flugspray?

I

isan_love

jag hittade en jätte bra sida med olika hemmagjorda flugspray för ett tag sen men nu kan jag inte hitta tillbaka dit, har försökt söka...

Så nu ber jag er skriva era bästa recept på flugspray (helst med sånna ingridienser som går att hitta i en vanlig mataffär...
Och om det är nån som vet var på buke det finns recept redan får ni gärna länka :)

Sv: flugspray?

hej jag är med på jakt efter samma =) jag har hört att man kan blanda rosmarin och vitlök. mer vet jag inte:confused:

1 L Olja (valfri typ matolja, rapsolja eller majsolja)
3 L Vatten
5 klyftor vitlök
2-3 dl citronmeliss

Ungefärligt var så längesedan jag gjorde eget..detta tar mest bromsar/fästingar men hjälper inte super mot knott och flygfä (beror säkert på från häst till häst eller vart man bor) viktigt med så pass mycket mer vatten med tanke på att olja annars kan "steka" och bränna i solen. Efter blandningen är gjord : låt stå i 24 h

1 L Olja (valfri typ matolja, rapsolja eller majsolja)
3 L Vatten
5 klyftor vitlök
2-3 dl citronmeliss

Ungefärligt var så längesedan jag gjorde eget..detta tar mest bromsar/fästingar men hjälper inte super mot knott och flygfä (beror säkert på från häst till häst eller vart man bor) viktigt med så pass mycket mer vatten med tanke på att olja annars kan "steka" och bränna i solen. Efter blandningen är gjord : låt stå i 24 h

olja :o jag vågar inte använda det :P med tanke på det du sa, att det kan brännas i solen.
Varför ska man ha olja, kan man strunta i den?

Jag brukar blanda vatten, äppelcidervinäger och några vitlöksklyftor i en spray-flaska. Vet inte hur mycket av varje, tar lite på måfå :D, tycker det fungerar bra, iaf lika bra som att köpa många färdiga produkter. Även en bekant testade detta och hon tycker det fungerar super på hennes häst också.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 394
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 645
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar