Flugspray mm

lisa412

Trådstartare
Vad använder ni för sprayer (och annat förutom täcken) för att hålla myggor, broms, fästingar mm borta?

Vilka funkar bäst och finns det några naturliga och mer djur och naturvänliga medel?

Jag skulle göra eget här hemma för att få det så naturligt och giftfritt som möjligt. Men vi har varit lata och har kört med Ultra Shield :o (fungerar såklart super mot allt men åh så giftigt -skäms-)

För att inte ha så mycket gifter använder vi även flugtäcke och flughuva :p

Jag använder Ultra Shield och det hjälper mot knott, mygg fästingar i alla fall,
det ända som bitter på större insekter är hjorthornsolja av det jag har testat.

Täcke funkar bäst.

Men annars så använder jag Renons på 2 av 3. Den tredje har Veredus Defender då renons av ngn anledning inte funkar på honom.
Toppas i år med Ultrashield då det är riktigt fästingår och fått plocka massor av fästingar på hästarna.

Skap sprayas med tar plaster för att få en barriär.

Men i övrigt så täcke och luva/flyweil funkar bättre än alla sprayer ihop..

Täcke,mössa och sen smetar jag hästsalva Skillingaryd i skapet och på ställen som inte täcks 100%. Tycker jag fungerar bra,iaf på myggen hittills. Nu är varken shettisen eller skimmeln speciellt känsliga,ingen av dem får reaktioner eller är hemskt utsatta,värre var det med kallblodet vi sålde. Han blev galen i mygg/bromstider:crazy:

Använder probs "hästdeo". Helt naturlig och jag tycker att den funkar jättebra. Skapet smörjer jag in med skillingaryds hästsalva.

I år har det faktiskt funkat bra med endast UltraShield. Det har varit så pass kallt och ffa blåsigt att hästarna varit ovanligt lite besvärade. Väntar på att mina nya flugtäcken ska komma, med en förhoppning att kunna minska giftet ytterligare:).

Vi använder renons, hos oss funkar det bra mot mygg/knott. Dock ej mot blinningar, då får hästarna ha flugtäcken. Vi har inte så extremt mycket insekter, så det räcker med de "snällare" medlen. Skönt :)

Kör egen häxbryggd. Fördel att jag kan spraya varje dag så att det inte gör nåt om hästen svettas eller är ute när det regnar. Finns nog 200 recept på eget medel, jag håller mig till den enkla.
Essens av citrongräs, essens av lavendel bindmedel typ barnolja och vatten. Mixa i dunk och häll på flaska.
Nåt år gjorde jag egen US, samma mix som ovan, spetsades med permetrin för hund, som av nån anledning har hög koncetration, därav dunken.

Näckens har jag läst lite om. Funkar det mot mygg, broms och fästingar?

Som med allt annat är det individuellt. Här fungerar den inte alla mot broms, och ungefär som andra medel mot mygg och flugor. Fästingar kan jag inte svara på då jag tilläggsbehandlar mot dem och gjorde även när jag använde bromsbroms

Tvättar med prob schampo varje vecka, smörjer in svans och man med probolja varje dag samt sprayar med prob deo. Är helt obesvärad av insekterna.

Hästen har fått skavsår av fluguvan.... Så nu går han utan. Vi ska testa med en vanlig flyveil.

Läste nånstans att man kunde stryka skillingaryds hästsalva runt ögorna för att hålla flugor borta, men hur nära vågar man gå? Hur illa är det om det börjar rinna och hamnar i ögonen?

Har nån testat flyveilen från hööks som man kan använda utan grimma? Vad tycker ni om den?

Hästen har fått skavsår av fluguvan.... Så nu går han utan. Vi ska testa med en vanlig flyveil.

Läste nånstans att man kunde stryka skillingaryds hästsalva runt ögorna för att hålla flugor borta, men hur nära vågar man gå? Hur illa är det om det börjar rinna och hamnar i ögonen?

Har nån testat flyveilen från hööks som man kan använda utan grimma? Vad tycker ni om den?

Nej, stryk inte skillingaryds salva nånstans där solen kan komma åt. Det gjorde jag runt ögonen på hästen och det blev nästan som brännsår när hästen varit ute i solen och all päls på de områdena försvann. Verkar som att solen värmde upp salvan så att det blev för varmt. Kände mig som världens sämsta matte... Nu har de flughuva, sån vit med svarta luddkanter. Men runt juver/skap funkar skillingaryds salvan kanon, där kommer ju inte solen åt så ofta, sällan de ligger med magen i vädret nån längre stund;)

Nej, stryk inte skillingaryds salva nånstans där solen kan komma åt. Det gjorde jag runt ögonen på hästen och det blev nästan som brännsår när hästen varit ute i solen och all päls på de områdena försvann. Verkar som att solen värmde upp salvan så att det blev för varmt. Kände mig som världens sämsta matte... Nu har de flughuva, sån vit med svarta luddkanter. Men runt juver/skap funkar skillingaryds salvan kanon, där kommer ju inte solen åt så ofta, sällan de ligger med magen i vädret nån längre stund;)
Jag har använt skillingaryds hästsalva där solen ligger på flera gånger utan någon brännande effekt. Vet du vad i innehållet som kan ha skapat den effekten du upplevde? Någon olja eller så?

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Sassy
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4