Flytta hästar

gyllebo

Trådstartare
Någon som känner igen sig? Har flyttat våra två hästar nyligen. De har tidigare varit helt trygga och vi har kunnat rida var som helst. Nu är de rädda för allt, på det nya stället har de från ridbanan,hagen och ridvägarna fri sikt långt ut över stora öppna åkrar.De reser på sig och ser saker som vi inte ser och blir jätte oroliga.Vi har aldrig tidigre haft några problem.OBS! inget problem med ledarskapet.

Sv: Flytta hästar

Så har mina hästar också blivit när vi flyttat, är väl inte så konstigt?
Jag tror det tog typ en månad innan de slutade hålla på sådär.
Håll ut! :bump:

Alla förändringar ger acklimatiseseringsbesvär, de går som sagt över. Hur lång tid som kan behövas, brukar vara högst individuellt från häst till häst.

Min ena häst blev sådan när vi flyttade för två år sedan, det tog nog minst ett halvår innan han var normal igen, hans livskompis däremot tog nya livet med ro. Men själv var han tittig och mycket nervös- framförallt ute i hagen och vid hantering. Men jag märkte inte så stor skillnad vid just ridningen. Vi flyttade från en lite mer händelserik miljö till en lugn skogsmiljö utan bilar/vägar/traktorer och annat som händer dagligen i en hästs liv.

Instämmer med övriga! Har flyttat min isis ett antal gånger och därigenom förstått att det är en jättestor förändring som måste få ta tid. Min behöver minst ett halvår för att landa. Han är annars lugnet självt. Har också läst någonstans att det kan ta uppemot ett år innan hästar landar helt och fullt på ett nytt ställe. Ganska förståeligt egentligen. Man får nog bara ha tålamod och dessutom sänka kraven på träning osv så går det nog lättare för hästarna att nyorientera sig. Lycka till på nya stället!

Vi har också flyttat från en händelserik miljö där vi red bland villakvarter med gräsklippare och tågtrafik till en jätte lugn miljö på landsbygden. Från en ridskola till en gård med endast två andra hästar i hagen bredvid. Kunde aldrig drömma om att detta skulle göra dem så orolig. Men det är väl bara och vänta på att de ska bli sig själv igen.:smirk:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 683
Senast: Claraclara
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Myzan87
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka