Flytta hästarna 90mil?

Sv: Flytta hästarna 90mil?

Som de andra har sagt, du behöver inte ha några papper eller annat med inom sverige.

Men kolla upp bolagen innan, på ev hemsidor för att få ev info om bilarna mm. Det finns de som kör, dörr till dörr.
Jag har varit i kontakt med några under åren och det finns bra och dåliga.

Transportsjukan kan vilken häst som helst få.

Tycker, som du säger, att sätta dem på en lastbil, finns ju många företag som transporterar hästar genom hela sverige, är det klart bästa alternativet.
Alternativt B-körkortslastbil med paus för dem, det är ju ganska skönt. Finns regler på hur länge de får åka innan de måste pausa, och hur länge de får åka innan de måste få vila i x antal timmar. Kan inte reglerna mer ingående.

jag kom på! *viftar med handen* det företaget som kunde släppa av i v-ås...det är ju inte jättelångt för dem om ni skulle hyra en b-lastbil o köra dem därifrån själva:D fast de var ju inte billiga men...det kanske kan vara ett alternativ? :)

Som det verkar ni har jag bara 3 olika företag att välja på som jag har hittat;

Gr*ens
E. L*ndmark
och en Micke

De översta kunde bara köra till V-ås, så då hänger det nog på dom andra två, är inte så sugen på att hålla på lasta om, då de inte är vana att åka transport.

E. L*ndmark kör visst inte hästar längre.. Dåliga på uppdatera hemsidan? :confused:

Det är en resa 90mil söderut inom Sverige, så då är det ju inga problem med papper, skönt! :bow:

Jo det är ju det.. men bara det att jag är så barnsligt rädd om dem, och rädd för den sk. transportsjukan.. :cry:
Sen är deras längsta transporter i livet 2timmar, så det blir en utmaning för dem...
Men vattna upp dom rejält. När mitt sto och hennes knappt 3 månaders fölis reste så fick stoet 60 liter vatten natten innan hon åkte. När dom kom fram efter 33 timmar så märktes det inte på dom alls. Är du så rädd om dom och inte tror att en profskörare som hanterar hästar i miljonklassen klarar av det så kör själv.

Som det verkar ni har jag bara 3 olika företag att välja på som jag har hittat;

Gr*ens
E. L*ndmark
och en Micke

De översta kunde bara köra till V-ås, så då hänger det nog på dom andra två, är inte så sugen på att hålla på lasta om, då de inte är vana att åka transport.

Den vi alltid alitar kör från GBG bland annat. Han är verkligen toppen och har både hästvana och bra bilar.

Hur vattnar man upp hästarna på bästa sätt innan resa? Går ju liksom inte att tvinga i dem vatten...

Jag tvivlar inte på att dom inte skulle klara av det, bara jag som är nojjig och överbeskyddande.

Nu är visserligen min häst yngre och har åkt långt tidigare men för ett år sedan flyttade vi 80 mil norrut. Ett halvår senare flyttade vi samma resa tillbaka igen. Han mår alldeles utmärkt :)
Hästen åkte med lastbil.

Jag tror flytten (bo på nytt ställe) är värre än transporten i sig.
i hästmagazinet eller liknande tidning stod det ju om behandling med skakande golv vilket tydligen skulle vara bra för benen (vilket man upptäckt genom att många hästar känns mjukare i ridningen efter en längre transport).

Det kan gå bra och det kan gå mindre bra, går det mindre bra har de iaf haft ett långt och förhoppningsvis bra liv? Har de varandra blir nog omställningen lindrigare.

Det är nog sant, blir ju många nya hästar att träffa, och dom som inte sett några andra än varann i 8år. Men som du säger dom har ju varandra och kommer få boxplatser som brevid. :)

Sen kommer jag inte kunna vara med när dom lastas, utan jag måste åka ner dagen innan och vara på plats när dom kommer, vilket oroar mig lite. Hade gärna sett hur lastningen går till, hur hästarna reagerar och hur lastbilen ser ut...

Uppdatering och en putt av tråden; Från 1 oktober är jag numer västmanlänning. Varit utan hästarna i en vecka och jag saknar dem redan som jag vet inte vad... :cry:

Ringt runt alla hättransportörer jag hittat och alla har skickat vidare mig med ett nytt nummer som i sin tur skickar mig vidare till Gr*ns.

..och så ringde jag Gr*ns än en gång.
Sist sa dem;
"Lastas på hemma i stallet i Råneå och lämnas av i Västerås för 2500kr + moms/ häst"

Nu är det andra bud som gäller;
"Lämnas en söndagkväll i Piteå och lämnas av i Gävle måndagen därpå vid 21-22 på kvällen för 4500kr + moms/häst"

Så då måste jag alltså hyra ett släp uppe i norr och hitta någon med BE-behörighet som kan köra dem till Piteå på en söndag...
..och sen hyra ett släp här nere, hitta ännu en person med BE-behörighet som kan hämta dem i Gävle kl 21-22 på kvällen och köra dem till nya stallet...

5-6000kr hade jag kunnat acceptera, men 9000 kr + moms bara för lastbilstransporten sen hyra av 2 trailers och bensin...

Vad ska jag ta mig till...? :cry: :confused:

nemen oj va dyrt de blev!

hade jag vart du hade ja nog räknat lite på hur mycke de skulle gå på att köra med bkorts lastbil!
Men ja vet inte riktigt!

Vart flyttar du?

Borde de inte finnas fler som kör häst bukefolket?

Funderar också på b-korts lastbil, men känner inte en kotte i mellansverige där man skulle kunna lasta av dem och vattna (sova?) osv.

Har redan flyttat (1 okt) till Norberg (utanför v-ås) och hästarna står kvar hemma hos föräldrarna där uppe utanför Luleå.

____

Hästarna mår bra, men jag känner mig tom,rastlös, ångestladdad och vet inte vad jag ska ta mig till...

Du har fått ett PM av mig angående hästransportör....
Hoppas länken fungerar....
Lycka till

finns inte möjlighet att hyra en box på någon travbana eller så då? De brukar ju ha gäststall. Är ju bara över natten. I varje fall värt att ringa och höra- man kan inte få något annat än ett nej :) Elle kanske du känner någon i sverige på vägen som kanske känner någon du kan övernatta hos?

halloj! nu har jag bra skummat genom tråden, men jag tycker du kan försöka flytta dem! fast i lastbil som andra har sagt!
min gamla medryttarhäst som jag skött om i sju år flyttades i våras 85 mil. hon är 26 år gammal och ägaren sa att hon klarade resan förvånadvärts(grammatik sux :p) bra, så nu går hon runt och skruttar i en hage någonstans i helsingland. fast hon åkte oxå i lastbil och hade övernattning i ett stall i stockholm. så jag kan rekomendera att du övernattar någonstans på vägen. annars så går det säkert prima att flytta dem!

Finns det inte möjlighet att anlita två transportörer? D.v.s. Den första kör från dig och ner till "vilostället" där de får vila och en annan transportör tar över?
Har du travhästbekanta som ska ner till någon start söderöver kanske du kan få åka med dem för att senare ta en annan transport?

Det första priset du fick lät verkligen snorbilligt, något måste ha blivit ett missförstånd. Vad är anledningen till att de ej kan hämta i Råneå, var de på G att hämta någon annan där och sedan blev det avbokning?

Har en bror i Östersund, men då skulle det isåfall bara bli i hage under natten.
..och jag vill helst inte köra själv, men om hästtransportörerna ska vara så dyra så kanske man inte har något val :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 699
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 217
Senast: Moa092
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt...
Svar
9
· Visningar
1 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka