Flytta långt med häst?

H

hejjaSVAMPBOB

Har letat efter liknande trådar men inte hittat någon, så jag hoppas att jag inte postar något som redan finns.

Jag har funderingar kring att flytta ner till Skåne, och hästen vill jag inte göra mig av med så tanken är att han givetvis ska följa med i så fall.

Jag har ca 6 timmar enkel bilresa ner till skåne, ifrån där jag bor nu (värmland). Jag har ingen sambo, och jag har inte direkt någon kompis som bor där nere (endast några få bekanta som jag har väldigt lite kontakt med). Ifall jag skulle flytta så kommer jag alltså bli helt ensam, 6 timmar hemifrån.

Är det någon annan som har erfarenhet av att lämna familj, vänner och sitt trygga liv där man har människor som alltid ställer upp och hjälper till när det behövs, för att flytta långt med hästen till en helt ny stad?
Hur har det gått? Hur har ni löst det med pållen? Tog ni med honom/henne på en gång, eller kom h*n ner efter att ni själv bott där ett tag och kommit till rätta?
Berätta gärna allt! Varför ni flyttade, varför det blev just dit det blev, hur det gick för hästen första tiden i nya stallet, hur du trivdes med nya stallet/staden, ifall det tog lång/kort tid att komma i kontakt med nya människor etc.
 
Sv: Flytta långt med häst?

Jag flyttade 30mil för att plugga när jag var 19.. Tog inte med mig pållen direkt, men det var i huvudsak av 2 anledningar:

1. Jag hade ännu inte hittat ngt stall
2. Jag skulle få vara som "alla andra" och delta i insparksveckan

Min pålle kom upp efter en månad, jag kände ingen dit jag flyttade men det löste sig ändå. Det enda som jag hade problem med var att jag inte hade släp och inte hade drag på bilen. Pållen min fick en allvarlig skada och jag fick förlita mig helt på stallkompisarnas välvilja (och de var supersnälla). Så ska du flytta så pass långt så se till att du åtminstone har drag (släp kan man alltid låna/hyra) samt att du fått tag på ett bra stall där du vill stå. (Ta och flytta ner en vecka före själv så att du åtmisntone inte ska behöva ha dina + pållens grejer med ner samtidigt (fyllde hela bilen + andra halvan av transporten med hästgrejer när jag flyttade, helt ootroligt vad mycket grejer man har :angel:).

I övrigt får man väl ta och hälsa dig välkommen till skåne, de flesta av oss här är väldigt snälla :D

Vart i skåne ska du flytta förresten?
 
Sv: Flytta långt med häst?

Tack så mycket för tipsen! Jag ska ha de i tanken ifall flytten blir av;)

Var det svårt att hitta stallplats och boende till dig själv? Jag har varit ute och kollat en del, men det mesta verkar hyfsat mycket dyrare än vad det är här uppe. Särskilt boende till mig. :crazy:

Anledningen till den eventuella flytten är att jag har hittat en utbildning i lund som jag gärna skulle vilja gå. Dessvärre så ser det ut att få bli ett tag på komvux först ifall jag vill in på den. :angel:
Är i övrigt ganska trött på att bo där jag bor nu, då jag har bott här hela livet, och känner därför att jag lika gärna skulle kunna flytta ner och gå komvux där, dvs ifall ekonomin går ihop.
Så, som svar på din fråga: Jag kan tänka mig att bo nästan vart som helst egentligen, fast det bästa hade varit utanför lund, för att underlätta för ev studier så småningom. :bow:

Vart i skåne bor du?

Och tack för välkomnandet förresten! :D
 
Sv: Flytta långt med häst?

Kan dra min historia när jag flyttade 90mil i höstas.
Flyttade ner till lilla Norberg från Luleå, då jag var less på mörkret, kylan och all jäkla snö. Och ville vara nära pojkvännen. Kände inte en kotte förutom min pojkvän och hans närmaste släkt.

Flyttade ner, gjorde mig tillrätta, sökte jobb, stallplats, hästtransportör, hö, spån..ja, allt som behövs.

När jag bott här ca en månad, hittat ett jobb på 50%, transport, stallplats, hö och spån så åkte jag upp till Luleå (där hästarna stod kvar hemma hos föräldrarna). Dagen efter så lastar vi och åker till närmaste travbana för att lasta om till lastbil. Jag följer givetvis med då mina två skruttar aldrig har åkt transport mer än 5mil. Resan går alldeles utmärkt, lite stela men pigga och nyfikna lastas dem av på nya stallet och sover utmärkt första natten.

Hästarna kommer tillrätta och först nu trivdes jag utmärkt (höll på att bli tokig utan häst innan :p) Men efter ca 3-4veckor i nya stallet så får halvblodet koliksymptom och veterinären tillkallas. Gaskolik.
Men veterinären tyckte det var svårt att säga vad det direkt berodde på, om det var flytten eller att han druckit för lite.

Nu har vi både hästkompisar att rida ut med och massor med underbara ridvägar överallt, stormtrivs både jag och hästarna! Även träffat några underbara människor via stallet som jag blivit god vän med.

Jag trivs alldeles utmärkt, även om jag har lite svårt att hitta överallt ännu :D

Lycka till med flytten! :bump:
 
Sv: Flytta långt med häst?

Vilken solskenshistoria! :D
Otäckt med gaskoliken dock, men jag hoppas att det gick bra?

Jag blir mer och mer sugen på att flytta ner när man läser om er som har gjort det och verkar trivas såpass bra. Vi får se vart vägarna bär!

Tack så mycket!:)
 
Sv: Flytta långt med häst?

Ja, tidigare har jag haft eget stall i 8år, och verkligen saknat någon att rida ut med, prata med i stallet annat än hästarna och paddock. Nu har jag allt! :D

Gaskoliken gick bra efter behandling :bow:

En sak som underlättade enormt var att jag köpte färdigt spån, hö, kraftfoder, flyttade ner alla saker i samma veva som jag flyttade själv förutom grimmor och täcken. Så allt var på plats och klart när hästarna kom ner :)
 
Sv: Flytta långt med häst?

Flytta!!
Lättare att flytta först och ångra sig sedan, än att ångra ngt man inte gjort.

Har själv inte flyttat långt med häst. Inte mer än att jag flyttade hm hästarna till min sambo.. (hästarna flytta dit innan jag).

Nog lättare att flytta först och sedan få ner hästen, lite jobb med att flytta och ställa in sig osv så hästen kan komma ner när allt lugnat sig.

Plus att vi skåningar e ganska så trevliga ;)
 
Sv: Flytta långt med häst?

Jag flyttade från västerås ner till skåne för snart 2 år sedan, visserligen lite annan situation iom att sambon kom härifrån.
Dock kände jag ingen och motsatte mig helt att flytta till en början, sen lockade svärfar med att bygga stall och vips så var jag skåning.

Mina hästar flyttade faktiskt innan mig, men då hade vi ju förspänt med svärfar som tog hand om dom tills vi kom ner.
Jag trivs bra och tror att man måste våga för att vinna, visst saknar man vänner & familj enormt ibland men ack vad bra det kan vara härnere imellanåt.

Flyine med mkt aktiviteter ex bruksprovet nu, massa tävlingar, clinics, hästmänniskor, nära till det mesta.

Välkommen !
 
Sv: Flytta långt med häst?

BlackRose - Skönt att det gick bra med gaskoliken! Det låter som en bra idé att få ordning på allt och göra klart innan hästarna kommer. Det sparar nog en hel del tid och ork.

TeamLundVer - Jag har svarat på ditt pm! :D

Lina_hemi - Du har så rätt i att det är bättre att prova och inse att det inte är något för mig, än att vara feg och inte flytta alls, och alltid undra hur det hade varit ifall man väl hade kommit iväg. Det är dock just det där med att ta steget och flytta ifrån hela ens liv, till en främande plats där man ska klara sig på egen hand. Det är inte helt lätt.:crazy::rofl: Håller med dig också om att det låter som en bra idé att få ordning på sig själv först innan man tar ner hästarna.

xaheena - Vilken mysig och snäll svärfar du verkar ha! :D Våga för att vinna låter som en bra grej att ha i åtanke. Tack så mycket!
 
Sv: Flytta långt med häst?

Har flyttat ett antal ggr, alltid med hästarna i bagaget.
:D

Har flyttat både till ställen där jag redan känt någon, och till helt nya platser. Men jag har aldrig nånstans där jag känt hästfolk.
Det är dock aldrig ett problem, tack vare hästarna så är det ju snarare så att man lär känna folk, (vare sig man vill det eller ej, haha!).

Mina hästar har funnit sig tillrätta både i Åre, hemma i Värmland och Östergötland.

Rent praktiskt är det ju helt klart lättare att komma i ordning lite själv först, och sen ta med hästen. Å andra sidan är det samtidigt skönt att ha "något bekant" med sig när man byter miljö.

Men mitt råd är;
om du känner lust att prova något nytt - gör det!
Man ångrar bara det man inte gör...
Och skulle du inte trivas så är det faktiskt inte längre hem igen än vad det var dit...
;)

Lycka till!!!
 
Sv: Flytta långt med häst?

GUD, JAG ÄR SÅ SUGEN PÅ ATT FLYTTA!!!!! :banana:

Eller hur? Hästarna är allt bra bra vid sådana här tillfällen, det tvingar en ju mer eller mindre att komma i kontakt med nya människor och lära känna folk. Det är super!
Kul att du har dina rötter i Värmland förresten! Får man fråga vart nånstans?:D

Skulle gärna vilja hitta stall och boende i någon mindre ort utanför Lund (eller såpass långt utanför att det ändå går att åka till universitetet/jobbet varje dag). Är det någon som skulle kunna rekommendera något mindre ställe som är trevligt att bo på (och gärna inte alltför dyrt:angel:)?

Funderar också över hur lätt/svårt det är att hitta stall som har eller har skrittavstånd till ridhus, samt vad stallhyran kan ligga på för det?
 
Sv: Flytta långt med häst?

Jag vet inte hur det fungerar med flyttning i Sverige men sa lange som man planerar kan det ju inte vara nagra storre saker.. Dock, vintertid ar nog inte sa smart, med tanke pa vader.. Men man far gora vad man kan..
Hoppas det gar bra for dig och du hittar vad du vill ha..
kat
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 841
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 512
Senast: Shaggy
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 586
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 504
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp