Flytande hyaluronsyra från Emin ???

Sv: Flytande hyaluronsyra från Emin ???

Jag har ju provat det medlet på en av våra hästar, i hopp om att pluskan skulle bli mindre belastad mot det jag gav annars. Kruxet var att resultatet inte blev vad jag trodde, så ibland så stämmer det säkert att man får vad man betalar för. Jag har återgått till det dyrare medlet, för det vet jag att det funkar.

Ja tyvärr gör det väl det för det mesta, har tidigare provat olika billigare glucosamin sorter när jag tävlade min gamle valack som var övertydlig med om det gav effekt eller inte med samma nedslående effekt och alltid återvänt till biofarmabs även till honom (dock den vanliga var det enda som fanns då). Deras har helt klart bra effekt, har faktiskt inte provat de dyrare på marknaden då jag inte ville upptäcka att de kanske gav ännu bättre effekt ;) Jag har fått mkt och tillräcklig effekt av biofarmabs och det är kännbart nog i kassan.

Jag köper en anna typ av Hyalonsyra, har gått ifrån glucosamin som inte har någon effekt på vår gammelman. Har förstått att det skiljer sig rejält när det gäller vilka råvaror man använder vid tillverkningen.

Jag tittade på Trikems hemsida, och där menar de att hyaluronsyran är att betrakta som underhåll, medans glukosamin/msm/chondroitin är mer för uppbyggnad.

Jag tittade på Trikems hemsida, och där menar de att hyaluronsyran är att betrakta som underhåll, medans glukosamin/msm/chondroitin är mer för uppbyggnad.

Jag tycker att olika hästar svarar på olika saker även trots att de inte har några tydliga egentliga problem. Men ändå får man en känsla av att de känns ett snäpp bättre med tillskott. En svarar bra på MSM en annan på glucosamin och en tredje på HA. Ser man till att alla dessa ämnen är kroppsegna så kan det ju mkt väl vara så att olika hästar ligger kanske i underkant på egenvärde på dem och får då en positiveffekt av att det tillförs.
Det är ju samma med andra saker jag har tex en mkt lättflyktig sak som blir en helt annan häst om hon får tillfört extra b-vitamin och magnesium, en av sakerna räcker inte utan det måste vara båda. Räknar man på hennes foderstat så skall hon ha normalbehovet av båda täckt men uppenbarligen har hon ett högre behov av dessa för att fungera än normal hästen.
Jag kan se till mig själv tar vanliga typ "en om dagen" som skall täcka upp mitt behov av vitaminer /mineraler, fick mkt lätt kramp i muskler och funderade en runda och köpte extra magnesium tillskott och vips försvann problemet, så trots att jag inte borde ha magnesiumbrist så var det ändå uppenbarligen där problemet låg för glömmer jag att ta tabletterna så kommer det tillbaka så en sån "liten" sak kan påverka rätt mkt.

Ja, jag tror du är inne på rätt spår. Har en bekant som har precis samma upplevelse med kramper och magnesium!

Jag köper en anna typ av Hyalonsyra, har gått ifrån glucosamin som inte har någon effekt på vår gammelman. Har förstått att det skiljer sig rejält när det gäller vilka råvaror man använder vid tillverkningen.

Effekten av hyaluronsyra är starkt beroende av molekylvikten som i sin tur beror på kedjelängden. Kortkedjig hyaluronsyra med låg molekylvikt ger snarast en proinflammatorisk effekt. Det är den långkedjiga hyaluronsyran med en molekylvikt av minst 500 000 Da som har en positiv antiinflammatorisk effekt.

http://www.hyalogic.com/hapopups/HMW HA.pdf

Effekten av hyaluronsyra är starkt beroende av molekylvikten som i sin tur beror på kedjelängden. Kortkedjig hyaluronsyra med låg molekylvikt ger snarast en proinflammatorisk effekt. Det är den långkedjiga hyaluronsyran med en molekylvikt av minst 500 000 Da som har en positiv antiinflammatorisk effekt.

Nu snurrar det i mitt huvud (är för stressad och trött i skallen just nu för att verkligen ta in det rätt) vilken tolkning gör de egentligen i den studien fattar jag det rätt om det enligt dem skulle vara bättre antiinflammatorisk effekt av det som är framställt biologiskt från bakterier än den äkta från tuppkammar ??? Eller snurrar min hjärna till det helt nu och de menar tvärtom ?

Det är ju ett välkänt faktum att äkta tuppkam har mkt mer effekt vid injektioner i hästleder än det "syntetiskt" framställda vilket ju då talar helt tvärtemot studien om jag fattat den rätt ???

Likadant har jag tittat runt då det går att köpa in ren hyalonsyra den framställd från tuppkammar är mkt dyrare än den som är biologiskt framställd, såpass att jag börjat fundera på att det är det som gör skillnaden på effekten på billiga varianter som hyalon 100 jämfört med de dyrare att antagligen är det inte äkta tuppkam i de billiga och därför har de mkt mindre effekt.

Snälla red ut om jag verkligen fattat studien rätt för i så fall är det ju väldigt förbryllande.

Det går ju bra att köpa ren 100 % MSM, och även ren Magnesium mm - vet även att Equimins har en som heter "Superjoint" pulver och jag har gett den i kombination med flytande Djävulsklo o hade effekt på bara typ 1-2 dygn =).

Det är väl inte så konstigt om du märkte effekt på 1-2 dygn om du gav djävulsklo som är smärtstillande och antinflammatoriskt, hur menar du att du skulle märka effekten på en smärtstillad häst ? Butta brukar också få hästar att se väldigt fräscha ut på 1-2 dagar om de har småskavanker. Du kan ju aldrig göra en utvärdering av ett tillskott om du samtidigt börjar smärtstilla hästen.

Ja jag har fått det förklarat för mig tidigare, så det kan ju förklara varför en typ av HYA funkar bättre än den andra.

Jag använder OrthoHyl men provade den från Emin vilket inte alls föll llika bra ut. Faktum var att gammelman blev lite stelare under den tid han fick av Emins produkt men blev bättre när vi återgick till det tidigare.

Jag har mailat Trikem och frågat om molekylärvikten men fick svar att:

Av konkurrensskäl uppger vi inte Hyaluronets molekylärvikt.

Vi anser att resultaten av de praktiska försök vi genomfört och publicerat tydligt visar att produkten ger önskad effekt.

Bästa Hälsningar

Torbjörn Carlsson

Trikem AB

Fick däremot svar från den amerikanska tillverkaren av Conquer Liquid, deras produkt innehåller HA med en molekylvikt på 1 miljon dalton.

Kan bara säga att hela hästen vart piggare o gladare, rörde sig mkt bättre och sprang i hagen med övriga. Han har gått på Metacam och Fenylbutazon men det har aldrig gjort han riktigt bra mer än att magen krånglat lite. Hade ingen effekt alls. Vet mkt väl att Djävulsklo är smärtstillande då det påminner om kortisoneffekt. När min gamling hade dåliga ben var han tvärtjock i frambenen varje morgon. Vanligt fenomen bland många. Han hade knakningar o knastring i kroppen. Reumatiskt ?? Det försvann så man knappt hörde något alls. Det var troligen inte djävulsklos hjälp utan superjoint med glukosamin, chondroitin, Hyaluron mm. Dock behövde han djävulsklon för att röra sig och när han rörde på sig så blev han bättre och behövde inte längre djävulsklo. Dock alltid inlindad i BoT oxå. ;)

Ojj..finns det inom hästvärlden oxå?? Jag jobbar i optikbranschen sen 8 år tillbaka och det ämnet finns i de flesta ögondroppar. I ögondroppar är det en smörjande ingrediens som binder fukten på ögats yta. Förr i världen utvanns det ur tuppkammar, men framställs nu på syntetisk väg. Det kan användes även för många år sedan i vattensängar för att hindra vattnet från att bli dåligt och börja lukta illa. Så min undran är: Vad är det bra för hos hästar?? Alltså vad är tillskottet för?? Jag förstår ju att det inte är enbart hyaluronsyra man ger utan det måste ju finnas något annat i det. (Det används oxå under namnet Restylane..ni vret..för läppförstoring och sånt.):p

En stilla undran så här på kvällskvisten en söndag.

Hur tusan lyckas hästen ta upp dessa jättemolekyler (de är faktiskt gigantiska) i mag-tarmsystemet och stoppa dem i sina leder? Det skulle jag gärna vilja veta. :)

Hur tusan lyckas hästen ta upp dessa jättemolekyler (de är faktiskt gigantiska) i mag-tarmsystemet och stoppa dem i sina leder? Det skulle jag gärna vilja veta. :)

Bra fråga! Jag kan inte förklara exakt hur detta går till men försök har visat att kroppen faktiskt tar upp dessa molekyler. Följande är hämtat från en artikel som tyvärr inte längre är tillgänglig på nätet:

“The first oral hyaluronic acid treatment for horses was released: hyaluronic acid in a gel form. This sounded like a great idea-but would it work? Could it even be absorbed?

At the time this product was introduced, there were no good studies to show absorption. However, orally given hyaluronic acid was being used experimentally as a carrier for insulin absorption. Proof of absorption finally emerged at the 2008 meeting of the Federation of American Societies of Experimental Biology. Radioactively labeled high-molecular-weight HA was fed to mice and dogs. By measuring radioactivity in the blood and body tissues, it was found that even this large, high-molecular-weight molecule could be absorbed (with about 13% of the dose making its way into the body).”

Just den artikeln där det visas att det tas upp av möss och hundar har jag också läst. Där gjordes väl också studien på ett acceptabelt sätt också. Och så långt är väl allt bra. :)

Men så vitt jag vet så har det inte visats att det tas upp på samma sätt hos häst än? Eller har det kommit några nya studier?

Jag fick tips från en här på Buke att handla från USA. Så för några dagar sedan fick jag:

1 x Hyaluronic Acid (Na Hyaluronate) 50g
1 x D-Glucosamine Sulfate Potassium 1kg
1 x Vitamin E Acid Succinate 50g
1 x Calcium Carbonate (Oyster Shell) 500g
1 x Chondroitin Sulfate (GAG) 1kg

Detta gick på 1850:- inkl. frakt & beräknas att räcka i 250 dagar för 1 häst. Något billigare än om man köper på Svenska marknadern. Dessa produker ska vara helt rena, utan några bulkämnen som drygar ut. Så jag får se om det är så bra som sägs på hemsidan, kvalitén alltså.

Jag har fått samma tips dock kunde inte företaget svara på vilken typ av HA det rörde sig om inte heller molekylvikt det kunde sklija sig från leverans till leverans. Med tanke på hur viktigt det visat sig vara med just denna bit och det kan vara skillnaden mellan att läka eller tom inflammera så känns det ju som något som är mkt viktigt att ha koll på, det hjälper ju inte att det är billigt om effekten uteblir eller hästen tom blir sämre av det.
Lägg dessutom till att det är en enorm risk att ta att använda medel som du inte hundra procent vet att det inte finns risk att det är kontaminerat av annat preparat när man har tävlingshästar med tanke på doping risken. Detta företag vänder sig egentligen till skönhetsmarknaden för människor så det finns inga stora krav på dem att hålla preparaten hundra procent dopingfria, det räcker att samma maskin använts tidigare för att göra eller paketera en substans som är ansedd som doping så kan du åka dit så det visslar om det i dopingtester. Vist var det lockande när man räknade på det hade jag fått en garanti på vilken typ av HA så hade jag varit sugen med tanke på att samma burk jag betalar 575:- för hade kostat ca 150:- att blanda ihop själv, men utan hundra procent säkerhet att det är tillräckligt bra HA så vågar jag inte chansa på dopingrisken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka