- Svar: 515
- Visningar: 22 094
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte om de absolut inte vill träffa på djur. Det är svårt att garantera och det lär bli liv om informationen är inkorrekt.Det är väl onödigt att folk låter bli att gå där när djuren inte är där?
Att det är naturreservat innebär inte att det ägs av staten, utan det kan fortfarande vara en enskild persons betesmark, med särskilda instruktioner gällande skötseln av marken.Platsen jag pratar om är för övrigt ett naturreservat och inte en enskild persons betesmark.
Som antagligen betats i hundratals år och som betas nu som naturvård för att inte växa igen. Djuren var förmodligen där först och leden och naturreservatet långt senare.Platsen jag pratar om är för övrigt ett naturreservat och inte en enskild persons betesmark.
Som antagligen betats i hundratals år och som betas nu som naturvård för att inte växa igen. Djuren var förmodligen där först och leden och naturreservatet långt senare.
Jag gissar du menar betesdjur, men det spelar ingen roll. Som @ameo skrev så kan marken mycket väl ägas av en bonde även om det är ett naturreservat. Hagar innehåller som regel betande djur, man har ett eget ansvar om man beträder dem oavsett om djuren är där eller inte.Det är mycket möjligt. Men ändå helt oväsentligt för om information om att bytesdjur för tillfället befinner sig på marken behövs.
Intressant att hon tror att hästar i avel innebär att man inte hanterar hästarna. Undrar hur hon föreställer sig det hela.Jag ber om ursäkt om jag bidragit till förvirringen när jag benämnt hästen som hingst, det kan lika gärna ha varit ett sto.
Hämtat från en annan artikel om samma händelse:
Jag tänker att hon förmodligen inte har någon större koll på djur, utan kanske tror att det en slags halvvilda hästar tänk hjorthäng eller likande och att det här med att det är "avelshästar" och inte sällskapshästar fått för stort fokus.Intressant att hon tror att hästar i avel innebär att man inte hanterar hästarna. Undrar hur hon föreställer sig det hela.
Man skickar ut ett gäng hästar som sköter sig själva och så kommer man och "skördar" då och då.Jag tänker att hon förmodligen inte har någon större koll på djur, utan kanske tror att det en slags halvvilda hästar tänk hjorthäng eller likande och att det här med att det är "avelshästar" och inte sällskapshästar fått för stort fokus.
Återigen, djuren går inte där året runt. Är det så svårt att förstå att alla inte vet när köttkorna släpps ut på bete och tas in igen??
Det tycker jag att de är för små för.Och jag kan tycka att två flickor ska kunna få gå själva på en vandringsled.
Det kan man visst.Även om man inte kan tvinga en 10 åring att vara där man vill hela tiden så kan man ha tydliga direktiv ändå
Eller inte?det finns antagligen en pappa nånstans med som har lika stort ansvar?
För att en förälder ska saknas så är den i mina ögon död, annars anser jag att han banne mig ska ta sin del av ansvaret.Eller inte?
Pappan verkar faktiskt saknas.
Mja, nog ska en unge på tio få vara ute och upptäcka världen utan förälder inom rimliga ramar tycker jag. Självklart ska de få gå på vandringsled! Jösses, vi var ute och cyklade, red och tältade i den åldern.Vilken slapp mamma.
Jag hade koll på mina 3 barn hela tiden.
Och nu är det samma koll på barnet 11 år.
Vad är det för föräldrar som ser hela världen som en skyddad lekpark där man kan släppa lös barnen för att sitta och dricka latte med vänninorna?