Flugtäcke till islandhäst

Yukionna

Trådstartare
Jag behöver köpa ett flugtäcke till hästen. Har sedan innan ett som kostade närmare 900 och som har hållit rätt bra. Nu är jag ute efter nåt lite billigare (känns inte lika illa när ett billigt täcke går sönder), men frågan är hur man ska bära sig åt för att hitta något som passar?
De flesta flugtäckena jag har provat sitter rätt ok över ryggen, men blir alldeles för trånga i bogen och vid halsen (och då är hon ändå rätt liten och smäcker). Dessutom är halsarna ofta för långa.

Vilka täcken har passat på era hästar? Hade ett par stycken ett år som var stängda i halsen (man trädde dem över huvudet) och de var både billiga och jättebra, men tyvärr verkar de inte säljas längre.

Sv: Flugtäcke till islandhäst

Min erfarenhet är att eksemtäckena är bäst passform, bogen och nacken tar mycket plats. I alla fall på min.

Eksemtäckena är ju egentligen bäst när det kommer till passformen. Men det är jobbigt att behöva dra det över huvudet varenda gång. Jag har dock aldrig upplevt att något av täckena varit för långa i halsen, de är alltid för korta tycker jag. Det är konstant en glipa bakom öronen och det var alltid där Saga kliade sig.

Själv har jag använt väldigt olika. Ett år hade R*sta, tror jag, rätt fula flugtäcke för typ 250 spänn eller något sånt. Hästarna slaktade täcke på löpande band så det köptes in några sådana och jag tror ett eller två sådana täcke gick åt den sommaren, på 4-5 hästar.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12140000-12149999/640x480/12148760.jpg

Efter att Gæfa fått tagit sönder ett täcke en sommar när hon verkligen tokkliade sig så fick hon ett nytt, från H*öks eller B*rjes. Också lite billigare.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12140000-12149999/640x480/12148763.jpg

Dock måste ju ju tillägga att bogskav är ngt vi fått leva med när vi använt de billiga täckena. Visst, det går att åtgärda med ett bogskydd, men ja, du förstår. Det händer ju inte med ett Boett-täcke.

/Jenny

Senast ändrad:

Svarar bägge.

Ska kolla Börjes och Hööks så får vi se vad jag hittar. Vill ju helst inte köpa eksemtäcke då det funkar fint med ett flugtäcke... Men får väl prova mig fram helt enkelt.

Sökte på "flugtäcke, islandshäst". Hittade denna tråd, så nu väcker jag den igen.

Jag har haft eksemtäcken som flugtäcken på båda mina, men nu fastnade ena med magplattan och drog sönder fästena på ryggen. Och jag hatar att sy, så jag bestämde mig för att köpa nytt. (Tills jag får tummen ur och tar fram symaskinen.) Ville nu gärna köpa täcken av annan modell som skaver på andra ställen så att säga. Bestämde mig för att prova flugtäcken. Har nu varit och inhandlat ett från Granng*rden och ett från Bilt*ma. Ska bli intressant att se hur de passar.

Vad har ni för erfarenheter av flugtäcken till islandshäst? Vilka funkar? Vilka funkar inte?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar