Flytta hemifrån, 17 år!

Knuzze

Trådstartare
Hallå, jag är 17 år, vill flytta ihop med min pojkvän och mina föräldrar tycker det är okey.
Frågan är bara mydigheter, soc osv?
grejen är den att jag går i skolan i samma kommun som min mamma bor och huset vi ska flytta till ligger i grannkommunen.
Kan folkbokföringen hindra mig eller liknande att skriva mig på annat ställa än målsman ?
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Varför skulle myndigheter ens bry sig om vart du bor? Är dina föräldrar med på det hela så är det ju bara att skriva på adressändringen/folkbokföringen så är saken biff. Däremot lär nog inte någon av kommunerna gå med på att betala resor till/från skola eftersom att det inte finns något underlag för din flytt, mer än att du vill flytta.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Första frågan jag kommer på, hur ska ni betala boendet?

Min pojkvän har arbete, vi har en billig hyra på 2500:-, får studiebidraget, och pengar av mor och far i den mån de kan hjälpa till och jobbar extra.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Varför skulle myndigheter ens bry sig om vart du bor? Är dina föräldrar med på det hela så är det ju bara att skriva på adressändringen/folkbokföringen så är saken biff. Däremot lär nog inte någon av kommunerna gå med på att betala resor till/från skola eftersom att det inte finns något underlag för din flytt, mer än att du vill flytta.

när vi pratade med kommunen sa de att folkbokföringen skulle kunna neka mig till att flytta ifrån målsman !? :s
Det är ju också ett problem, har anledning till att vilja flytta, då jag mår bättre på landet och mår bättre psykiskt och fysikskt med hästarna precus utanför huset<
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

när vi pratade med kommunen sa de att folkbokföringen skulle kunna neka mig till att flytta ifrån målsman !? :s
Det är ju också ett problem, har anledning till att vilja flytta, då jag mår bättre på landet och mår bättre psykiskt och fysikskt med hästarna precus utanför huset<

Finns hur många ungdomar som helst som flyttar redan som 15-16-åringar, då dom tänker studera på annan ort. Så att flytta ska inte vara något problem.

Jag tror nog de flesta skulle må bättre av att ha sin häst nära bostaden, är inte anledning nog. Godtagbara anledningar brukar t ex vara att ens föräldrar lider av svåra psykiska besvär, har missbruksproblem eller utsätter en för psykisk el. fysisk misshandel.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Finns hur många ungdomar som helst som flyttar redan som 15-16-åringar, då dom tänker studera på annan ort. Så att flytta ska inte vara något problem.

Jag tror nog de flesta skulle må bättre av att ha sin häst nära bostaden, är inte anledning nog. Godtagbara anledningar brukar t ex vara att ens föräldrar lider av svåra psykiska besvär, har missbruksproblem eller utsätter en för psykisk el. fysisk misshandel.

fast grejen är det att jag har lidit av panikångest, har rygg, höft och knäskada, är född med ryggmärgsbrott, och måste rida.. Vissa dagar tar jag mig inte upp ur sängen själv pga detta, och där hästarna står nu kan jag bara vara där MAX
2 dagar/veckan, och har rekommenderat ifrån arbetsterapeut, sjukgymnast och läkare att rida helst varje dag men minst 4 dagar i veckan vilket är omöjligt som läget är idag...
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det spelar nog tyvärr ingen roll. Det är knappt så att utsatta ungdomar får ekonomisk hjälp, så jag tror att chansen att du får betalda skolresor är mycket liten. Kommunen ser nog hästägandet som ett lyx och inte rehabilitering.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det spelar nog tyvärr ingen roll. Det är knappt så att utsatta ungdomar får ekonomisk hjälp, så jag tror att chansen att du får betalda skolresor är mycket liten. Kommunen ser nog hästägandet som ett lyx och inte rehabilitering.

Du tror inte att de skulle ge sig även om jag fick läkar intyg på det ? :s
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Nej, egentligen tror jag inte att kommunen kommer ge dig busskort oavsett fasktiskt, eftersom att din nya kommun säkerligen också erbjuder gymnasiala utbildningar, så kommer dom i sådana fall hänvisa dig till att göra ett skolbyte.
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Måste du skriva dig där då? Jag flyttade till egen lägenhet i april 2012, men folkbokförde mig inte där förrän i juli i år. Har haft särskild postadress fram till dess, vilket har fungerat utan problem!
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Du kan ju annars bara fortsätta vara folkbokförd hos din mamma och ha adressändring?

Måste du skriva dig där då? Jag flyttade till egen lägenhet i april 2012, men folkbokförde mig inte där förrän i juli i år. Har haft särskild postadress fram till dess, vilket har fungerat utan problem!

Det är olagligt att vara folkbokförd på annan adress än där man bor... :p
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

För det efterlevs ju verkligen? Då skulle adressändringen inte erbjuda ett år fritt till studenter då
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det är olagligt att vara folkbokförd på annan adress än där man bor... :p

Jag bodde 60 mil från mina föräldrar i ett år. Jag var folkbokförd hos dem då. Fick papper av olika myndigheter osv, allt utan problem. Hade bara CO adress till min chef. Har aldrig hört att det skulle vara olagligt?
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Det är klart att du kan flytta!
Men som någon skrev, så godkänner nog inte kommunen att du går kvar i samma skola, om samma utbildning finns i den kommun som du flyttar till.
Så smartast är nog att du fortfarande är folkbokförd hos dina föräldrar och skaffar c/o adress till din pojkvän, dvs er nya bostad.
Sedan kan du ju bokföra dig där och skaffa permanent adress så fort som du gått ur skolan. Det är väl knappt ett år kvar?
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Folkbokföringslagen

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.

7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han sammanlever med sin familj eller med hänsyn till övriga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist.

8 § Om en person under en på förhand bestämd tid av högst sex månader regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där han har sitt egentliga hemvist, anses detta inte leda till ändrad bosättning.

9 § En person, som under en på förhand bestämd tid regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än den där hans familj är bosatt, anses bosatt hos familjen.

11 § En elev under 18 år som har sitt egentliga hemvist tillsammans med föräldrar eller andra anhöriga anses bosatt där även om han till följd av skolgången regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet.
Första stycket tillämpas även efter det att eleven fyllt 18 år så länge han genomgår grund- eller gymnasieskola eller motsvarande utbildning
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

Ta kontakt med ditt gymnasium om att få busskort, det är inte så strängt som man tror. Att få någon form av ekonomiskt stöd till boende och mat osv. kräver helt andra skäl än enbart ett busskort. Om det enbart är ett busskort du vill ha så hör med studievägledaren eller liknande på din skola, det finns en liten möjlighet där.
Att ändra adressen kräver bara målsmans underskrift, lätt som en plätt :P

Jag flyttade hemifrån som 16 åring, PM:a gärna om du har fler frågor:)
Lycka till!
 
Sv: Flytta hemifrån, 17 år!

För det efterlevs ju verkligen? Då skulle adressändringen inte erbjuda ett år fritt till studenter då
Adressändringen är ingen myndighet. Vad erbjuder de ett år fritt?

11 § En elev under 18 år som har sitt egentliga hemvist tillsammans med föräldrar eller andra anhöriga anses bosatt där även om han till följd av skolgången regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet.
Första stycket tillämpas även efter det att eleven fyllt 18 år så länge han genomgår grund- eller gymnasieskola eller motsvarande utbildning
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 536
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Tuvstarr
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp