Flytningar/infektion efter kastning - hur påverkas framtida fertilitet egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Går det att generellt säga hur framtida fertilitet påverkas av att stoet kastat och sen fått flytningar och infektion? Försökte fråga vet men fick ett sådant där otroligt garderat svar i stil med 'Det är svårt att säga, men man ska inte måla fan på väggen utan det är bara att vänta och se, det kan bero på så många saker så oroa dig inte för det ännu du'. Och visst jag fattar att det ÄR omöjligt att säga säkert. Men går det att säga generellt? Någon med erfarenheter?

Stoet kastade på dygn 99, säker anledning okänd men en väldigt kvalificerad gissning är pga narkos/medicinering/stress i en fin liten kombination. Fanns ingen synlig anledning eller förklaring, men två veckor innan kastningen opererades hästen i 4 timmar under full narkos, stod sen på stort djursjukhus och medicinerades etc de följande fjorton dagarna. Kastade fostret precis innan hemgång.

Hade ganska ordentlig flytning dagen efter kastning, fick livmodersammandragande några dagar och sedan flytningsfri. Idag, en vecka efter kastning flytningar igen. UL visar ingen fri vätska i livmodern men något 'förstorad' livmoder. Stoet är inte i brunst än men borde enligt vet gå i brunst vilken dag som helst iom att de brukar komma i brunst 7 - 10 dagar efter kastning (det trodde jag inte faktiskt?). Iaf, såfort hon går i brunst ska hon få livmodersammandragande 1 - 2 ggr/dygn och så hippotrim (dvs trimetoprimsulfa).

OM kastningen berodde på stress, och OM hon går i brunst 'strax' och behandlas och OM det hjälper - går det att säga hur det ev påverkar framtida fertilitet då?

Jag är inte alls säker på att jag kommer betäcka om nästa år, det måste jag fundera på, just nu känns det bara skit rakt av, men jag är ändå nyfiken? Om jag bestämmer mig för att försöka igen kommer hon baktkollas innan seminering, men förutom det är jag ganska lost på hur det egentligen påverkar och vad man kan göra?

Sen, ska fråga vet men får inte tag i vet nu, men stoet ska ju gärna motioneras sålänge hon är feberfri (vilket är en öppen fråga om hon är, hon tempar feberfri på morgon men kommer in med för förhöjd temp efter utevistelse, vi får se hur det blir härhemma sen. Jag har varit i USA 10 dagar och kom hem imorse, och hämtade hem hästen nu på fm). Men bör det 'bara' vara motion i snöre, eller är det okej med ridning också?

Sv: Flytningar/infektion efter kastning - hur påverkas framtida fertilitet egentligen

Först vill jag beklaga så jätte mkt att ditt sto kastade! Mitt sto kastade förra året så jag vet hur det känns..

Mitt sto fick ingen infektion så om det skulle påverka fertiliteten vågar jag inte svara på (men tror att det ska mkt till för att det ska påverka den). Däremot så sa veterinären till mig att det är jätte viktigt att stoet rör på sig så "ut och rid med dig nu" (vilket jag inte kunde då jag själv var höggravid). Detta var en sen kastning (dygn 299-300) så hon skulle ju röra på sig för att livmodern skulle dra ihop sig samt inte få juverinflammation mm.

Så om jag var dig (och hon givitvis är feberfri) skulle jag nog rida men lugnt ocn inte anstränga henne. Som sagt känna av lite hur stoet känner sig och låte henne bestämma lite takten och hur mkt..

Hoppas det löser sig och hon snart är av med infektionen!

Sv: Flytningar/infektion efter kastning - hur påverkas framtida fertilitet egentligen?

Mitt förra arabsto kastade som 5-åring pga kvarka (4-5 månader gången tror jag hon var). Jag köpte henne som 11-åring och betäckte henne igen vid 15.

Hon var dock lite infektionskänslig så hon tog sig inte förrän på andra försöket (naturlig betäckning m Elcatero) då hon fick samtidig behandling av Hippotrim.

Senare samma höst fick jag tyvärr ta bort henne med bebis i magen pga ett söndersparkat bakknä. Så jag känner med dig :(

Sv: Flytningar/infektion efter kastning - hur påverkas framtida fertilitet egentligen?

Usch, vad trist att hon kastade! :cry:
For det mesta brukar det inte vara nat problem med att fa dem draktiga nasta sasong efter en kastning. Borja i tid och kolla med uljud efter eventuell vatska och ta baktprov.
Latt ridning, eller promenad/longering borde ga bra om hon ar feberfri.
Lycka till!

Tack för svar båda två. OM jag ska betäcka igen nästa år, jag vet faktiskt inte om jag orkar försöka igen, det känns som att utmana ödet ännu en gång liksom, så kommer jag att tidigt ta baktprov så att vi har gott om tid att behandla innan betäckning. Jag vill ju inte ha tidigt föl utan seminerar inte förrän tidigast slutet av maj, så det finns ju tid att behandla och försöka optimera chanserna om hon har någon liten infektion då.

Bör man kolla henne nästa vår även om jag inte tänker betäcka henne då? Tänkte att om hon har något litet skit kvar, så kanske det är bäst att behandla det redan då, även om man inte ska betäcka, för att slippa att jag t ex vill ta ett föl om X år, och hon då haft låggradig livmoderinfektion i många år?

Senast ändrad:

MIn märr hade ju en varig livmoder inflammtion som fyraåring, jag som sett mkt iom att jag jobbat på station tyckte att det var rätt vidrigt att se, jag trodde ju aldrig vi skulle få hene dräktig utan masor av behandlingar vilket jag inte ville då jag vet hur snabbt det då kostar runt 20´att få dräktigt. Men se det gick ändå så oroa dig inte för det. Det kommer nog gå bra, du kollade ju tidigt o behandlar nu så det ska inte vara ngt problem.

Först och främst så vill jag bara säga att jag är ledsen över att ditt sto kastade.

Mitt kastade i våras med infektion/flytningar som följd.

Hon sköljdes av veterinär på andra brunsten när flytningarna inte upphört som de ska vid förstabrunsten. Hon sprutades även med pencillin i 5 dagar. Sedan var allt ok.

Kastade 23/3 och seminerades 18/5 endast vid ett tillfälle med Laptop och tja, fölet är ju kvar än. Så jag skulle vilja säga att det nog inte är så mycket att oroa sig för. Mitt sto är mycket äldre än ditt och det ska ju vara lättare när de är yngre.

Hoppas att du försöker igen nästa år och att det går bättre då.

MVH

A-K.Eng

Keles mamma kastade ju runt dygn 300 pga virusabort ett par år innan Kele föddes. (Detta var innan Alex lånade stoet av mig.) Hon fick infektion pga kvarbliven efterbörd. Hon sköljdes och medicinerades. Jag betäckte inte om henne förrän på tredje brunsten efter kastningen. Då var hon fri från infektion och tog sig direkt och bar året efter fram ett helt friskt föl. Hon tog sig sedan på nytt när det fölet var fött och resultatet av det är alltså Kele. Så jag tycker inte du ska oroa dig Alex. Behandlar ni nu så har du alla chanser i världen att hon tar sig igen vid nytt försök. Fråga veterinären om h*n rekomenderar att ta baktprov på henne nästa år om du inte tänkt betäcka om henne då. Jag tycker det låter vettigt men är ingen veterinär... Fast jag tycker ju att du ska ge det här en chans till och prova betäcka om/inseminera om igen. Kram till dig. Vet hur det känns att förlora ett föl man väntat på. /A

Verkligen jättetåkigt att hon kastade :(. Men jag gissar (har själv inte haft sto som kastat) att det är en god idé att skjölja och städa ur henne så att allt är rent och fint om du är sugen på att betäcka igen till våren!

*KL*

Ang betäcka om så vet jag alltså inte om jag kommer det, vi får se i vår. Det som får mig att tveka är inte bara 'vet inte om jag orkar en kastning/besvikelse till', visst har det en liten del av det, men huvudanledningen är inken.. Om jag betäcker, och den kommer tillbaka så har jag samma situation som i år - och DET känns inte alls lockande. Därav att jag inte är så säker på att jag kommer betäcka om. Men vi får se helt enkelt, det är långt dit och mycket hinner hända.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 316
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 379
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka