Flytta hemifrån, 17 år!

Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Haha :p Jag flyttade som 17-åring, 10 mil till den ort gymnasieskolan ligger i :) Och TS är ju 17 så det borde väl gå att flytta till pojkvännen med särskild postadress? :)
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Hm jag märkte det när mitt ex vägrade skriva av sig från min adress. Folkbokföringen vägrade skriva av honom från min adress för dom "fick inte tag på honom". Så varför ska folk bry sig om att efterleva dessa regler när reglerna inte tillämpas från folkbokföringen själv? Informerade dom tillochmed om vart han bodde, hände ändå ingenting, pågick endå ett bra tag.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Jag förstår inte problemet? Om dina föräldrar går med på att du flyttar så finns det väl inget problem? Socialen bryr sig inte om var du bor så länge din målsman har godkänt din flytt och så länge de fortsätter försörja dig. Däremot är dina föräldrar försörjningsskyldiga fram till du slutar gymnasiet oavsett om du bor hos dem eller inte. Du kan alltså inte få hjälp med din försörjning av socialen.
Skolan får du väl antagligen byta eller så får du åka buss och betala busskortet själv för det får man göra om man inte går på den skolan som man blir anvisad. Det problem som kan uppstå är om den gymnasielinjen du går även finns i din nya hemkommun, då kan de tvinga dig att byta skola med hänvisning till att de inte vill betala för din skolgång i grannkommunen. Om du vill gå kvar i din nuvarande skola skulle jag därför rekommendera dig att du fortsätter vara skriven hos din mamma tills du har gått ur skolan och att du inte säger något till skolan om att du har flyttat. Jag tycker inte att du ska börja blanda in läkarintyg och dylikt för skolan bryr sig inte om ifall du mår bättre på landet. Då krävs det att dina föräldrar misshandlar dig svårt, då kan de kanske gå med på att du får gå kvar i din gamla skola. Risken är bara att du tvingas byta skola och det antar jag att du inte vill.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

För att folkbokföringen inte kan avskriva någon från en adress bara för att en annan person säger det.

Även om du uppger en annan adress så kan folkbokföringen inte bara skriva över personen utan att personen själv gjort medgivande.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

För det efterlevs ju verkligen? Då skulle adressändringen inte erbjuda ett år fritt till studenter då

Efterlevs eller inte, så är lagen. Vad menar du med att adressändringen erbjuder fritt 1 år?

Dom erbjuder fri eftersändning från den andress du flyttat, till den nya. Detta för att du ska få din post och hinna meddela dom som ska meddelas att du flyttat, har inget med folkbokföring att göra.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Hur ska man då få bort någons nedrans post från ens adress när personen inte har bott där på ett års tid. Trots anmälan? Speciellt när personen i fråga vägrar och det slutar med att man får kontakta personens mamma för att något överhuvudtaget ska hända? Folk är ju uppenbarligen inte dugliga till att sköta sin egen folkbokföring.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Efterlevs eller inte, så är lagen. Vad menar du med att adressändringen erbjuder fritt 1 år?

Dom erbjuder fri eftersändning från den andress du flyttat, till den nya. Detta för att du ska få din post och hinna meddela dom som ska meddelas att du flyttat, har inget med folkbokföring att göra.

fast detta ar val for att man skall ha korrekt skattesats och ts lar val inte tjana sa mkt att hon ens behover skatta

kl
jag hade flyttat utan adressandring
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Hur ska man då få bort någons nedrans post från ens adress när personen inte har bott där på ett års tid. Trots anmälan? Speciellt när personen i fråga vägrar och det slutar med att man får kontakta personens mamma för att något överhuvudtaget ska hända? Folk är ju uppenbarligen inte dugliga till att sköta sin egen folkbokföring.

Man skriver retur avsändaren/avflyttad på alla brev och lägger på närmsta gula låda eller ger till brevbäraren.

Sen är folkbokföring och adressändring inte samma sak. Men skattemyndigheten sköter en del uppdateringar av adresser åt folk, men inte alls alla. Har man bara ändrat folkbokföringen som är gratis så får man inte adressändringen för den kostar ju :mad: så en del skiter i det och då har vi det här problemet.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det var folkbokföringen han vägrade ändra på. Jo jag vet att man bara behöver skriva på breven, det är dock inte särskilt kul när det pågår i närmare 1 års tid och det kommer påminelse på påminelse, brev från kammarrätten å så vidare. Man blir ganska less efter ett tag.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det var folkbokföringen han vägrade ändra på. Jo jag vet att man bara behöver skriva på breven, det är dock inte särskilt kul när det pågår i närmare 1 års tid och det kommer påminelse på påminelse, brev från kammarrätten å så vidare. Man blir ganska less efter ett tag.

Soptunnan?
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

I det läget ska du prata med posten. Om en person får post till en adress där den inte bor och det inte finns någon eftersändning ska posten returneras till avsändaren.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Om det är en lägenhet och hans namn inte står på dörren ska posten inte delas ut där. Ibland man man behöva göra brevbäraren uppmärksam på det, men de ska då sluta dela ut posten. Om det är en villa delas posten på adress, inte namn och då kan man behöva uppmärksamma brevbäraren lite extra.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Vi har inte låda i dörren utan postfack nere i porten. Är lite svårt att få tag på brevbäraren dock, väldigt lätt att missa och så är jag ofta borta under dagen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 536
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp