Flunsa-vaccinering??

Q

qrumelur

Överallt verkar det stå att man ska vaccinera sig och det är gratis för oss gravida.
Förra året vaccinerade jag mig mot svinet och jag var helt upp-och-ned i en vecka, dödstrött och ont i kroppen.

Är det riskfyllt att få influensa/svininfluensa när man är gravid??

Jag är en ganska sån renlevnadsmänniska. Jag tycker inte om att tillsätta konstiga saker im in kropp... och särskilt inte nu.... :crazy:

Har hälsosamtal på MVC nästa vecka men jag är lite nyfiken på hur ni andra har gjort och tänker ang. detta...

Sv: Flunsa-vaccinering??

Jag vaccinerade inte mig mot svinis och tänker inte vaccinera mig mot något denna höst.

Jag vaccinerades inte mot svinet förra året, och tänker inte vaccinera mig i år heller. Särskilt inte eftersom jag är gravid.
Tror inte att årets influensa är på nåt sätt värre än något annat års influensa.

Jag ville egentligen inte heller vaccinera mig i vintras när jag var gravid. Det kändes inte alls bra att spruta i sig något man inte visste om det var farligt. Av BM fick jag bara rådet att "ja, vi rekommenderar ju att ni ska vaccinera er". Allt var ju så upphaussat förra året och fullt friska personer här i länet blev dödssjuka så det slutade med att jag vaccinerade mig eftersom jag inte ville att det skulle hända mig och därmed mitt barn något. Hade jag inte varit gravid hade jag inte vaccinerat mig och i år när jag INTE är gravid tänker jag låta bli. Dottern är snart 9 månader och är fullt frisk.

Jag tänkte tvärt om, jag vägrade vaccinera mig eftersom jag var gravid. Skulle i och för sig inte ta någon form av influensavaccin oavsett.

Ne, det var ju så att man inte visste (eller vet) vilket som var rätt val. Eftersom "alla andra" gravida vaccinerade sig och de födde friska barn valde jag som sagt sen att vaccinera mig, men jag funderade in i det sista...

Jag vaccinerade mig idag. Jag vill inte riskera att vara jättesjuk vid tiden runt förlossningen eller att jag och barnen ska bli sjuka medan de är pyttesmå. Risken är dessutom stor att de kommer för tidigt eftersom jag väntar två. De får till viss del skyddande antikroppar via moderkakan nu när jag vaccinerat mig vilket känns bra. Det är osannolikt att jag och maken lyckas undkomma säsongsinfluensasmittan då vi träffar mycket folk.

Jag vaccinerade mig inte med Pandemrix förra året och därför känns det ännu viktigare att vaccinera mig i år.

Livet består av en massa val. :)

Man vet aldrig vad som är rätt och fel.
Det viktigast är nog att man själv känner att man gör rätt val. Vet flera som vacc mot svinis och fått friska barn.

Själv är jag ingen vaccinfantast och "riskerar" hellre att få influensan. Fick inte svininfluensan och har heller aldrig fått någon annan influensa heller. Ännu...

Jag tror egentligen inte att det är någon "fara" men det känns inte bra.
Men så är jag också väldigt "petig" med vad jag tillsätter i min kropp!

Får se hur jag gör. Jag är så nygravid också så ... kanske hade tänkt annorlunda om jag var höggravid eller skulle vara det under vintern. Å andra sidan fick jag influensa i somras när det var som absolut hetast (första veckan i Juli) låg inne och svettades och snöt, snorade och hade mig så..

Förra året var det i alla fall så att man inte skulle vaccinera sig i början av graviditeten. Det var någon viss vecka uppsatt som gräns. Men jag har för mig att det bara var i vissa landsting det var så.

Jag vaccinerade mig inte mot svinis heller (jobbar i en skola och bara en av de elever som fick vaccinet blev inte sjuk i min klass :confused: o de vart riktigt dåliga).. Är med lite renlevnadsmänniska och vill inte ta någonting som inte är säkert säkert.. känns bättre att kroppen får reda ut det själv. Jag har tänkt lite som så att om man sätter hur många som dör av hjärt och kärlsjukdomar i relation till hur många som dör av influensan (svinis eller den vanliga) känns inte sannolikheten väldigt stor även om jag inte sett någon statestik på varken eller. Är gravid i vecka 37 och har astma... Och har mest börjat fundera på vilka vaccinationer som bebis ska få och vilka som kan ges separerade från varandra, men det är en helt annan diskussionsfråga :)

jag tror inte heller något vidare på influensavaccinationer.

när svinifluensavaccinet släpptes var det som de flesta vet stor hysteri.
jag jobbade just då på akuten och var gravid, tillhörde flera riskgrupper men vaccinerade mig inte, fick inte heller någon influensa...
vi fick totalt in 1 misstänkt fall av ah1n1 men det var falsklarm, inga smittade alls. de av mina kollegor som tog vaccinet blev riktigt dåliga redan efter 24h.
min mamma blev sjukskriven i 2 veckor pga biverkningarna...

Liknande trådar

Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 697
  • Låst
Gravid - 1år Jag är så ambivalent! Fram till igår var jag helt övertygad om att jag absolut INTE tänker vaccinera mig eller mina barn mot...
Svar
10
· Visningar
1 153
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat