Flyga med 10-månaders?

Sv: Flyga med 10-månaders?

Kanske har jag haft tur, men jag har inte haft problem med bäbisar och flygning. Flyga med 1,5-åring däremot, det var ingen picknick.... Lite för aktiv i den åldern :angel::bump::banana:
Samma här :D - vi gjorde flygresor vid sju, tio och 13 månaders ålder och det gick utmärkt (vid tio flög vi till Sydamerika, dvs mååånga timmar) med det var inte förrän vid drygt 1,5 år det började bli riktigt jobbigt, och då var det bara en 4-timmarsflight...

Har inte läst igenom tråden, men mina tips är:

- om du fortfarande ammar är det toppen att göra det vid start och landning, hjälper mot ont i öronen
- se till att få bra platser!
- många små leksaker att roa med under resan (men du skulle kanske inte så långt...)
- bärsjal eller sele är underbart att ha på flygplatser etc, även om man i många andra länder får ha vagn ända fram till gaten.

Det är jättekul att resa med barn! :idea:
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ditt barn mår inte speciellt bra av en stressig flygresa, speciellt inte vid så ung ålder. Dessutom är det extremt påfrestande för alla medresenärer att ha skrikande späd och småbarn med på en redan jobbig flygresa. Jag tycker det är bra respektlöst att ta med små barn på flyg.
Varför är flygresor stressigt? Och de som låter värst på flygen är inte bebisar, det är två- treåringar som har ont i öronen eller är trötta eller hungriga eller understimulerade.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Vad ska en bebis med bland alla dessa avgaser att göra? :crazy: Nog för att det är nyttigt att introducera nya intryck och upplevelser för barn, men en bebis på dragracing, nä, då kan jag tycka det finns lämpligare ställen att uppehålla sig med sitt lilla barn. Jag har faktiskt svårt att tro att en tremånaders bebis kan hoppa av lycka av att känna och höra vibbar från de bilarna.

Jag skulle nog också hellre ta 8 timmars bebisskrik än hög dålig musik. Om man ser att föräldrarna gör sitt bästa för bebisen tycker jag bara synd om både dom och barnet. Men om föräldrarna struntar i barnet skulle jag bli sur. Inte på barnet så klart, utan på föräldrarna. Jag tycker man är skyldig att göra sitt bästa, så att alla, både barn och vuxna, ska få en så njutfull resa som möjligt.

Vad ska du in bland bilarna att göra? Det är stort säkerhets område runt banan och ett barn som bor i stan utsätts för mycket mycket mycket mer avgaser än vad som släpps ut vid ett dragracingevenemag. Det är mkt ren sprit i racingbränslet och de förbränns på ett helt annat sätt än vanliga bilar.

Frågan är ju vad alla ska dit med sina hundar att göra :eek: En hel dag på läktaren, tror du hundarna har några hörselskydd :eek:

Var många barn och bebisar och barn på racet idag, såg inte en enda som var ledsen av någon anledning, de kollade på bilarna eller sov i sina vagnar. till skillnad från hundarna som låg och skakade med svansen mellan benen :mad:

Dessutom är det förbjudet att använda sig av dieselverk för att få el till bussar/husvagnar ect. Det finns fler miljömärka motorklubbar än det finns fotbollsklubbar i sverige, sjukt men sant :eek:
En concord släpper under en flygtur (minns inte hur många timmar) ut mer föroreningar än vad som släpps ut under en hel formel 1 säsong.

Det är skillnad på racebränsle och racemotorer jämfört med våra vanliga bensinbilar.


Kanske är värt att åka till Västerås imorgon och kolla hur det faktiskt går till på en dragracingtävling och vad alla barn och bebisar tycker om det? Då behöver du inte tro någonting sen.

(Dessutom är bullergränsen lägre på en dragracingtävling än de är på ett dagis, inte okey att vara 1-2 dagar på dragracing men ok att vara 5dagar/veckan nästan året runt på dagis?)
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga med 10-månaders?

Kan ju dra som exempel min kompis Diana som har 9 syskon. Den familjen hade inte fått resa någonting förrän hon flyttat hemifrån då :angel:.

Jag tror att du missade poängen, att man inte skulle göra något som inte barnen efterfrågade... Självklart måste man inte resa utomlands, men jag gissar att de hade gjort det om de hade haft möjlighet? De kansek gjorde andra utflykter? Men återigen var poängen att man inte skulle göra något om inte barnen uppskattade det...
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag har varit på dragracing tävling, och jag måste säga att ljudnivån var INTE låg! Dessutom springer en massa fulla drägg omkring där...

JAG skulle aldrig ta med mig en bebis till en sån tävling...
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag tror att du missade poängen, att man inte skulle göra något som inte barnen efterfrågade...

(Frågan riktad till den som stod för den åsikten)
Hur ska barnet kunna efterfråga något den ej fått prova på?
Hur ska barnet bli en dräglig vuxen om den alltid ska slippa allt "tråkigt"? Tex kommer den att lära sig hur man handlar? Hur man går till Posten etc etc?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Gumman, trampade jag på en öm tå? :angel:

Tagga ner för guds skull :cool:

Kan man väl säga :angel:
Läs igenom reglementet för dragracing till att börja med.

Gemensamma reglementet, all motorsport:
G 2.3 Samtliga klubbar, anläggningar och evenemang skall miljöcertifieras enligt metod och tidplan som beslutats av Förbundsstyrelsen.


Jag har varit på dragracing tävling, och jag måste säga att ljudnivån var INTE låg! Dessutom springer en massa fulla drägg omkring där...

JAG skulle aldrig ta med mig en bebis till en sån tävling...

Då vet du också att det är nolltollerans under tävlingsdagen, ingen alkohol och inga droger. :smirk:

Tekniskt reglemente Dragracing (Sammanfattning)
DR 0.10 Ljudbegränsning.
Ljudmätningen görs 0,5m bakom rörets mynning och 0,5m från tröskellådan och varvtalet skall vara 4.500 rpm.

DR 0.10.1 Ljudbegränsning Stock/Super Stock
Maximalt tillåtet värde är 96 db.

DR 0.10.2 Ljudbegränsning Juniordragster
Maximalt tillåtet värde är 113 db.

Från 8 års ålder får du börja köra JR-dragster.

Säkerhetsindelning ET Dragracing

ET 1.2.1 Ljudbegräsningar

Advanced ET - Ingen begränsning (tror bara mantorp är godkänt för den farten)
Super Pro - 120 db
Heavy - 120 db
Pro - 113 db
Sportsman - 110 db
Steet - 110 db



Stadstrafik bullrar i ~80 db. Högsta tillåtna Db på förskola är 120 db. Högsta tillåtna Db på banan vi körde på förut är 55 db vid närmaste granne.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Det var Blackrace vi var på kom jag på... och där var det fritt fram för alla att dricka, vi själv drack öl.
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga med 10-månaders?

Väljer du att åka på en tävling där det inte har nolltollerans så gör det. Jag har inte vart på en enda tävling arrangerad av en dragracinklubb där det vart en massa fulla människor, har aldrig ens sett någon som är dräggfull, jag har inte läst en enda inbjudan där det inte står om nolltollerans.
Visst finns det folk som tar någon öl. Men inte för att bli fulla.

Jag har däremot vart utomlands på race. Det var en del som drack öl, men ingen som var packad.
Förutom en liten grabb som satt i solen hela dagen och hällde i sig 1l sprit. Han tuppa av.

Dessa förare presterade säkert jäääätte bra tider (alkohol + bil = dålig reaktionsförmåga och rent ut sagt idiotiskt) och deras mekaniker var säker otroligt säkra på vad de höll på med :crazy:


Du kan ju komma och räkna ölburkar i Västerås i morgon så kan bananen räkna skräckslagna barn :smirk:


Jag lovar er att går jag in som ordförande i höst ska ni få komma in gratis på mina tävlingar nästa år.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ptjaaa....

Som sagt, där vi var så drack de flesta, ingen som sa till heller, så jag antar att det inte var nolltolerans...

Ehum, jag menar givetvis inte förarna, att de dricker, utan folket runt omkring...

Fattar inte varför du är så upprörd?

På blackracet som jag var på var det en jävla massa fulla människor, och jag skulle aldrig släpa med mig en unge på något sådant. Det är vad jag tycker, och mitt val, väljer du att göra det, eller tycker det är okej, så är det upp till dig.

Du får skriva vilka siffror du vill om ljudnivåer, jag tyckte det var högt, och jag träffade mycket fulla människor, så är det.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Du kan absolut inte jämföra ett blackrace med en dragracingtävling. Det finns inte ens ett reglemente för blackrace, det är inte ens en motorsport. Det är en kul sak några killar började med för att få köra street race lagligt på gatan.

Klart jag blir upprörd, att kalla blackrace för dragrace är som att kalla en snabb galopp i skogen med 2 kompisar för Täby Galopp. Du behöver inte ens en licens för att köra blackrace och det kan arrangeras av vem som helst som får godkännande av kommun och polis.

Edit: Vill inte förstöra flygtråden och ska dessutom sova nu. Ska vara på banan innan kl 9 imorgon *zzz* Svarar på resten av de som rör dragracing via PM och skicka gärna och fråga om det är något ni undrar, många verkar ha fått helt fel uppfattning om vad dragracing är och hur hårda alla regler är. Annars finns alla regler på www.sbf.se klicka på dragracing - regler så kommer hela tävlingsreglementet upp. Gemensamma regler gäller för all motorsport. Finns även länkar där till alla dragracinklubbar där kan man säkert hitta mer info om deras inställningar till miljö och alkohol.
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga med 10-månaders?

jag skrev att det var blackrace i mitt inlägg kl 23.07, sen svarade du igen, så jag antog att du sett det. Jag tog fel, blandade ihop dragrace med blackrace.

Då kanske det inte är så konstigt att vi har haft annorlunda upplevelser
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag tror att du missade poängen, att man inte skulle göra något som inte barnen efterfrågade... Självklart måste man inte resa utomlands, men jag gissar att de hade gjort det om de hade haft möjlighet? De kansek gjorde andra utflykter? Men återigen var poängen att man inte skulle göra något om inte barnen uppskattade det...

Hehe, nej nej, jag var nog helt med på poängen där och höll med dig. Min ironi behöver slipas på bara :D.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Vi flög första gången när Sara var 6 månader. Det funkade hur bra som helst. Hon sov mest hela tiden. Vid start och landning fick hon ersättning ur flaska. Vi köpte en billig paraplyvagn inför resan (495:-) och den höll. Vi hade även bärsele för att slippa bära på flygplatserna (fast på flygplatsen på Mallis fick man ha vagnen med ända till planet).

Andra gången var Sara 1 år 3 mån. Samma vagn höll då också. Då gick det också bra, till vår förvåning. Hon gallskrek vid landning på väg ner, men det går ju faktiskt att stå ut en kvart. När vi flög hem var vi mer förberedda och köpte en färdig fruktsallad. Den var bra både för att hon kunde sitta och plocka och gegga i den och så tuggade hon ju också, bra för öronen.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Tänkte bara nämna att folk dragit med sina spädbarn och/eller småbarn på 18-timmarsflyg till Indonesien, och det skriks ganska friskt med jämna mellanrum. Och skriker gör väl inte glada barn, eller?

Jag har även under resor till bl a Gambia och Kenya suttit i samma kabin som skrikande och gråtande småbarn och spädbarn. Jag ser inte någon anledning att ta med så små barn på utlandsresor

Jösses, det verkar som att du inte vet att barn skriker då och då. Även hemma. Så det behöver inte alls bero på själva flyget. Och det är inte farligt för barn att skrika. Det är deras sätt att uttrycka sig, de har inget annat innan de kan prata.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

1) Varför ska jag läsa ett reglemente? Jag är inte intresserad av dragracing, och har heller knappast hävdat något som går emot reglementet.

Jag konstaterar bara att jag inte kan tycka att det är ett lämpligt ställe för så små barn. Och att en tremånaders bebis knappast kan visa de känslosvallningar för motorsportens effekter som du hävdar. Jag har aldrig varit på något sådant, och det är heller inte min önskan. Dock tycker jag att man kan ha lite sunt förnuft, och kanske hålla sig borta från de värsta oljuden tills man har barn som kan tala för sig.

Att folk sedan tar med hundkrakar gör det knappast mer rätt att ha barnen där.

2) Nästföljande citat som du svarar på har jag inte skrivit, och kommenterar dom således inte.

Våra inlägg har dessutom gått ifrån huvudämnet, så jag tycker vi lägger ner, eller så kanske du ska starta en egen tråd om dragracing och regler.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Det är deras sätt att uttrycka sig, de har inget annat innan de kan prata.

Mja, det beror på vad det är för skrik. Nöjda barn skriker eller gråter inte. Däremot tjoar de i olika tonlägen, högt och lågt, och kan föra ganska mycket väsen. Och visst kan barn uttrycka sig enormt mycket innan talet kommer, att påstå något annat är en direkt felaktighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp