Flyga med 10-månaders?

Sv: Flyga med 10-månaders?

Okej, då drar vi ner åldern lite. Gäller samma sak för en 10-månaders?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag sitter hellre bredvid en skrikande unge än en stinkande gubbe. Så jobbigt är det faktiskt inte och de skriker inte hela tiden. Jag tänker flyga hem så fort jag kan efter jag fått barn, medresenärer får gilla läget eller ej.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Vi flög med vår dotter när hon var 7 månader. Vi skaffade silicon- öronproppar, som man kan dela till lagom storlek. Finns på Apoteket.
I med öronpropparna, och låt honom dricka. Vi har erbjudit dricka varje gång vi själva har känt att vi behöver tryckutjämna. Annars riskerar man att drickan/törsten tar slut innan starten/landningen är slut.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Inga problem att flyga med små barn.
Flög till Korfu med en 8 månaders & en 2 åring. Var INGA problem.
De fick godis vid start & landning & skrek INGENTING. Dessutom uppskattade BÅDA resan då det blev mkt bad som de älskar..

Sen flög vi till Thailand med en 16månaders & en 2,5åring. Gick också över förväntan. Trots 13h flyg. F.ö uppskattade de även denna resa..
Så jag sällar mig väl till skaran som PROPAGERAR för att flyga...:rofl::angel:
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Okej, då drar vi ner åldern lite. Gäller samma sak för en 10-månaders?

En tiomånaders har ju inte samma minne som en tvååring. Men hur mycket uppskattar en tiomånaders att åka bil i tre timmar och vara hemma hos någon annan där det kanske regnar och är kallt och sen åka hem igen?

Dina exempel kan ju appliceras på precis vad som helst vilket gör dem helt irrelevanta.
Kom med någon vetenskaplig aspekt på varför det skulle vara skadligt för barn under tre år att flyga istället.

Man ska inte behöva sitta hemma i tre år bara för att man har fått barn! Jag tror på att ha med barnen så mycket som möjligt och låta dem uppleva olika saker och känna trygghet på flera ställen.. Jag tror de växer och mår bra och blir bättre människor av det.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Man ska inte behöva sitta hemma i tre år bara för att man har fått barn! Jag tror på att ha med barnen så mycket som möjligt och låta dem uppleva olika saker och känna trygghet på flera ställen.. Jag tror de växer och mår bra och blir bättre människor av det.

Det finns inget härligare än att se små barn/bebisar uppleva och upptäcka nya saker!

Det var en liten bebis med på dragracing förut. Öronproppar och babyhörselskydd. Kan inte vart gammal 2-3 månader. Satt still i mammas bärsele och så fort bilarna ställde sig och gjorde burn-outen innan star blev bebisen som galen, sparkade, viftade och "hoppade" i selen. Absolut inte av rädsla, utan av lycka. Ljudet och trycket/vibbrationerna från bilarna var skithäftigt.


Bebisar skriker, de gör de av olika anledningar. Det behöver inte betyda att de har ont. Alla bebisar har olika ljud, för när de vill kramas, ligga på mage, är skitnödiga, hungriga, trötta...Skillnaden mellan ljuden lär sig föräldrarna, och är svårt för en annan att veta vad det är för skrik.


Jag tar hellre bebisskrik än sitter 8 timmar på ett tåg bredvid någon som kör sin mp3 på maxvolym.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Vad ska en bebis med bland alla dessa avgaser att göra? :crazy: Nog för att det är nyttigt att introducera nya intryck och upplevelser för barn, men en bebis på dragracing, nä, då kan jag tycka det finns lämpligare ställen att uppehålla sig med sitt lilla barn. Jag har faktiskt svårt att tro att en tremånaders bebis kan hoppa av lycka av att känna och höra vibbar från de bilarna.

Jag skulle nog också hellre ta 8 timmars bebisskrik än hög dålig musik. Om man ser att föräldrarna gör sitt bästa för bebisen tycker jag bara synd om både dom och barnet. Men om föräldrarna struntar i barnet skulle jag bli sur. Inte på barnet så klart, utan på föräldrarna. Jag tycker man är skyldig att göra sitt bästa, så att alla, både barn och vuxna, ska få en så njutfull resa som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga med 10-månaders?

Men att sticka på charter när ungarna inte ens fattar vad dom heter är bara onödigt.

I så fall är ju allt man gör för sin egen skull som föräldrar "onödigt". För vilka barn har behov av att gå på fik, restaurang, i affärer, träffa föräldrars kompisar, åka på bilsemester före de fattar vad de heter?

Mitt helt egna liv kommer inte upphöra för att jag får barn. Barnets behov går först, men jag har också egna. Som kan bestå i att träffa vänner (med eller utan barn), gå på fik, åka och rida hos (barnets) mormor mm. Eller kanske (ve och fasa) åka på chartersemester med sambon och barnet.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ingen kan väl någonsin påstå att en två-åring (t ex) uppskattar att flyga till Turkiet, vara hemifrån i en konstig, varm och kvav miljö och sedan flyga hem igen?

En arbetskompis till sambon berättade att hans son på ca 10 månader verkade stormtrivas när de var på Mallis nyligen. Han satt i sanden under ett parasoll och var nöjd hela dagarna.

Däremot håller jag med dig om att han säkerligen varit lika nöjd i en sandlåda i Sverige. Men; om han är nöjd och föräldrarna samtidigt får ut "egen behållning" av det hela så ser jag inga problem med det hela.

(Dessutom är det svårt att leka i sandlåda en regnig dag i april i Sverige..)
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

I så fall är ju allt man gör för sin egen skull som föräldrar "onödigt". För vilka barn har behov av att gå på fik, restaurang, i affärer, träffa föräldrars kompisar, åka på bilsemester före de fattar vad de heter?

Mitt helt egna liv kommer inte upphöra för att jag får barn. Barnets behov går först, men jag har också egna. Som kan bestå i att träffa vänner (med eller utan barn), gå på fik, åka och rida hos (barnets) mormor mm. Eller kanske (ve och fasa) åka på chartersemester med sambon och barnet.

Håller absolut med dig! Om enbart Viktors begov styrde vår vardag här hemma kunde vi ju sitta hemma och kasta boll hela dagarna, men vi äter mycket ute, är hos släktingar, vänner etc. Jag vill att mitt barn ska välkomnas in i vår vardag, där även resor och restaurangbesök ingår, inte till någon tillfällig vardag skapad enkom för barnet.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Men att sticka på charter när ungarna inte ens fattar vad dom heter är bara onödigt.

Mina foraldrar akte pa 2v semester till Mexico nar jag var 13 manader. Det var min forsta riktiga langresa, och mamma pratar an idag om hur jag plaskade och skrattade i poolen varje dag, och blev god van med en liten mexikansk pojke som var ungefar samma alder - vi "pratade" med varandra pa bebisars satt och verkade ha tokroligt tillsammans trots att vi kom fran olika lander! Sjalvklart inget jag sjalv kommer ihag, men mamma sager att det var tydligt att jag trivdes och hade roligt. Och flygresan var det inga problem med ;)
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Själv har jag sedan 2-års ålder åkt med mamma och pappa på bilsemester. De första tre åren till Italien och de resterande åren tills jag var 16 år till Kroatien/Jugoslavien. För oss var det enda sättet att träffa släkten. Skulle dom ha avstått det?

Jag älskar fortfararande långa bilresor:)
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Okej, då drar vi ner åldern lite. Gäller samma sak för en 10-månaders?
Som många andra redan har skrivit, nej en 10 mån kommer inte att sitta och längta tillbaka till semestern, men å andra sidan så kan man inte låta en en 10 mån bestämma vad som ska göras, då skulle vi aldrig ha åkt hemfrån. Och eftersom vi har tre år emellan våra, så uppskattar den största semestern till fullo och pratar om nästa gång, vilket hon har gjort sen hon började prata. Elin var som sagt sju månader när vi åkte första gången, vi höll på hennes vanlig mat och sov rutiner hela resan och hade alltså ett sovande barn i vagen på kvällarna då vi kunde sitta och äta tillsammans och prata, vi kunde turas om att sola och bada osv.

Tänkte bara nämna att folk dragit med sina spädbarn och/eller småbarn på 18-timmarsflyg till Indonesien, och det skriks ganska friskt med jämna mellanrum. Och skriker gör väl inte glada barn, eller?

Jag har även under resor till bl a Gambia och Kenya suttit i samma kabin som skrikande och gråtande småbarn och spädbarn. Jag ser inte någon anledning att ta med så små barn på utlandsresor.

Du vet att utlandet inte behöver betyda 18 timmars flygresa? Och jag vet många barn som har gjort sådan flygningar utan några som helst problem eller gråt, men de har antagligen inte du hört eller sett... Jag har kompisar som gärna åker till USA, deras småttingar har sovit hela flygresan eftersom de valde nattflyg, inga som helst problem.

Får man fråga vad du har tänkt att göra när du får barn? Sitta hemma tills de är tonåringar eller?
Självklart är det vi som föräldrar som bestämmer att vi ska resa, barnen har ju inte särskilt mycket koll på vad det handlar om förrens de har gjort det, men våran snart fem åring har full koll, pratar om olika resor och längtar till nästa gång. Våran snart 2 åring blir jätteglad när vi tittar på kort från semstern, men har ännu inte full medvetande om vad det handlar om.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Kan ju dra som exempel min kompis Diana som har 9 syskon. Den familjen hade inte fått resa någonting förrän hon flyttat hemifrån då :angel:.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Alla ser ju saken ifrån deras egen synvinkel, vilket är ganska tydligt i denna debatt. Det finns ingen anledning att flyga med ett spädbarn.

Och du vet vad som gäller för alla världens barn???
När min son var nyfödd skulle hans far sammanställa och redovisa sin forskning i Florida det skulle ta ca 6 veckor.
Att vi var hemma så han blev som en främling för bebis var inget alternativ inte heller att skita i det och förlora massor av pengar som skulle gynna barnet. Så vi följde med och hade det underbrat!

Sedan behövde vi semester i januari och det är inte så bra ställen bilvägen från Örebro så det fick bli flyg igen till Barbados, det var bra för VÅR familj iallafall.Det jobbigaste var resan till Arlanda.

Du snackar massa skit du.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag väntar på svar ang mina frågor till dig rörande om man inte ska åka tåg, buss eller besöka mataffärer heller med sitt spädbarn ?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Min släkt bor i finska lappland och jag vill gärna åka och hälsa på dem ibland.
Gjorde det även när min äldsta son var 10 månader.
Vilket sätt tror du hade varit bäst för honom att ta sig dit?
Buss i 15 timmar, tåg i 17 timmar (inkl 3 byten), flyg 30 min?

Vi tog flyget. Han skrek inte en enda gång varken på dit eller hemvägen. Och var inte det minsta stressad.

Vi tog bussen upp när han var 3 år. Det gick bra då, men hade inte gått när han var 10 mån.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

*delvis kl*

Klart man ska se till att göra så mycket som möjligt med sin bebis. Det är ju helheten som räknas, allt man gör.

Kanske skulle en bebis ogilla en semesterresa med allt vad det innebär med väderomslag, resor och nya människor, om den nu var totalt ovan att vistas utanför hemmets fyra väggar. Men jag tror faktiskt att det är ganska få barn som är så ovana vid både människor och utflykter.

Sedan är det klart man kan/är tvungen att anpassa sina resor efter barnet eller barnens ålder. Och se till vilka individer de är. Min son kunde åka på bilsemester när han var tre månader gammal, 40 mil åkte vi. Dock med ganska många stopp, men han var inte missnöjd många gånger under den resan. Min väninnas barn klarar inte ens att åka fem minuter ner på stan, i bil. Han hatar att åka bil. Min son somnar och sover sedan så länge det bara är möjligt.

Man måste faktiskt lita på att föräldrar vill sina barns bästa, och klarar att läsa av vad barnen klarar och inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp