Flytta svårlastad häst

Sv: Flytta svårlastad häst

beroende på hur hästen reagerar på stora flockar boskap kan det vara allt mellan panik och sken åt andra hållet igenom stängsel ner i djupa diken osv till att hästen tittar lite extra. stenar var skrivet lite skämtsamt :p vilken häst har inte fjantat sig när ngt harmlöst nytt dykt upp?

min häst tex kan inte ens se åt kor på håll utan att börja svettas och bli okontaktbar.
men hon är totalt orädd för trafik och tar ofta nya miljöer med hyfsad ro, men hade aldrig ridit ut på så lång tur om jag inte vet exakt hur vägkanten är(vid möten), vad för saker på vägen som kan stressa hästen osv. men är man van vid långa uteritter i varierad terräng så kan det ju gå hur bra som helst. är man inte van vid att rida i nya miljöer och lösa problem som kan uppstå så är det mycket lättare att droga.

drogar man hästen och kör så säger ju inget att man inte kan lastträna den sen med bra resultat. min häst har som 11åring blivit någorlunda lättlastad från att inte ens kunna se på ett släp utan att stressa upp sig.
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Klart du kan rida den vägen. 3 mil tar inte så lång tid. Stanna halva sträckan och fika. Extra mysigt med en kompis som rider med. Jag red min gamla häst från ett ställe till ett annat på några timmar (mindre än en halv dag iaf. i lugnt tempo, den trippen var ca 2,5 mil. Han var knappt svettig under sadeln, fast det var sommarvarmt. Inte i superkondition heller. Shettisarna här hemma knatar 1,5 mil som ingenting... Hästar är gjorda för att röra på sig. Se till att hovar och skor är i ordning bara.

En del hästar med klaustrofobi går att lasta och köra om de åker i en öppen boskapstransport. Många bönder har ju en sån. Värt att prova?
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag skulle nog rekommendera att rida isf.
Det KAN gå bra om man drogar och lastar. Men det kan också sluta med att hästen får panik och slår sönder både sig och transporten och ev skadar någon människa. Och att man dessutom ger hästen ett större lasttrauma.

För du kan inte köra med hästen nog drogad att slippa panikreaktioner. Du måste låta den pigga på sig. Så den kan hålla balans etc.
Och vill det sig illa kan den då få världens panikanfall och försöka slå sig fri.
Jag hade inte vågat chansa.

3 mil är ingenting för en frisk häst om du går och vilar emellan. Visst kommer det då ta tid. Men har man som människa inte lasttränat en svår häst tycker jag man får ta sig den tiden.:)

När du kommit till nya stället skulle jag rekommendera att du söker efter en väldigt kunnig problemlösare som kan hjälpa er med era lastproblem.
Jag tror inte det finns särskilt många hästar på hela jorden som är helt omöjliga. Däremot tror väldigt, väldigt många ägare att deras är det.

Jag förstår inte varför det är så normalt att ta ridlektioner. Om man inte utbildats i att rida hade man ju inte kommit på tanken att syssla med det på egen hand med sina hästar. Men få har ju fått lära sig lasta. Trots det går man aldrig kurs i det eller att hantera hästar öht.
Det finns jätteduktiga proffs på området och mycket kunskap!
Det behöver inte vara gambling om man ska komma iväg med hästen varje gång. Du är ju inte ensam om det här. Man ser ju alltid et gäng på varje tävlingsplats/på kliniken etc.
Men ta tag i det för att slippa avliva häst som inte går att ta till veterinär. Det är inte roligt att behöva tvinga på en häst som har ont och protesterar för att den är ovan att åka. Hoppas du slipper det!
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Haha.. Jag såg att du redan svarat det. Och jag förstod vad du tänkte. Men jag tyckte det kunde förtydligas och sägas igen.
För man ser det här så himla mycket, även med sjuka/trasiga hästar. Och det är så onödigt!

Halvt kl

Jag har ju själv haft en sån ponny(har honom kvar 20 år senare.. men han åker och lastas lugnt nu). Och trott han var omöjlig. Men jag tog ju hjälp av ridlärare och annat folk som faktiskt inte var kunniga på att just lasta. De var inte problemlösare. Visst finns det ridlärare som kan lasta. Men det är inte det de utbildats i. Så det är ingen garanti.
Det är som att be en veterinär hålla ridlektioner. Eller en hovslagare att operera hästens öga. De är förbannat duktiga på sin sak, säkert. Men det är de inte på alla andra områden.

Idag jobbar jag ju själv med sånt här. Och har även nära vänner som gör det.
Vi har haft den här diskussionen många gånger. Att det är synd!
För folk verkar inte förstå att även de svåraste går att få trygga bara man gör rätt. Och rätt är ingen standardmodell. Har hästen ett trauma måste det tränas bort. Det kan ta mycket tid och många upprepningar.
Framför allt får inte lastträning handla om att bara pytsa in och stänga.
Och det blir ju fallet för många. Man är så jävla heta på att stänga.
Sätter man sig och hästen i såna här situationer måste man ju också göra det.

Men jag är inte bättre än någon annan. Jag har själv gjort och resonerat likadant. Så jag vill inte skamfälla folk. Men jag vill däremot få upp ögonen på människor. Så man förstår att det går att träna bort. Och att man förstår vilken jävla otjänst man gör hästen om man pytsar i och kör till vilket pris som helst. Då skapar man svårlastade individer. För det är vi som lär dem att inte vilja åka.

Kan tillägga att man som problemlösare ofta blir uppringd och ombedd att lasta hästar. Inte lastträna dem.. Utan lasta dem inför flytt eller klinikbesök. Ibland kan man då övertala folk att lastträna dem innan(om möjligt beroende på hästens skick). Men inte fasen kan man vara säker på att lastträningen sen underhålls. Trots att man sagt at de måste göra om det och om det skiter sig igen ta ut hjälp fortare.. Nej, då rings man ut igen då hästen är fulltsändigt rabiat om man försökt och gjort fel så många gånger att man får börja om alt har ännu mer minus att jobba med.
Ja, jag är gnälig som bara den idag! ;)
Har feber och är allmänt pissed.. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Flytta svårlastad häst

Jag hade också ridit. Hinner du "konditonsträna" något innan så gör det - dvs långturer i skritt. Ta med någon som kan följa dig på vägen om du känner dig osäker (kompis på annan häst eller cykel, någon med bil osv.) Pausa när du behöver och när hästen behöver - på lämpliga platser.

Sen kan jag inte låta bli att fråga... hur fick ni dit hästen?
 
Sv: Flytta svårlastad häst

Om vägen är OK hade jag ridit/lett hästen.
Hade det bara gått att rida/leda efter typ E4an hade jag nog funderat ett tag till eller gjort det någon udda tid när det var ytterst lite trafik - beroende om hästen var trafiksäker nog.

Vi flyttade/red vårt olastbara sto ca 2 mil. Hon var då runt 23 år.
Han var inte helt utan kondition och var hur fräsch som helst när hon kom fram till sitt nya stall.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 603
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 225
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp