Flughuva vs Flyveil

Snobben

Trådstartare
Vilket föredrar ni?Har haft grimma & flyveil innan,men med tanke på att hästarna KAN fastna i grimman,lätt får skav osv så funderar vi på annan lösning.Men flughuva borde vara lite mer ivägen för hästarna,själv hade jag fått cellskräck tror jag ;)
Hästarna kanske lyckas fastna i dom också om man har otur?
Flyveil som man har utan grimma kan det va nåt?(inte hittat)

Sv: Flughuva vs Flyveil

Vi hade huva på en av hästarna förra året, han fick riktigt fula skavsår bak öronen och i nacken, trots att den var fodrad. Men det är säkert olika hur känsliga de är.

Det finns flyveil som man kan ha utan grimma på hööks...Men dom kan ju fastna i den oxå... Men hästarna kan ju fastna i princip allt vi sätter på den!

Sant.Men en flyveil borde gå sönder lättare än grimman(?)

Ni som tycker huva är bra,vilket märke?
tror den vi kollade på var Globus eller nåt.Small,lite liten...
Vet inte hur mkt hästarna irriteras av att se nät framför sig hela tiden,kanske bara jag som inte tyckte om det ;)
Min häst undrade var det var för monster jag skulle prova på honom,hi hi.

Min häst har flughuva. Vi gillar den skarpt. Hon får inga skav av den. Det var pga att hon så otoligt lätt får skav, som jag köpte den. Dessutom funkar den ju som solglasögon åxå :D
Den fästs ju med kardborre, så den borde lossna väldigt lätt om hon skulle fastna.

Man kan ju jämföra med att ha ett myggnät själv! jag tycker inte att de är så irriterande och därför kan ja även t'nka mig o ha huva på mina hästar.. :)

Kanske värt att prova...Medium borde väl vara rätt strl om man har Cob i grimstorlek?

På tal om flughuvor:Vi hade ute en "hästpratare" som sa om vår häst att han undrade varför hästar måste ha "mössor" när man kan ha "frans!(vi hade alltid flyveil)Vi hade dagarna innan ridit förbi en hage där hästarna gick med flughuvor och han stannade verkligen & kollade på hästarna! :D
Han är i trapalanda nu :cry: :love: men kanske funderar hästarna nu på vad han "sa".Lite kul,kom & tänka på det ;)

Båda delarna skaver på mina hästar, så jag tar på massa flugmedel med en svamp på huvudet i stället, det hjälper mkt mot flugorna, jag var lite orolig för att det skulle bli jätte jobbigt för dem men det går så bra så! :)

Funderade på det med,men flugor brukar ju inte vara så lätta att avskräcka :crazy: Men det är ju ett sätt att undvika grimma el.huva.Men oftast så håller ju effekten av medlet inte så länge,och bör ju inte vara för starkt nära ögonen.

har precis köpt en flughuva men ångrade mig lite, provade titta igenom den och fick huvudvärk direkt..
men vet inte om hästen känner samma, de har ju svagare syn..
Ska pröva iaf och se hur han reagerar

en i stallet har en sån flugveil som man har utan grimma, och varje dag lyckas hästen få den så fransarna hänger under käken (ser ut som hon har skägg)..

Har inte testat flughuva innan, men hoppas på att den funkar bättre än flugveil, min häst blir ju så fruktansvärt irriterad av den och den kliar visst med tycker han :smirk:

Dundret skrev:
har precis köpt en flughuva men ångrade mig lite, provade titta igenom den och fick huvudvärk direkt..
men vet inte om hästen känner samma, de har ju svagare syn..
Ska pröva iaf och se hur han reagerar

Tänkte med så när vi provade,var jobbigt för ögonen,men hästarna kanske inte besväras så mycket,vet inte

[/QUOTE=Dundret]en i stallet har en sån flugveil som man har utan grimma, och varje dag lyckas hästen få den så fransarna hänger under käken (ser ut som hon har skägg)..
[/QUOTE]

Ha ha :rofl: Ja det kan jag se framför mig :D

Senast ändrad:

Flyveil hittils. Har inte hittat någon luva som är tillräckligt genomskinlig.
Tycker inte om mörka huvor för det känns dumt att hästen inte kan få ögonkontakt med de andra i hagen.

Har lämnat tillbaka flughuvan för den var så hård och satt inte så bra,funderar på att köpa flyveilen man fäster under hakan(utan grimma)från Hööks,alternativt den flughuvan dom har,den lila,för den verkar mjukare vid öronen osv.Hästarna får så lätt skav.

*lånar*

Jag har hört, och det kan man ju visserligen tänka ut själv också, att de ser väldigt dåligt i MÖRKER (kväll/natt) med FLUGHUVA. Därför tycker jag att det är jobbigt med huvor, eftersom jag har ingen möjlighet att ta av den till natten och sätta på på morgonen igen... :crazy:
Då är det bättre med VEIL men å andra sidan vill jag inte ha grimman på. Men som tur är har min häst ganska lång pannlugg iaf! :smirk:

Flyveil använder jag aldrig eftersom det känns som om även fransarna irriterar hästen i ögonen. Med flughuva har hästen alltid haft torra och fina ögon men med flyveil har han blivit irriterad i ögonen i alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 336
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama