Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
<snip>Skadorna när de kommit över t ex mellanvägg och fastnat med benen är inte roliga.
Jo, fast jag är inte övertygad om att det är resultatet av några mer ingående resonemang om djurens säkerhet - utan lika gärna för att det är enklast så och för att man "alltid gjort så".Har kor man ofta hastar losa. Det ar mycket vanligt med "stock trailers" som ar stora oppna "boxar" dar man antingen kan knyta fast grimmskaftet eller lamna hasten los.
Det jag mest av allt tror hästen vill, är att inte fara omkring i släpet som i en maraccas vid t.ex en hastig undanmanöver...Titta pa vad hasten vill ha.
Det är rätt intressant att köra hästar helt utan inredning i trailer, lösa och ha kamera så man ser vad de gör.
De flesta vänder runt ett tag innan de hittar rätt sätt att stå. Vilket ofta brukar vara baklänges.
<snip>
Så jag är inte helt övertygad om att man bara råkat göra så som man alltid gjort i USA. Iaf inte mer än vi gör i Sverige.
Får hästarna åka ihop panikar de mindre. De yngre ser hur de åkvana uppför sig. Och de blir då inte lika rädda. En häst som inte sitter fast kan få utlopp för den energi som rädsla bygger upp i deras kropp.
På så sätt kan man om man har ont om tid att träna hästarna(typ som rancharbetare där hästen MÅSTE funka och man har annat att göra) slippa en del problem.
Sen beror ju hästens inställning till åkande till på hur man kör. De flesta kör inte bra nog, även om man tror det.
Jag tror att vi bara kanske pratar litet olika språk. Att en häst är lasttränad och är lugn under transporten ser jag också som en förutsättning, men det ersätter inte funktionen och nyttan hos bommar och mellanvägg. Även en snedställd eller sidoförflyttad mellanvägg är bättre än ingen alls.För mig består "säkringen" av lasten i att lastträna hästen innan.
Vet inte varför du blir så rabiat av den här diskussionen, jag tycker inte det är något brännbart ämne.
Nej, jag är inte i den livssituationen just nu att jag kan leta igenom tre rätt massiva texter för att tillfredställa ett nätforum. Den som vill fördjupa sig får helt enkelt göra det på egen hand.
Jag skulle aldrig någonsin säkra ett halvt ton maskin med panikhake. Och så heller inte en häst. Det är bara korkat och obetänksamt och säger mer om den som gör det än om lagarna som styr handlingen.
Nu kör jag inte häst i första hand, utan betydligt större och tyngre saker. Och jag skulle inte drömma om att lastsäkra illa, det handlar ju om både mig, lasten och mina medtrafikanter.