Flyga med 10-månaders?

F

Fnyfniken

Någon som gjort det? Hur gjorde ni?

Jag ska bara vara borta i 4 dagar och vill inte ta med Maclarenvagnen på flyget för de bara har sönder den och vägrar betala... Jag tänkte åka flygbuss. Jag tror jag tar babybjörnselen fastän han hatar den. Borde vara lite lättare att bära honom då. Behöver man extra tid inför incheckning? Hur tar en 10-månaders bäbis att sitta relativt stilla i knäet en timme och hur klarar han tryckskillnaden? Jag tar med en vällingflaska som han får när vi lyfter så han sväljer och har en chans att tryckutjämna.

Hur har ni gjort?

Fny
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Någon som gjort det? Hur gjorde ni?

Jag ska bara vara borta i 4 dagar och vill inte ta med Maclarenvagnen på flyget för de bara har sönder den och vägrar betala... Jag tänkte åka flygbuss. Jag tror jag tar babybjörnselen fastän han hatar den. Borde vara lite lättare att bära honom då. Behöver man extra tid inför incheckning? Hur tar en 10-månaders bäbis att sitta relativt stilla i knäet en timme och hur klarar han tryckskillnaden? Jag tar med en vällingflaska som han får när vi lyfter så han sväljer och har en chans att tryckutjämna.

Hur har ni gjort?

Fny

Har hört att de kan få väldigt ont i öronen om de flyger, men det är som sagt vad jag hört.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Min vänninnas syster flög från Stockholm till Ungern (2,5 timme max) med sin 4-månaders och det var inga problem. Men jag vet inte exakt hur hon bar sig åt. Han verkade inte ha ont iaf.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Är det verkligen nödvändigt att flyga med en så liten?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag har flugit flera gånger med min minsta, första gången var hon ca 4 mån, sen 6 mån. Det har absolut inte varit några problem! Jag hade heller inte vagn, men blev skjutsad till och från flygplatsen, så jag hade henne i babyskyddet. På flygplatser kan man ofta låna vagn ända till gaten.

Första gången vi flög, så började jag amma innan start, och hon tuttade tills hon somnade (långt efter vi startat) och sov hela vägen (ca 1,5 h). Hon vaknade då vi landade. Helt otraumatiskt, inga tecken på smärta. Dock gav jag nässpray/droppar i förebyggande syfte innan.

Andra gången fick hon sin pipmugg, och det var också helt odramatiskt, både start och landning. Denna gången sov hon också hela resan.

Kanske har jag haft tur, men jag har inte haft problem med bäbisar och flygning. Flyga med 1,5-åring däremot, det var ingen picknick.... Lite för aktiv i den åldern :angel::bump::banana:

Låter som du har ett OK upplägg också. Ge incheckningen lite extra tid, då du ska hitta lånevagn och för alla eventualliteter (blöjbyte ex vis). Ta selen och låna vagn om det går. Ge nässpray i förebyggande syfte och att dricka vid start och landning. Ha små spännande saker med; låt honom exvis leka med sådant han inte brukar få; nycklar, mobil, plånbok mm. Är det inte en allt för lång resa klarar ni det säkert utmärkt!

Lycka till!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Kanske har jag haft tur, men jag har inte haft problem med bäbisar och flygning. Flyga med 1,5-åring däremot, det var ingen picknick.... Lite för aktiv i den åldern :angel::bump::banana:

Jag har ungefär samma erfarenhet. Första gången dottern flög var hon 5 månader. Då flög vi till USA och det gick alldeles utmärkt. Jag gjorde precis likadant, började amma strax innan vi lyfte och lät henne amma tills hon somnade. Samma sak när vi flög till Spanien ett par månader senare.

När vi flugit till USA åren därefter har det däremot varit något kämpigare, men det är bara att se till att ha något som sysselsätter barnet så brukar det ordna sig.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ingen fara att flyga med en 10 månaders. Vår son flög som 6 mån utan problem men jag ammade vid start/landning men han verkade ej känna av ngt. Jag gav dock nässpray i förbyggande syfte innan flygning. Vet många som flugit tidigare och längre utan problem.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Till alla:

Näsdroppar, bra tips. Vi tar det innan då. Jag ammar honom inte längre så jag ska ha en vällingflaska i högsta hugg, så han kan suga.

Om det är "nödvändigt" kan ju diskuteras. Jag tycker att det är lite synd att boja sig totalt bara för att man har barn. Åka bil är också dåligt, nämligen farligt, om man känner till E4 norrrut. Och att lämna honom me pappa nu när han är så mammig att han inte klarar att jag är i ett annat rum vore dumt. Dessutom måste pappa jobba.

Fny
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Vi flög till Hawaii när sonen var 9 månader, det gick hur bra som helst! Vi stannade dock några veckor i Kalifornien på ditvägen och några dagar i New York på returen, vilket var bra med tanke på tidsomställningen. På vissa långflygningar brukar man kunna boka en "crib" - liten "säng" som barnet kan ligga och sova i - annars är det ju sitta i knäet som gäller för barn upp till två år. Näsdroppar innan och något att suga på under start och landning är att rekommendera.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag flög till USA när jag var 6 månader och enligt mamma så gick det prima.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Får man ha med sig välling? Det är ju flytande vätska?

Man får ha med sig flytande vätska i viss begränsad mängd. Och man kan få undantas om man själv redogör för vad det är och bevisar ofarligheten genom att tex smaka på vällingen själv i gaten/kontrollen.

Vi flög i februari och hade med linsvätska på planet. Man fick lägga det i en genomskinlig plastpåse och visa upp. Inga problem!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ok, ja jag flög bara för några veckor sen, och då stoppade jag mitt läppglans osv i en sån påse. Men min sambo fick inte ta med sig en oöppnad cocacola, det är därför jag undrar!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Flög kors och tvärs när sonen var bebis. Det var aldrig några problem, jag ammade honom vid start och landning.
Personalen har också varit sanslöst hjälpsam, på alla bolag men AA var något extra.

Trevlig resa!!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Inga som helst problem, båda våra har flygit första gången när de har varit runt 7 mån, och sen minst en gång per år, vi har flygit fem timmar och det kan blir lite drygt, men en timme är nog inga problem! Nappflaska med välling eller vatten och några leksaker så är flygningen löst!
Jag skulle rekomendera att kolla om du kan köpa/hyra eller låna en bättre bärsele, Ergo och patapum är betydligt skönare att bära med och barnen brukar vara betydligt nöjdare! En bärstol kan oxå vara ett bra alternativ. Babybjörn brukar vara alldeles för liten för att de ska få plats...
Näsdroppar, före start är perfekt, när vi har flygit fem timmar så har de även fått före landning, men det borde sitta kvar på en timme!

Ang välling så går det bra med barnmat, annars om du vill slippa krångla med det så kan du ta med pulver och sedan be kabinpersonalen om lite varmt och kallt vatten. De brukar vara hjälpsamma med sånt!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ditt barn mår inte speciellt bra av en stressig flygresa, speciellt inte vid så ung ålder. Dessutom är det extremt påfrestande för alla medresenärer att ha skrikande späd och småbarn med på en redan jobbig flygresa. Jag tycker det är bra respektlöst att ta med små barn på flyg.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Du verkar vara rätt ensam om den åsikten här.

Jag kan nästan garantera att han inte kommer att skrika ett pip. Han är en nyfiken och glad individ som gillar nya upplevelser.

Vad är stressigt över flygresan? Den varar 45 minuter och han har mig med hela tiden?

Fråga: Har du barn själv?

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flyga med 10-månaders?

...frågan är om hon inte är ett barn själv....

Vi flög till spanien i okt. förra året då var sonen också 10mån. Jag gav honom kex så att han skulle vara törstig när vi lyfte och landade, fick på så sätt i honom vatten och det gick bra med öronen. Nu var vi lyckligt lottade så det var både jag och pappan samt mormor och morfar med på resan så han hade folk som roade honom . Var inte ledsen alls, åt bra och sov en stund. Vi flög TIDIGT, det var nog också bra, han var trött.

Det ska nog gå bra ska du se!!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ditt barn mår inte speciellt bra av en stressig flygresa, speciellt inte vid så ung ålder. Dessutom är det extremt påfrestande för alla medresenärer att ha skrikande späd och småbarn med på en redan jobbig flygresa. Jag tycker det är bra respektlöst att ta med små barn på flyg.

På vilket sätt skulle en flygresa vara stressig för ett barn?

Jag valde flyg framför bil inrikes för att det skulle bli kort restid med barnet.

Långa flygresor gick också bra. Är man livrädd för barnskrik är det väl bara att köpa förstaklass biljett:confused:

Hallå vi lever i ett samhälle,det måste finnas plats för alla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp