Flyga med 10-månaders?

Sv: Flyga med 10-månaders?

*kl*

Jag flög första gången med dottern när hon var två månader. Det gick galant, hon fick amma större delen och var nöjd. Det var iof bara en kort resa på 30 min mellan Visby och Stockholm. Sen gick vi på Globen hela dagen, hon sov som en stock under hela dressyruppvisningarna och var hur glad som helst i sin bärsjal när jag gick på mässan.

Andra gången flög vi till Oman, det var kanske 6 timmar flygresa. Vi flög nattetid och hon sussade sött hela tiden. Värre var det för pappan, som fick ha henne i knät hela tiden.

Nästa gång så var hon 10 mån och vi flög i ett litet privatplan. Det var ingen höjdare:eek: Hon var inte alls glad över att behöva sitta still i sin bilbarnstol, med flytväst och hörselskydd på, i två timmar. Jag var helt slut när vi kom fram efter att ha underhållit henne nonstop.

Nu skulle jag nog inte få för mig att flyga nån längre sträcka med henne, annat än på natten. Hon är glad i sådär 45 min när hon åker bil så längre tid än så skulle jag inte flyga. Det får vänta tills hon blir lite bättre på att roa sig stillasittande.

Det har ingen gång varit problem med tryckutjämningen eller störda medpassagerare.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag har barn om 4 månader. Så i princip ja.

Jag har flugit många många gånger i mitt liv, långt fler än 100 gånger och vet hur jobbigt det är med spädbarn och småbarn som skriker vid lyft och landning. Det gör ont i öronen, framförallt på små barn.

Det är en stressfaktor att sitta i en antingen för varm eller för kall kabin. Jag vet inte varför majoriteten av alla barn skriker, men jag antar att det är för att hela momentet är en stor stressfaktor plus att det gör ont i öronen.

Jag ser ingen anledning att flyga med spädbarn eller småbarn. Resa kunde man gjort innan man blev förälder, eller vänta med tills barnen klarar av att förstå vad det är som händer. Om det gäller 45 minuters flygväg antar jag att du vill flyga inom nordens gränser och isåfall kan jag bara rekomendera att ta tåget, för allas bästa.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Alla ser ju saken ifrån deras egen synvinkel, vilket är ganska tydligt i denna debatt. Det finns ingen anledning att flyga med ett spädbarn.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

...frågan är om hon inte är ett barn själv....

Det är lustigt, så fort en människa har en åsikt som avviker ifrån det vanliga så är denne omogen eller barnslig.

Frågan är vem som är ett barn, Det är inte speciellt vuxet att inte kunna respektera en åsikt utan att göra påhopp. Men vad vet jag, jag är ju bara ett barn (som isåfall inte gillar att flyga)
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag har flugit många många gånger i mitt liv, långt fler än 100 gånger och vet hur jobbigt det är med spädbarn och småbarn som skriker vid lyft och landning. Det gör ont i öronen, framförallt på små barn.

Det är en stressfaktor att sitta i en antingen för varm eller för kall kabin. Jag vet inte varför majoriteten av alla barn skriker, men jag antar att det är för att hela momentet är en stor stressfaktor plus att det gör ont i öronen.

Vart har du flygit då? Jag har som sagt flygit med båda mina barn från de var sju månader på charter, vi har varit mest småbarnsfamiljer och det är väldigt sällan ett enda barnskrik... Det har inte gjort ont vid start och landning på mina barn, då borde de väl inte ha skrattat eller sovit?
Kabinerna är väldigt sällan för varma, ibland lite kyliga, vilket jag tycker är skönt och väldigt lätta att läga över ungarna en filt eller klä på dem.
Hur skulle flygresan kunna vara en stressfaktor när mamma och/eller pappa är med hela tiden och hela tiden i närkontakt då små barn under 2 år måste sitta i förälders knä?
Tro du fullt allvar att vi skulle göra saker med våra barn som de mår dåligt av bara för att? Däremot åka tåg med småbarn är ett elände, det tar lång tid, det skakar och rör sig, det ropas ut saker i högtalare så barn som man äntligen har lyckats få att somna vaknar till och blir jätteledsna, det gungar så ungarna blir sjösjuka, det är antingen stekhett eller oxå har någon lyckats få upp ett fönster så det blåser stormvindar, det är svindyrt att köpa någon i cafeterina, och för att överhuvudtaget kunna köpa något så måste man vingla iväg genom flera vagnar med barnen i famnen, tåget kränger och far och man har stor risk att ramla och göra både sig själv och barnen illa. Jag har åkt tåg ett par gånger med mina ungar och jag säger inte en gång till förrenst de är närmare skolåldern...
Att det sedan varenda gång har strulat och trots att jag har bokat sittplatsbiljetter har fått flytta runt och kondutörerna har varit grininga och sagt att det inte är deras problem, men jag kan inte ringa till huvudkontoret på tåget utan det är personalen där som får försöka göra sitt bästa...
Sånt händer inte på ett flyg!!
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jaha. Sa jag som bor i England ska inte kunna aka hem till Sverige och halsa pa mamma och resten av slakt & vanner forran mina barn ar flera ar gamla :crazy:

Det ar ju helt absurt. Jag har flera svenska vanner har i England som regelbundet aker hem med sina sma, redan fran 6v alder....och det har ALLTID gatt jattebra.

Jag reser ocksa mycket (och har flugit betydligt fler ganger an 100 i mitt liv :smirk:) och personligen stors jag inte av skrikande smabarn pa flyget.
Barn kan ammas genom start/landning for att hjalpa med tryckutjamningen, nar de blir lite aldre kan man lara dem att svalja hart eller tugga tuggummi for samma effekt.
Aven vuxna manniskor kan ha fortsatta problem med tryckutjamning (min mamma ar en av dem) men det ar ganska fa som verkligen lider av det.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Det är en stressfaktor att sitta i en antingen för varm eller för kall kabin. Jag vet inte varför majoriteten av alla barn skriker, men jag antar att det är för att hela momentet är en stor stressfaktor plus att det gör ont i öronen.

Jag har också upplevt att jag får väldigt ont i öronen av flygresor ibland. Men; av någon underlig anledning så verkar det ofta funka rätt bra för barn ändå! Dels säger ju allas erfarenhet det som skriver härinne. Och jag håller inte alls med dig om att majoriteten av alla barn skriker. Vi flög på en 10-12 timmars flygresa i februari enkel väg. Och det var många barn från kanske 6 månader och uppåt med på resan. I den sektion vi satt fanns (ena vägen) ca 6-7 barn i åldern 6 månader upp till 3 år. INGEN av dem skrek vid start/landning då de stora tryckförändringarna sker. Naturligtvis hinner ju något barn gråta någon stund på en så lång resa, men det gör de ju även hemma någon gång under en hel dag. De riktigt små barnen (under året) var i regel minst störande för oss andra. De större är ju mer frågvisa och kräver mer sysselsättning (bla genom att springa omkring) och kan därmed i perioder upplevas störande (dock ej av mig).

På hemresan fanns däremot ett barn som var kanske 3-4 år som skrek hjärtskärande under stora delar av resan. Dock är ett barn inte lika med majoriteten.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag och min familj firade jul i Thailand förra året. Min syster var med med sin 3åring och knapp 1åring. Nemas problemas, vi flög på natten så de sov mest.

Sommaren efter åkte min syster med familj till USA, inga problem där heller.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Jag skull inte flyga med små barn pgv att dels så är syrehalten lägre i en flygkabin än på marken.. Vuxna andas lite snabbare när syrehalten sjunker, spädbarn gör tvärtom..

Och sen är små barn sämmre på att tryckutjämna än vuxna. Framför allt så är anledningen en minnes bild av ett litet barn som skrek sig blå i både lyft och nedlandning.. Ungar är olika och en del spädbarn klarar det säker alldeles utmärkt utan smärta, men jag skulle aldrig riskera att medvetet utsätta mitt barn för något som kan drabba honom så hårt. Man kan aldrig veta innan...

Men det är jag.... :cool:
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Dessutom är det extremt påfrestande för alla medresenärer att ha skrikande späd och småbarn med på en redan jobbig flygresa

Då måste man ju undvika alla platser där det finns folk i princip, eftersom bebisen "kan" störa?

Tåg, buss, båt och framför allt i mataffärer..

Konstigt resonemang...


Dessutom på alla flygresor jag varit på är det inte spädbarnen som varit jobbiga ( då de ofta tystnar om dom får mat eller vaggas i sömn ), det har varit (ca) 2-5 åringarna som härjat mest ..

Och även då har man överseende , för det är trots allt barn :)

Dessutom tycker jag du emotsäger dig själv :

Dessutom är det extremt påfrestande för alla medresenärer att ha skrikande späd och småbarn med på en redan jobbig flygresa

isåfall kan jag bara rekomendera att ta tåget, för allas bästa
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga med 10-månaders?

Barnmat, mediciner och linsvätska är borträknade från listan tror jag.

Man får lägga alla flytande vätskor man har i en 1 liters platspåse, samtliga flaskor och liknande får max ha 100 ml, inte större.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Flyger man fran eller via Heathrow sa maste man smaka pa valling/brostmjolk/barnmat vad man nu har i flaskan, nar man gar igenom security. For en san flaska far ju sallan plats i den dar lilla enliterspasen. Men det ar nog mer avslappnat pa andra flygplatser, ar ju extra hart i England :crazy:
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Som jag skrev - barnmat ingår inte på listan över det som måste få plats i påsen.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Det flög en hel del barn i olika åldrar när jag åkte till Gran Canaria.
Den yngsta måste vart bara någon månad gammal och sen var det fler i "kryp-åldern" och sen uppåt.

INGET barn skrek, varken under start eller landning. De flesta mammorna ammade under starten, sen sov bebisarna under hela flygturen.

Är man smart och har ett barn med någelunda dygnsrytm kan man ju försöka boka in en tid då de brukar äta och sova.

Hur påfrestande är det inte att sitta i en bilbarnstol i flera timmar?

I planet jag åkte så lastades barnvagnarna som handbagage.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Hur påfrestande är det inte att sitta i en bilbarnstol i flera timmar?

Håller med. Min 12-månaders skulle absolut rösta på flyg i en ynka timme mot bil eller tåg i flera timmar. Han har inte skrikit en sekund de gånger vi flugit.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

*knapplån*

Jag har flygit sträckan sthlm - malmö t/r regelbundet med Emma sen hon var 5 veckor. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara stressande för henne - tror att det skulle vara betydligt värre på tåg som nån också skrev innan. Mer rörelse, mer ljud, sämre luft osv... Jag har både åkt tåg och flyg flertalet gånger och jag tror nog att jag har hört mer ledsna barn på tåg än flyg.

På måndag ska jag flyga med Emma igen och hon är då snart 12 månader. Ser bara till att hon har nappen i munnen vid start/landning då hon vägrar välling. Annars är det ju en bra idé. Med oss har vi också lillebror som flygdebuterar nu när han är 7 veckor.

Mitt störta bekymmer är hur man ska underhålla en väldigt aktiv 12-månaders som måste sitta i knäet fastspänd i start / landning... sen har vi bokat ett extra säte till henne så hon har lite plats att härja fritt. Sen blir det väl att underhålla med goa fruktbitar, lite kex, dricka och nån ny Molly-bok kanske. Annars får man väl gå i gången fram och tillbaka som vi gjorde sist när hon var 8 månader. Jättespännande att titta på alla skyltar på bagageluckorna :-)

Har aldrig hört att syrehalten skulle spela nån roll - om det vore ett sånt stort problem skulle väl läkare avråda barn från att flyga?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Det är en tolkningsfråga. Eftersom att flyg är det enda alternativet för dig så finns det ju inte så mycket annat att göra. Men att sticka på charter när ungarna inte ens fattar vad dom heter är bara onödigt.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

eftersom att majoriteten i denna tråd är föräldrar som vill flyga, är det självklart att de propagerar för flyg med spädbarn/småbarn. Jag, för min del, gör inte det.

Men å andra sidan har inte jag släktingar på flygavstånd. Och rest har jag gjort tillräckligt i mitt liv, och känner att det inte behöver åkas någonstans under mina barns första tre år.
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Tänkte bara nämna att folk dragit med sina spädbarn och/eller småbarn på 18-timmarsflyg till Indonesien, och det skriks ganska friskt med jämna mellanrum. Och skriker gör väl inte glada barn, eller?

Jag har även under resor till bl a Gambia och Kenya suttit i samma kabin som skrikande och gråtande småbarn och spädbarn. Jag ser inte någon anledning att ta med så små barn på utlandsresor.

Ingen kan väl någonsin påstå att en två-åring (t ex) uppskattar att flyga till Turkiet, vara hemifrån i en konstig, varm och kvav miljö och sedan flyga hem igen?
 
Sv: Flyga med 10-månaders?

Ingen kan väl någonsin påstå att en två-åring (t ex) uppskattar att flyga till Turkiet, vara hemifrån i en konstig, varm och kvav miljö och sedan flyga hem igen?

Det kan jag absolut!

Vi var i Kroatien förra året och med var min kompis familj med en tvååring. Hon hade jättekul hela tiden och pratar FORTFARANDE, ett år senare om Kroatien.

Nu är hon tre och de ska åka tillbaka i juli!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp