Flytta häst som stått på samma ställe länge..tänka på?

Tjockisina

Trådstartare
Hej

På måndag rider jag o hästen iväg till vårat nya stall..spännande men endå nervöst :crazy:

Hästen har stått i sitt nuvaranda stall sen han va 4år och är idag 18år så jag e nervös för hur han kommer bete sig osv i nya stallet.

Vad ska jag tänka på? nån med lite tips o råd? kanske har jag glömt nått jag borde tänka på innan osv...

Jag kommer som sagt rida till nya stallet.. är endast ca 3-4km eller nått, kommer rida vid 2tiden tänkte jag så jag slipper den värsta trafiken då eftersom jag ska över en ganska trafikerad väg.
När jag kommer fram har jag tänkt ställa in han i nya hemmet(boxen) och låta han få lukta o bekanta sig på allt nytt.
Vill inte släppa ut han i hagen direkt då de som sagt inte är så långt ifrån gamla stallet o är rädd för att han kanske får för sig o hoppa över staketet o rusa hem i panik:(

Om han e hyfsat lugn tänkte jag efter ett tag ta ut o gå med han lite runt stället så han får se lite och eventuellt ta han till nya hagen som han ska gå i dagen efter för o bekanta sig lite med staket osv.
Han kommer sen gå själv nån vecka med de andra hästarna i hagar bredvid tills han börjat känna sig hemmavid. (självklart mellanrum mellan hagarna)

Sen tänkte jag om allt går bra att han ska få vila en vecka eller mer tills han börjat bo in sig..eventuellt bara gå ut o gå lite o se omgivningarna lite.

Så här e så jag tänkt.. nått jag glömt tänka på?
Är som sagt nervös då hästen e väldigt hemmakär.

Usch måste sluta tänka på allt som kan hända o försöka se positivt men e så svårt..lättare se allt som kan gå fel tyvärr..

Lite pep tack...kan behöva de:)

Sv: Flytta häst som stått på samma ställe länge..tänka på?

Hade jag varit du så hade jag nog ställt in hästen i boxen och låtit honom stå där hela natten, oavsett om han är lugn eller ej. Hade istället gått ett varv i hagen längs staketet med honom på morgonen innan man släpper honom :)

Sedan hade jag nog fortsatt att rida som vanligt, dvs. ingen vila. Rid precis som vanligt så att i alla fall det är som han är van vid, det är en annan sak när hästen kommer till ett nytt hem och en ny ägare, för då blir även ridningen annorlunda och det kan då vara lämpligt att låta hästen bo in sig lite först. Men som sagt, i ditt fall hade jag fortsatt att rida som vanligt :)

Och du - oroa dig inte, det går säkert bra :)

Tack för tipset.

Jo man kanske skulle skita i vilan o rida på som vanligt..mig e han ju van vid så kanske han får annat o tänka på än att allt som e nytt:)

Jo hade tänkt gå i hagen på morgonen med.. men eftersom jag kommer till nya stället redan såpass tidigt tänkte jag att de kanske vore bra o få röra på sig lite utanför stallet , annars blir de ju så lång tid i boxen hmm.. men vi får se hur vi gör:)
Boxen han ska ska stå i är enorm..när de visa boxen sa jag direkt -oj här inne kan han ju nästan galoppera haha... så han kan ju röra sig i boxen =)

Jag har flyttat en häst från stallet där hon bott i mer än halva sitt liv. Vi kände varandra sen innan.

Jag började med att släppa ut henne i hage så att hon kunde se andra hästar. Ville att hon skulle bli trygg med att se att det fanns andra hästar där. De första dagarna lät jag henne bara gå i hagen, red inte men pysslade med henne i hagen. Efter en tre dagar tog jag ut henne på promenad i trakterna och sen började jag rida. Hon släpptes också ihop med en av hästarna som gått i hage bredvid och som stod i samma stall.

Är de andra hästarna inne när ni kommer? Annars är det nog en bra idé att antingen se till att dom är det eller släppa hästen i hagen (eller ev. rida senare), jag står i ett stort travstall (bara jag och en stallkompis som rider) och där går hästarna (förutom min och några till) in redan vid halv 3, så när jag läste ditt inlägg tänkte jag inte på att det var speciellt tidigt :p Att han inte får röra sig förrän på morgonen bör inte alls vara något problem, men han är troligen lugnare med sällskap. :)

tror inte nån häst kommer va inne när jag kommer faktiskt :(
tror de brukar komma in vid 6-7 tiden beroende på vädret såklart.

Men de går säkert lösa..stallägarna verkar inte va dem som inte är tillmötesgående..så ska försöka få nån o ha sin häst inne när ja kommer.. tack för tipset:)

Det tycker jag att du ska göra :) Hästar är ju som du vet flockdjur, och din häst kan säkerligen bli nervös om att bli ställd i en helt ny box i ett helt nytt stall - och dessutom helt ensam.

Om det är möjligt hade jag försökt få in hans boxgranne, så att de kan bekanta sig med varandra (om det är sådana boxar så att de kan det), då får din häst dels något att tänka på och dels har den sällskap på nära håll.

Lycka till! :D

*KL*

Väcker en gamal tråd och ställer en liknande fråga.
Min häst ska flytta till min dressyrtränares gård nu i slutet av april. Vi har tränat där kontinuerligt (oftast varannnan vecka) sedan januari 2013 så han är ju van att vara i ridhuset och dess omgivningar, stallet ligger en liten bit bort så där har han aldrig varit.

Planen var att flytta honom nu den 13/4 alt 14/4 för att han ska gå i liten hage i närheten av de andra i några dagar innan vi gör ihopsläppet under påsken då jag är ledig och kan vara där. Nu har vi dock blivit erbjudna att rida i div II laget i dressyr med tävling 13:e april, 27:e april och 10:e maj.

Är det oschysst att tävla 14 dagar efter en flytt till ett nytt stall? Hästen i fråga är 9 år i år och jag har ägt honom i 3 år snart. Han importerades från Holland 2 mån innan jag köpte honom.

Jag har sån beslutsångest, behöver ju flytta honom i april och påsken hade vart bra för ihopsläpp då jag är ledig så pass mycket och kan vara där. Annars får det bli efter tävlingen den 27:e april och så får vi skippa finalen med laget den 10:e maj.

Är det oschysst att tävla 14 dagar efter en flytt till ett nytt stall? Hästen i fråga är 9 år i år och jag har ägt honom i 3 år snart. Han importerades från Holland 2 mån innan jag köpte honom.

Jag skulle inte ens tänka att det skulle vara något fel på det...
Jag tävlade 6 dagar efter flytt till nytt stall, min ponny bryr sig inte ett skit ;) Nu hade han visserligen en kompis med sig, så det gjorde väl det hela ännu tryggare. Men han är en berest och tävlingsvan herre som har åkt på en del meetings och liknande, så att vistas i nya miljöer stressar inte upp honom nämnvärt.

Däremot med en häst som är väldigt ovan vid nya miljöer (alltså inte har tävlat speciellt mycket/något alls och så) hade jag kanske tagit det lite lugnare, men en endagarstävling efter två veckor hade jag nog kunnat åka på ändå om inte hästen visade sig vara extremt nervös i nya stallet.

Tack för din input ! :)

Min är väl inte lika berest som din ponny kanske, men han är ändå relativt van att åka och träna på olika ställen samt att han är tävlad de senaste två åren. Han är lugn som en filbunke i hanteringen på andra ställen när vi åker runt :) Vi har även åkt på träningsläger där vi bott över och det har heller inte varit några problem. Att han sedan är van att träna på anläggningen vi flyttar till är ju en bonus också :)

Jag skulle tävla som planerat! Hur skulle man annars tänka när man åker på meeting? Min åkte tex till Flyinge som fyraåring och bodde borta i te dagar samt tävlade. Det var hans första övernattning borta och han var bara fyra år. Är det inte en extremt ängslig häst så funkar det fint!

Du har så rätt, tänkte också på de sen att vi har ju faktiskt vart iväg på träningsläger utan problem osv. Tänker mest att efter meeting osv får de ju komma hem sen och vila upp sig medans detta är permanent. Man blir lite onödigt nojjig ibland kanske! :banghead: Tack för att ni ger mig perspektiv på saker och ting ! :)

Han flyttar på Söndag :)

Jag håller med föregående. Är hästen något sånär van att åka bort lite då och då så blir det knappast några problem.
Min stallägare köpte en häst från USA som åkte via Tyskland där den tävlade på en mycket stor tävling efter ca 3 veckor och sedan åkte hem till Sverige där den tävlade på en mindre tävling efter bara 1 vecka och det gick hur bra som helst. Hästen var då 5 år och ganska van att tävla (quarter).
Vissa hästar reser bättre än andra och tar därmed ofta en flytt med ro.

Lycka till med tävlandet och flytten. :D

Tack! :)

Jag hoppas han tar flytten bra och att vi kan kan tävla som planerat. Men jag tror nog inte de ska bli några eg problem :)

Jag köpte min häst från uppfödaren när hon var 18 år, alltså hon var född på gården. Så hon fick både ny ägare och nytt hem på äldre dar. Hon fick en box där hon bara har granne på ena sidan så hon inte skulle känna sig instängd mellan två nya. Sedan stod de inne och fick mat - hö hela tiden så där var något att göra. Hon fick gå ensam i hagen sidan om de andra en vecka sedan fick om en hagkompis.
Jag tycker att hon var lite extra uppmärksam på allt de första två veckorna. Jag promenerande mycket med henne, vår ridväg, till paddocken o s v innan jag började rida. Men hon anpassade sig utan problem till sin nya vardag och nu går hon själv ut och in i hagen.

Jag tror inte din häst kommer att ha några större bekymmer med att flytta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 679
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar