Flugskimmel, men helvit under manen

Boll

Trådstartare
Har en fundering.
Mitt sto är flugskimmel och ganska rejält prickig på kroppen. Men där manen ligger så är pälsen kritvit.
Hur kommer sig detta egentligen?
Är det så att prickarna är som fräknar typ :crazy: Att de behöver solljus för att bildas??
Någon mer som gjort denna iaktagelse??
Någon som vet svaret??

// Anna

Sv: Flugskimmel, men helvit under manen

Jag har sett precis samma sak, men vet inte vad det beror på. Knepigt.

Ingen mer???
Tycker att detta vär lite intressant. :bump:

Det vore logiskt att "prickarna" är ngt sorts solskydd.. ´Men under magen behövs det inte på samma sätt.
Eftersom att skimmlar brukar vara känsligare mot solen också..

Min pony var vid 6 års ålder grå på benen och hade en ljusgrå svans, tre år sedare finns det inte ett endå mörkt hårstrå på henne - KRIT vit ! :love: :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 749
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 744
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 971
Senast: TinyWiny
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur