Flyga häst!?hjälp!

S

SomethingLovish

Är det någon som vet ungefär hur mkt det kostar att flyga en häst från USA till Sverige? Är det någon som har gjort det här? Jag vill bara veta på ett ungefär hur mkt.
Vart kan man få reda på information om detta? jätte tacksam för svar!!:bump:

Sv: Flyga häst!?hjälp!

Sist jag hörde något så skulle det kosta 5000 dollar inkl. karantänen och foder under den tiden.

Drygt 30 000 alltså. Trodde faktiskt det skulle vara mer :crazy:

Kostnaden beror på dels var ifrån, vilken flygplats och om man kan vänta och dela på en tur eller om man vill att den ska åka ett visst datum. Sedan måste man också räkna med transporterna till och från flygplatserna.
Bäst upp lysningar kan du få från speditions firman Ingstad & Co det är de som sköter nästan alla transporter av hästar över Atlanten. Så där kan få reda på alla kostnader och vilka papper m m som behövs.

om du söker på westernforumet så finns det flera trådar där som handlar om detta! :)

säker? jag trodde det var mer än så? med tanke på att det kostar 10.000 att få hem en häst från england med transportfirma..

Jag har hört närmare 50 000 kr, men det är nog smartast att kolla med en transportfirma. Jag vet att de som har sidan www.akhalteke.net flyttade från sverige till usa med alla sina hästar, man kan ju höra med dem kanske om de har tips :idea:
De är jättetrevliga och pratar svenska :)

Satan i gatan vad tävlingsryttarna måste lägga ut mycket pengar då inför varje tävling...

De får ofta flygresan betald av arrangören.
Beror på tävlingsstatus och ekipage förstås.

Jag betalade 60.000kr för allt, men det va ju från Brasilien, men det kanske är något liknande.

säker? jag trodde det var mer än så? med tanke på att det kostar 10.000 att få hem en häst från england med transportfirma..

Nästan 100% säker eftersom jag pratade med stallägaren förr kanske 2 veckor sedan. Hon ska ta hem en häst från USA och det skulle inkl. karantän kosta 5000 dollar vilket skulle bli ca 30 000 kr med tanke på hur svag dollar är just nu.

Sv: Flyga häst.

Det är ju rätt mycket pengar:eek: 30 000 passar mig bättre:angel:

Det där låter ju toppen:) hänger hon här på Buke?

Någon mer som har någon kommentar eller något?:)

Jag känner amerikaner som importerar föl från Europa på hösten. De kan ta upp till 6 föl i en "container" och det blir såklart billigare med 6 föl i containern än bara ett.

Nu frågar du om priset från USA till Sverige, men ett problem som de har "over there" när de importerar hästar från Europa är att karantänskostnaderna blir skyhöga om hästen är äldre än 2 år. Vet inte hur det är "åt andra hållet" så att säga.

Hästen är ju tre år nu, men kommer att vara fyra när jag tar hem henne.
Är det då billigare om man hittar någon annan som ochså ska ta hem sin häst då eller?

Hoppas ni ursäktar att jag tränger mig in här - men jag har också en flygfråga:

Någon som vet vart man kan vända sig om man vill flyga hem ett par hästar från Slovenien? Vill kolla vad det skulle gå loss på!

Tips mottages tacksamt!

Karantänen kostar nog runt 30.000 o flyg men sen ska du av i amsterdam o d kostar med vat,vetrinär mm när man kommer dit, samt transporten till gården ,om du inte hämtar själv..

Senast ändrad:

Någon som behöver ta hem en häst från USA typ vid början av sommarlovet?:angel::D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV