Eftersom jag flyttat till eget stall efter att ha stått installad i alla år innan dess, förstår jag helt varför TS förespråkar eget. Om jag gör minsta möjliga jobb i stallet, det vill säga leder in och ut två hästar till och från hagen vid in- och utsläpp, som alltså är två separata tider, mockar två boxar, hänger ut hönät, ser till att de har vatten och fixar det som de ska äta inne, tar det absolut max en kvart. Allt som allt. Nu lägger man ju för det mesta mer tid än så i stallet per dag, men om det skulle krisa så är det den tiden det tar. Man lagar inte staket eller åker och tävlar och blir borta sex timmar varje dag, direkt.
Jämfört med att jag innan dess satt minst en timme i bilen varje dag för att komma till stallet. Minst. Hade jag otur åkte jag på utsläpp, lunchfodring och insläpp samma dag, och fick då tre härliga timmar bortslösade enbart på att sitta och åka bil. Lägg sen till att man fick stå och vänta på sin tur att använda skottkärran, det var alltid någon som skulle klaga och gnälla om någonting, skulle man rida ihop med någon var den personen alltid försenad, det var stallmöten och fan och hans mormor som åt upp en massa, massa tid som jag helt har frigjorts sen jag flyttade till eget stall.
Klippa gräs och underhålla byggnader behöver du ju rent krasst göra alltid även om du "bara" bor i vanlig villa, du slipper bara om du bor i lägenhet. Jag har förstått det som att TS drar det tyngsta lasset hemma med barn och vardagssysslor, och då behöver hon knappast få en längre restid till stallet för att göra det hon tycker är roligt, för att mannen just för tillfället har fått för sig att han vill bo i lägenhet (igen, de har ju uppenbart redan provat det och han trivdes inte där heller). Visst, hon skulle kunna stalla upp på helinackordering och bara åka dit och rida. Men det kostar multum att göra det, och hon slipper fortfarande inte att åka iväg till stallet, inte bara springa ut lite snabbt när det passar henne. Allt som kräver att du går ut och sätter dig i bilen och åker iväg blir genast ett mycket större projekt än något du redan har hemma.