flockledare

S

slayer

Hur gör man om man är två människor och inte är lika hårda med ledarskapet. Jag jobbar på att bli flockledare för våra hundar men min sambo är inte lika konsekvent. Ska jag bara jobba på som vanligt eller tvinga min sambo att göra som jag?

tacksam för svar
 
Sv: flockledare

det får du väl fråga din sambo om? sedan hänger jag inte riktigt med på resten, varför ska man vara hård i sitt ledarskap?
 
Sv: flockledare

det får du väl fråga din sambo om? sedan hänger jag inte riktigt med på resten, varför ska man vara hård i sitt ledarskap?

Du behöver ju inta ta allt så ordagrant. Jag tror ts syftar på att hon (?) vill vara konsekvent och just vara hundens ledare, medan sambon faller på inkonsekvens eller allmän "snällhet". Hunden lyder och är trygg med ts medan den "kör" med sambon ungefär.

Till ts

Har lite samma problem med mina hundar o sambo samt familj.
Hundarna får i min närvaro inte "bara" göra saker innan dom lyder ett kommando, den ena får inte ligga i min säng, dom får inte tjoa och tjimma inomhus, dom får inte hälsa på andra hundar utan att jag gett mitt godkännande och dom får ingen ny mat om dom inte vill äta den dom fått. Äter dom inte får dom svälta en dag.

Hemma hos mina föräldrar får dom ligga överallt, taxen får morra och stödda sig hur han vill, de får en annan maträtt om de inte vill ha den som serverats, dom får hälsa på andra hundar hursomhelst och är dessutom mer mänskligt behandlade.

Kan tillägga att hundarna älskar mig verkligen och sitter ofta en stund vid dörren och snyftar efter mig om mamma o pappa ska ha dem en dag. Så din sambo kommer inte att vinna något på att vara "snällare" . Min sambo är också lite inkonsekvent men är framförallt ganska dålig på att berömma så jag får helt enkelt förklara för honom varför jag vill att saker ska vara på ett visst sätt och vilket resultat jag söker efter. Med en förklaring förstår man och bruka ge efter!. Du kanske bara behöver ge din sambo goda anledningar att agera som du vill. Jag tror dock inte att hunden mår dåligt av att din sambo är tveksam. Den kommer helt enkelt bara ranka sig högre i rang än vad han är..och jag antar att det inte är något ni är ute efter?

Du ska inte vara tyrannisk mot hunden, bara konsekvent..men det tror jag inte du menade heller.
 
Sv: flockledare

jag förstår fortfarande inte? det du beskriver tolkar jag som uppfostran, inte ledarskap. att olika personer har olika regler är inget konstigt och behöver inte betyda att den ene har ett bättre ledarskap än den andre.
 
Sv: flockledare

Helt rätt som mrsscabtree skriver, jag menade inte att man ska vara hård, jag menade att man ska vara konsekvent. Nu tycker ju jag att ledarskap och uppfostran är i stort samma sak. Det ska vara mina regler och villkor, inte hundens. Jag tror framför allt att hunden mår bättre om matte/husse är en stark och konsekvent flockledare.
Det handlar inte om hunden kan sitt, plats eller ligger i sängen, det handlar om att hunden ska lita på mig och känna sig trygg i mitt ledarskap. Så om jag säger nej så är det nej och hit betyder hit utan skrik eller hårda metoder.
Tack mrs scabtree ( stavade jag rätt...)
för ditt svar, Jag ska snacka med honom...
 
Sv: flockledare

vi lägger nog in väldigt olika betydelser i ordet ledarskap ;)

men jag kan ändå förstå ditt dilemma angående uppfostran. ni får prata och komma överens om vilka regler som gäller hemma hos er. ska hunden vara i soffan eller ej t ex? men hur hunden ska bete sig mot honom tycker jag är upp till din sambo. jag har svårt att se att hundens relation till dig skulle påverkas av det när den väl förstått vad som gäller.
 
Sv: flockledare

jag förstår fortfarande inte? det du beskriver tolkar jag som uppfostran, inte ledarskap. att olika personer har olika regler är inget konstigt och behöver inte betyda att den ene har ett bättre ledarskap än den andre.

Alla hundar eller människor är ju inte naturliga ledare, så ska man leda sin hund får man ju lära sig göra det. Och uppfostran har ju med ledarskap att göra. En ledare ska vara trygg och vara den som vet hur man löser saker och ting för att hunden ska känna att "okej, h*n sköter om mig och jag kan lita på honom/henne för h*n vet helt enkelt bäst" och dessutom inte vara någon velis som säger "sitt..kanske" (hund sitter i en halv sekund men ställer sig igen och får ej korrigering ex)..En människa som inte menar det den säger och dessutom låter hunden sköta det mesta faller ju i rollen som ledare för hunden...hmm...förstår du nu? Fick en känsla av att det blev rörigt ändå:crazy:
 
Sv: flockledare

mjo, men denna "maktdemonstration" kan du lika gärna utöva med en pinne i skogen. att vara konsekvent är snarare ett verktyg för oss att kommunicera med, än att upprätthålla ett gott ledarskap. titta på dina egna hundar! beter de sig alltid konsekvent mot varandra?
 
Sv: flockledare

Jag förstår kanske vad Cillamuffins manar? Jag har funderat på en grej som en tränare sa. "Huvudsaken är inte att man är konsekvent i vad man gör utan att man är konsekvent i sitt ledarskap" Dvs. ena dagen kan hunden få komma upp i sängen och nästa dag kanske man bestämmer sig för att den inte får det. Huvudsaken är att man är konsekvent med att "när jag säger en sak så är det så". Har man en hund som är trygg med sin ledare så blir inte sådan "inkonsekvens" ett problem för hunden...

Eller missförstod jag dig?
 
Sv: flockledare

ja det är precis så jag menar! för lydnadens skull kan det däremot vara en idé att vara konsekvent med sängen, eftersom du inte kan utöva ditt ledarskap när du inte är hemma.
 
Sv: flockledare

Å andra sidan brukar de flesta hundar vara helt på det klara med vem som tillåter vad, hos vem man kan tigga godis och vem så kräver att man inte drar i kopplet...
 
Sv: flockledare

mjo, men denna "maktdemonstration" kan du lika gärna utöva med en pinne i skogen. att vara konsekvent är snarare ett verktyg för oss att kommunicera med, än att upprätthålla ett gott ledarskap. titta på dina egna hundar! beter de sig alltid konsekvent mot varandra?

Jo men det är ju precis det jag menar. Och jo, vad jag har sett (men jag tittar ju inte på dem jämt) så verkar dom upprätthålla sig till samma saker hela tiden.. Min poäng är att hunden blir tryggare av att veta exakt vad personen går för. Matte ( i det här fallet?) är hon som bestämmer , Husse är min och hennes kamrat som vi kan bestämma över ibland. Är husse nöjd med det så gör det väl inte någon något. Men det beror ju såklart på hur hunden är också.
Jag ser inte någon som ledare som inte har grundlydnad på sin hund.
Dvs inte sitt ligg osv för att få en godis, utan mer saker som att flytta sig om matte/husse vill stå/sitta/ligga där , inte gå ut och gå med matte/husse på promenaden när det ska vara tvärtom. Göra utfall mot människor/hundar föremål och hålla koll på saker åt matte/husse när det i själva verket är matte/husse som ska hålla koll...osv. Hoppas du förstår. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Vad tycker du är enbart ledarskap resp lydnad? Jag tror vi är inne på samma grej men jag är osäker. Jag känner att jag har lite svårt för att uttrycka vad jag menar.
 
Sv: flockledare

Å andra sidan brukar de flesta hundar vara helt på det klara med vem som tillåter vad, hos vem man kan tigga godis och vem så kräver att man inte drar i kopplet...

Precis! Men man märker på mina om dom varit hemma hos mamma o pappa ett tag. Det är många gränser som gärna suddas ut litegrann. Det räcker oftast med en påminellse. Men fortfarande att jag får reaktionen "oj juste så var det ja".
 
Sv: flockledare

Jo men det är ju precis det jag menar. Och jo, vad jag har sett (men jag tittar ju inte på dem jämt) så verkar dom upprätthålla sig till samma saker hela tiden.. Min poäng är att hunden blir tryggare av att veta exakt vad personen går för. Matte ( i det här fallet?) är hon som bestämmer , Husse är min och hennes kamrat som vi kan bestämma över ibland. Är husse nöjd med det så gör det väl inte någon något. Men det beror ju såklart på hur hunden är också.
Jag ser inte någon som ledare som inte har grundlydnad på sin hund.
Dvs inte sitt ligg osv för att få en godis, utan mer saker som att flytta sig om matte/husse vill stå/sitta/ligga där , inte gå ut och gå med matte/husse på promenaden när det ska vara tvärtom. Göra utfall mot människor/hundar föremål och hålla koll på saker åt matte/husse när det i själva verket är matte/husse som ska hålla koll...osv.Det är ju ingen egentlig lydnad utan just respekten för högre ovanstående..men den måste ju också läras i vissa fall. Hoppas du förstår. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Vad tycker du är enbart ledarskap resp lydnad? Jag tror vi är inne på samma grej men jag är osäker. Jag känner att jag har lite svårt för att uttrycka vad jag menar
 
Sv: flockledare

ja alltså, de flesta lär sina hundar att t ex hoppa ner från sängen när man ber om det, men att den gör det betyder inte att du har ett gott ledarskap. en rädd hund hoppar nog ner ännu fortare!

jag vill gärna sätta ett "nästan lika med" mellan relation och ledarskap. men med bestämmanderätten som tillhör ledarskapet.

lydnad är mer motivationskontroll, kontrollerar du hundens motivation kontrollerar du också hunden (i stora drag).
 
Sv: flockledare

Jag rekommenderar en väldigt bra bok av Anders Hallgren, "Alfasyndromet", från ICAförlaget. En ganska ny bok så det finns nog i bokhandeln annars kan den beställas från ICAförlaget.
En otroligt intressant bok som får en att tänka efter om mångt och mycket. Kan varmt rekommenderas eftersom ni har hund, vill göra rätt och diskuterar metoder.
 
Sv: flockledare

fast efter att Hallgren sa "viftar din hund på svansen när du kommer hem så har du ett bra ledarskap" väljer jag att lyssna på andra när det gäller ledarskapsbiten.
 
Sv: flockledare

Jag rekommenderar boken ändå. Det var bara en liten lösryckt bit ur kapitlet (om jag minns rätt) om hur man märker om hunden ser en som sin ledare. En varg hälsar sin ledare med bl.a. svansviftning, en speciell låg kroppshållning och gärna slick och puss på munnen! :d Ett av många tecken!
 
Sv: flockledare

Precis så gör min hund när jag kommer hem men han lyder inte särskilt bra:rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 597
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 499
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp